NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Erfaringer med målpris på anleggskontrakter - Samhandlingskontrakter
Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Mal for samhandlingskontrakter Bransjemøte
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
siv.ing Kasper Nordmelan
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Seminar om samhandlingskontrakter juni 2010
Oppsummering av FOU - prosjekt
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Vi skal bygge videre på det vi har!
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
PREKVALIFIKASJONSGRUNNLAG Konkurransepreget dialog Totalentreprise Prosjekt Ny Horten videregående skole, Lystlunden nord.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
1 Hvordan få jobb for Statens vegvesen – Innkjøpsordning/firmakvalifisering Temadag på Leknes, 15.februar 2011 Jan Dagfinn Monssen Kristoffer Angell Statens.
POLICYGRUPPE FORSLAG TIL VISJON OG MANDAT AKTUELLE TILTAK UTKAST FOR BEHANDKING I MØTE 25. AUGUST 2009.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Bransjesamarbeid Bjørn Erik Selnes 20. mai 2009.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Bransjens eget opplegg for samhandling. Forberedende informasjonsmateriale om samhandling for kontraktspartene.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Nettverksmøte København 2. februar 2010 Bjørn Erik Selnes GEMENSAM NORDISK ANLÄGGNINGSMARKNAD
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Bybanen Utbygging (BU)
Møte i Vegdirektoratet 9
Offentlige anskaffelser
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Oppsummering av FOU - prosjekt
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Forskrift om Internkontroll
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri E39 Jan Eirik Henning Byggherreseksjonen Veg- og transportavdelingen, Vegdirektoratet

Skal si noe om: Hvorfor samhandling Målsetting Rammebetingelser og opplegg for samhandling Status og erfaringer Prosjekt- og kontraktsstrategi for ferjefri E 39

Hvorfor samhandling ? Byggherre Entreprenør Andre Rådgiver MAL Prosedyrer for samhandling og samarbeid som skaper tillit og inspirasjon til forbedringer og utvikling.

Bakgrunn Vegdirektøren har sammen med bransjen, rådgivere og entreprenører dannet en policygruppe for å bidra til riktig prioritering og utvikling Fokusområder første fase –Etikk og ledelse –Kapasitet og forutsigbarhet –Kontraktstyper og samarbeidsformer

Fra mandat Forpliktende samarbeid Som byggherre, rådgivere og entreprenører forplikter vi oss i et systematisk og langsiktig samarbeid å bidra til et best mulig totalresultat gjennom å skape merverdi ved å utvikle effektive gjennomføringsmodeller med vekt på etikk, kvalitet, miljø, sikkerhet og forutsigbarhet.

Målsetting Skape forutsetninger for en markant forbedring av transportsektorens og bransjens produktivitet i et langsiktig perspektiv Skape tillit og gode relasjoner mellom aktørene Identifisere forbedringstiltak som gir bedre praksis på kort sikt Målsettingen er at det i løpet av en fireårsperiode skal registreres en markant effektivitets­forbedring slik at transport- og anleggssektoren er og oppfattes som en viktig og respektert samfunnsbygger som gjennom en felles og lærende prosess på en effektiv måte utvikler transportsystemet for å tilfredsstille samfunnets og brukernes behov.

For å nå målet skal vi Skape forutsigbarhet og legge til rette for god utnyttelse av markedets kapasitet Øke kompetanse gjennom felles opplæring, FOU, åpenhet og erfaringsoverføring Ta i bruk utvidet systematisk samarbeid i dagens kontraktstyper Utvikle og utprøve nye og effektive gjennomføringsmodeller Følge opp forbedringsarbeidet ved holdningsundersøkelser og produktivitetsberegning I løpet av 2010 skal dagens rutiner og praksis være gjennomgått og forbedringspunkter som kan løses som strakstiltak, være identifisert og korrigert.

Arbeidsgruppe – systematisk samarbeid Med deltakere fra: Statens vegvesen, Vegdirektoratet og regionene Jernbaneverket Entreprenørforeningen bygg og anlegg Maskinentreprenørenes forening Rådgivende ingeniørers forening

Samhandlingsbestemmelser og incitamentsordninger Samhandlingsbestemmelser og incitamentsordninger kan innarbeides og legges til grunn uavhengig av entrepriseform og type arbeid: - Utførelsesentreprise - Totalentreprise ● Utbyggingskontrakter ● Driftskontrakter Elektrokontrakter Etc

Grunnleggende forutsetninger for samhandling Kompetente og motiverte medarbeidere hos alle parter Åpenhet Respekt for hverandre og likeverdighet Forutsigbarhet Prosedyrer konfliktløsning Avklare roller og ansvar Etablere prosedyrer for samhandling som skaper tillit og inspirasjon til utvikling

Rammebetingelser

Konkurransegrunnlaget Forutsetninger for samhandling må fremgå av konkurransegrunnlaget

Kontraktbestemmelser NS 8406 (NS 3430) eller NS 8407 (NS 3431) Konkurransens forutsetninger knyttet til innhold, risikofordeling etc, skal beholdes uendret.

Anbudskonkurransen og valg av tilbyder Anbudskonkurransen gjennomføres i samsvar med gjeldende regelverk, i henhold til Lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter, frem til valg av tilbyder og inngåelse av kontrakt.

