Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt. 2015 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Helse Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Vil pensjonsreformen nå sine hovedmål?
Velferdskonferansen 2012 Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing.
Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
De Facto Framtida for AFP Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund Tirsdag 23/10 – 2007 Stein Stugu.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Folkemengden i yrkesaktiv alder AldersgruppeAntall i 2002 Antall i.
YS` Inntektsplitiske konferanse TBU DE TØRRE, MEN VIKTIGE, TALLENE.
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
FAGFORBUNDET Vest-Agder Pensjonskommisjonens innstilling "Modernisert folketrygd - bærekraftig pensjon for framtida" Hva betyr det for oss og.
Vi lever lenger…… Hva betyr det for pensjonsordningene?
Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. Folketrygdens formål.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Pensjonsreformen og AFP
Noen resultater fra NSFs ABIO-ressurs studie
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Automatisering: Tapte jobber og nye muligheter?
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Ny alderspensjon i folketrygden
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Store forskjeller i arbeidsledighet
Integrerte tjenester – analyse og diskusjon av spørsmålene i KOSTRA skjema 4 og 5 Siden 2004 har en hatt spørsmål om integrerte tjenester, av noe ulikt.
Miller-effekt (John H. Miller )
Behovet for arbeidskraft
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Budsjett og økonomiplan
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Verdiøkning.
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Befolkningsframskrivinger 2018
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Inflasjon og arbeidsledighet
RISØRKONFERANSEN 14.mars 2013
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Forbruk, fritid og skatt fremover Må vi jobbe mer?
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Den norske velferdsstatens framtid
Folketrygden - alderspensjon
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt

Sterk aldring særlig etter 2030 iflg. MMMM 5000 personer 90+ i 1950 mot i

De eldre forventes å leve lenger – særlig menn antas å øke sin forventede gjenstående levetid Gjenstående levetid menn 70 år er 15 år –I 2060 er denne forventet å være 20 år Gjenstående levetid kvinner 70 år er 17 år –I 2060 er denne forventet å være 21 år Gjenstående levetid menn 80 år er 8 år –I 2060 er denne forventet å være 12 år Gjenstående levetid kvinner 80 år er 10 år –I 2060 er denne forventet å være 14 år Kilde: SSBs befolkningsframskriving

4 Alle alternativene (SSB 2014) viser aldring til 2060

Old age dependency ratios (65+/16-64) 5 I 2014: 0.24I 2060: 0.42 (MMMM) En markert økning i andelen eldre relativt til andelen i yrkesaktiv alder, har implikasjoner for offentlige finanser (inntekter/utgifter) og tjenester

Sammenhengen levealder og sykelighet Hypotese 1; Sykelighet har samme omfang som tidligere, men inntreffer senere i livet slik at antall friske år øker like mye som antall leveår (utsatt sykelighet) Hypotese 2; Sykelighet opptrer i en kortere tidsperiode slik at antall friske år øker mer enn antall leveår (sammentrengt sykelighet) Hypotese 3; Sykelighet forlenges og er til stede i en lengre tidsperiode enn tidligere slik at antall friske år øker mindre enn antall leveår (utvidet sykelighet) 6

Ikke entydige konklusjoner i litteraturen.. Chatterji, Byles et al i Lancet sammenfatter mange studier. Ulike indikatorer for helse gir støtte til ulike hypoteser: Måles sykelighet som funksjonsbegrensninger i hverdagen, finner de støtte til teorien om utsatt sykelighet – altså at økt levealder har gitt flere friske år Dersom sykelighet defineres som det å leve med en kronisk sykdom, finner de støtte til teorien om forlenget sykelighet – der økt levealder har gitt flere år med sykdom Foreløpig konklusjon: ikke nødvendigvis færre år med sykdommer enn før, kanskje snarere flere, men vi klarer oss bedre med sykdommene. Kan henge sammen med bedre rehabiliterende behandling, forbedring av eldres fysiske omgivelser og at eldre har mer utdanning enn tidligere 7

Aldring og velferdsstaten 1. Effekter på produktivitet av eldre arbeidstakere vs. unge 2. Effekter på pensjonering/yrkesdeltaking 3. Effekter på helse – og omsorgsutgifter Ad. 1. Studert av mange i Mincer-tradisjonen. Det «hardkokte» økonomsvaret: lønn reflekterer produktivitet: max produktivitet ved 50 for folk med høy utdanning (men flat profil). Tidligere for lav utdanning. Er dette et politikkfelt? Ad. 2. Pensjonsreform er svaret Ad. 3. Ennå ingen svar og studiene uklare? 8

Pensjonsreformens hovedpunkter 9 Trygdebudsjett fortsatt en del av statsbudsjett og pay as you go Fortsatt minimumspensjon pluss inntektsavhengig ytelse Ytelsene justeres med lønnsvekst – 0,75% årlig Fleksibel avgangsalder (62-75); avgang og uttak to beslutninger. Arbeid kan kombineres med uttak av trygd uten tap av pensjon Mer aktuarisk system stimulerer arbeidstilbudet og sterkere sammenheng mellom inntekt og pensjon Delingstall: Årlig ytelse avhenger av levealder og når man starter uttak av pensjon Lavere ytelse som følge av økt levealder kan motvirkes ved å utsette avgang, og jobbe mer som yrkesaktiv

Inndekningsbehov (skatteendring i % av BNP-FN) ved gammelt og nytt system Eldrebølgen ga stort behov for kutt eller økt skatt en gang etter 2030 Det nye pensjonssystemet reduserer skatteøkningen med 6 pp i 2060 forutsatt at de eldre får jobb… Insentiver virker…. Kilde: Fredriksen, Holmøy, Strøm og Stølen DP

Men hva med helse- og omsorgsutgiftene? Her har vi ingen reformer som reduserer forventet økning snarere påpekes mangler både i kvalitet og dekningsgrad Ressursbruk = Standard x Brukerfrekvens x Personer Relativt flere eldre i befolkningen øker ressursbruken Vil brukerfrekvensen øke med flere eldre som lever lenge? Det knytter seg til de tre hypotesene vi nevnte foran Standard innbefatter to komponenter «enerom» og produktivitet i utføringen av tjenestene. 11

Forutsetninger om eldres helse har stor betydning for ressursbruken i pleie og omsorg Nå årsverk Demografi alene med dagens bruk gir dobling fram til 2060 (grønn) Utvidet sykelighet (man er like syk som nå og i flere år) gir årsverk i sektoren i 2060 I tillegg sykehusutgifter… 12

Noen utfordringer for forskning og politikk Norge har hatt høy yrkesfrekvens blant eldre. Pensjons- reformen forsterker fenomenet. Det forbedrer velferdsstatens bærekraft betydelig. Vil de eldres arbeidskraft bli etterspurt? Allerede i dag er det misnøye med standard og dekningsgrad i eldreomsorgen. Hvordan møte endringene når eldrebølgen setter inn om 10 år samtidig som pensjonsfondet har nådd sitt maksimum som andel av BNP F-N? -Privatisering kan løse det offentliges finansieringsproblem, men ikke det realøkonomiske problemet -Økt familieomsorg vil svekke effektiviteten vesentlig -Hvilken sosial og medisinsk utvikling bringer oss til et ønskelig (?) alternativ med «sammentrengt sykelighet»? 13