Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Tar utgangspunkt i formuleringene i KS avtalen, men det er samme gjelder for de andre avtaleområdene. Vil underveis gi henvisninger til aktuelle avtaleområder.
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Hva gjør de tillitsvalgte?
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Hovedavtalen HSH.
Oppgaver for tillitsvalgte
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Personalsaksarbeid i lokallagene
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Hovedavtalen (HA) Roller: rektor / AT /Klubbstyre / klubb
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Tillitsvalgt på arbeidsplassen
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Jeg er verneombud i HFK.
Styret – hjertet i foreningen
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
© Den norske jordmorforening Tollbugata Oslo Tlf: Fax: E-post: Rollen som tillitsvalgt Tariffkonferanse.
Tillitsvalgtsrollen Kurs ATV, 3.feb
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Kurs nye HT.
Hovedavtalen Modul 2 Kurs i avtaleforståelse
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Medbestemmelse Drøftingskultur- og struktur i Bergen kommune
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
Rammevilkår for medbestemmelse
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Intern opplæring for nye tillitsvalgte i bedriften
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samarbeid og medbestemmelse
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016

Hva er en Hovedavtale? Inneholder generelle bestemmelser om samarbeidsforhold mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Lønns- og arbeidsforhold reguleres normalt ikke i Hovedavtalen. ( Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags2

HOVEDAVTALEN Hovedavtalen skal være et virkemiddel for å sikre og legge til rette for: gode prosesser mellom partene utvikling av kvalitativt gode tjenester samarbeidet må baseres på tillit og gjensidig forståelse for partenes ulike roller gi arbeidstakerne reell innflytelse Hva innebærer gode prosesser på vår arbeidsplass?

Gruppediskusjon Delaktig i planlegging Plan for møteaktivitet Respekt og tillit Åpenhet – god informasjonsflyt Mulighet til å komme med innspill tidlig nok Mulighet til å forberede seg - avsatt tid i god tid Evne å se saken fra begge sider Ryddighet

HOVEDAVTALEN FORTS.

HOVEDAVTALEN FORTS. Hva kjennetegner godt samarbeid? At man  respekterer den andre part  har en felles forståelse av at samarbeid handler om å finne løsninger  prøver å skape vinn/vinn-situasjoner  holder ord  forstår hverandres roller  kan stole på hverandre  tåler å bli motsagt Diskuter hverandres roller

Kjennetegn på godt samarbeid Gruppediskusjon: Felles mål – tydelige mål Respekt for hverandres roller God kommunikasjon – sjekke at man forstår det samme Ansvar for å finne gode løsninger Saklig Skape trygghet Humor Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags7

Forståelse for hverandres roller Gruppediskusjon: Tillitsvalgtrollen: –Kjenne medlemmenes synspunkter –Holde seg oppdatert –Informere klubben Lederrollen: –Arbeidsgivers forlengede arm –Se helheten –Lede – ta avgjørelser –Motivere –Har ansvaret Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags8

Arbeidstakernes medbestemmelsesrett Tillitsvalgte uttaler seg på vegne av klubbmedlemmene.. Den tillitsvalgte er gitt en fullmakt til å representere medlemmene. Medbestemmelse er en formell arena i samarbeidet mellom leder og tillitsvalgt. Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags9

Arbeidsgivers styringsrett Retten til å lede, organisere, fordele og kontrollere arbeidet Bestemme hvordan arbeidet skal gjøres, og hvem som skal gjøre det Styringsretten er ikke fri! Det skal ha vært gjennomført drøftinger Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags10

Uformell kontakt Informasjon Bør noen ganger være skriftlig Drøftinger Dialog med sikte på å komme fram til en omforent løsning, der arbeidsgiver tar den endelige avgjørelsen Partenes synspunkter framkommer av referat Forhandlinger Dialog med sikte på å komme fram til en omforent løsning, hvor enighet/uenighet framkommer av protokoll o Enighet = avtale/protokoll iverksetting o Uenighet = protokoll tvisteløsning Medbestemmelse Medvirkning Medbestemmelse Medvirkning Uformell kontakt Informasjon Uformell kontakt Informasjon Drøftinger Forhandlinger HOVEDAVTALEN FORTS. Samhandlingsformer

Hvordan praktisere Hovedavtalen? -Regelmessige informasjons- og drøftingsmøter Medbestemmelsesmøter er en sentral del av disse møtene -Ha god kontakt med klubben -Skolering Del B § 1-5: Årlige evalueringsmøter om hovedavtalen hvor den øverste arbeidsgiverrepresentant også deltar. Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags12

Hvordan praktisere Hovedavtalen Eksempler på temaer i informasjons- og drøftingsmøter: Ansettelser Arbeidstid Ferie Endring i organisering Budsjett Arbeidsmiljø IA Brukerundersøkelser Utviklingsarbeid Saker fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags13

Hvordan praktisere hovedavtalen? Det første informasjons- og drøftingsmøtet: Møteplan Hovedavtalen Rutiner for informasjon Rutiner for forberedelser Rutiner for evaluering Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags14

Hvordan praktisere Hovedavtalen? Referat fra drøftingsmøter: Bør inneholde: Tid og sted Tilstedeværelse/fravær Sakene der partenes synspunkter framkommer Eventuelle beslutninger Referat skrives av arbeidsgiver og godkjennes av samtlige møtedeltakerne før det gjøres kjent for de øvrige på arbeidsplassen. Utdanningsforbundet Nord-Trøndelags15