Samhandlingsfasen består av: Oppstartsmøte Samhandlingsperiode Forbedrings- og utviklingsperiode

Samhandlingsfase Skal som minimum omfatte: Bli kjent med hverandre Hvordan involvere alle parter ( BH, EN, Rådgivere, UE etc ) Utvikle samhandlingsprosedyrer,med krav og forventninger til partene Avklare organisering, roller og ansvar Avklare prosedyrer for konfliktløsning, kontrakt og personell Avklare prosedyrer for teknisk kvalitet, kvalitetssikring og HMS Avklare rutiner og krav til dokumentasjon, rapportering, etc Utvikle felles kontraktsforståelse Utvikle felles forståelse og målsetting for byggeoppdraget Gjennomgang og optimalisering av fremdrift Analysere og fastsette konkrete utviklingsmuligheter og utviklingsmål

Samhandlingsfasen Tilstrekkelig tid ut fra –Omfang –Kompleksitet –Utviklingspotensiale Malen angir 4 uker til samhandlings- og utviklingsfase som utgangspunkt. Samhandlingsfasen skal gjnnomføres før kontraktsarbeidet igangsettes.

Samhandlingsfasen Samhandlingsfasen avsluttes etter at alle relevante forhold ved kontrakten er gjennomgått og partene har fått en felles forståelse for hva en ønsker å oppnå med denne måten å organisere og gjennomføre kontraktsarbeidet på. Utgifter som rådgivere og entreprenører vil få i samhandlingsfasen, honoreres etter priser gitt i tilbudet, basert på konkurransegrunnlagets forutsetninger.

Forbedrings- og utviklingsarbeider Intensjon: Involverte parter kan videreutvikle prosjektet i fellesskap basert på gode forslag fra entreprenør, rådgiver og byggherre. Incitament: Kostnadsbesparelser på nye løsninger som kommer til utførelse fordeles mellom partene.

Samhandling i gjennomføringsfasen Følge opp og gjennomføre kontraktsarbeidet iht omforente prosedyrer utarbeidet i samhandlingsfasen Videreutvikle og tilpasse prosedyrene hvis det er nødvendig Informasjon og involvering av alle deltakere

Sluttevaluering Erfaringsoverføring Partene bør i fellesskap utarbeide en evaluering – sluttrapport hvor alle sider ved kontraktarbeidet og samhandlingen blir belyst.

Erfaringer Entreprenørens interesser/mål Byggherrens interesser/mål Rådgivers interesse/mål

Generelle erfaringer Samhandling: - Arbeidskrevende, men meget nyttig –Samhandlingsfasen førte til en god del samvær, som har ført til god kommunikasjon. –Tid til samhandlingsfase før byggestart førte til at samarbeidet i gjennomføringsfasen har fungert godt. Utvikling og forbedringer –Mange rammebetingelser har ført til lite utvikling og valg av nye løsninger.

Ferjefri E39 Kristiansand-Trondheim – mange spennende utfordringer.

Mandat Gjennomføringsstrategi Entrepriseformer Anskaffelsesprosedyrer Finansiering Organisering

Nøkkeldata Lengde veg fra Kristiansand til Trondheim – ca1000 km 7 krevende fjordkryssinger Kostnadsestimat i størrelsesorden 100 mrd, ca 40 mrd til fjordkryssinger og 60 mrd til øvrig vegbygging

Ferjefri E39 Kristiansand-Trondheim Tanker og muligheter

Gjennomføringsstrategi Hvordan skal prosjektet utvikles og realiseres ? Organisering ? Entrepriseformer ? Kontraktsstørrelse ? Hvordan skal prosjektet finansieres ? Gjennomføringstid ?

Entrepriseformer Har to typer: Utførelsesentrepriser Totalentrepriser Hvilken entrepriseform skal velges ? Ser for oss: Det optimale vil være å benytte en entrepriseform som involverer og utvikler de ulike aktørene i bransjen

Anskaffelsesprosedyre For enkelte deler av dette prosjektet vil det være riktig og viktig å involvere entreprenører og rådgivere i prosessen med å komme frem til optimale og gode løsninger – basert på felles kompetanse og erfaring Dette kan best oppnås gjennom totalentreprise og forutgående dialog med aktuelle tilbydere I Lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter er denne måten å anskaffe på beskrevet under konkurransepreget dialog.

Hensikten med konkurransepreget dialog Utvikle og optimalisere løsninger blant ulike forslag fra hver enkelt tilbyder, basert på dialog i en tidlig fase av prosjektet

Gjennomføring av konkurransepreget dialog –Prekvalifisering –Invitasjon til dialog –Gjennomføre dialog –Etter dialogfasen, leveres konkurrerende tilbud –Alle aspekter ved kontrakten kan drøftes –Viktig at oppdragsgiver sørger for likebehandling –Oppdragsgiver skal ikke avsløre løsninger for andre deltagere

Erfaringer med konkurransepreget dialog Denne anskaffelsesprosedyren ble benyttet på kontrakt E6 Dagsone vest i Trondheim Gode erfaringer Prosessen og erfaringer er rapportert

Bakgrunn for bruk av konkurransepreget dialog – E6 Dagsone vest i Trondheim Særlig kompleks utførelse i vanskelige grunnforhold. Usikkert kostnadsestimat. Mangel på relevante referanseprosjekter. Sensitive omgivelser - kvikkleire, bebyggelse. Usikkert om foreliggende spesifikasjon tilfredsstiller prosjektets behov og formål.

Videre arbeid med E39 I det videre arbeid med dette delprosjektet er det lagt opp til en relativt omfattende involvering av bransjen. Det er prosjektets intensjon at dette samarbeidet både kan gi verdifulle bidrag til teknisk utvikling, og at det samtidig kan bety noe for kompetanseutviklingen i bransjen.

Takk for oppmerksomheten