Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Advertisements

Rutiner for finansforvaltning
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Erfaringer med revisjon av konkursbo Oddvar Sandnes, PwC
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Internkontroll i kommuner
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Forstandere i trossamfunn
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Endringer i alkohollovgivningen Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
JUS102 Advokat Lars Baklund.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Tilsyn med stiftelser Seminar - Stiftelsesforeningen – Litteraturhuset, 26. april 2016 Bjarte Urnes, seniorrådgiver Stiftelsestilsynet.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Forvaltning i et langsiktig perspektiv Aksel Mjøs, NHH & Kavlifondet Stiftelsesforeningen 26. april 2016.
Stiftelsesdagen Rådgiverrollen Stavanger 14. mai 2014.
Styrets oppgaver og ansvar
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til sikring av personopplysninger
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Styrets oppgaver og ansvar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Kurs for brukere av KFF-KSS
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Forskrift om Internkontroll
Seksjon byggesak.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver

Stiftelsessektoren Forsvarlig kapitalforvaltning – stiftelsesloven § 18 Stiftelsestilsynets arbeid Dagens tema

7438 stiftelsar

873 næringsdrivande

7438 stiftelsar 873 næringsdrivande Kvantitet bytta mot kvalitet

7438 stiftelsar 873 næringsdrivande Kvantitet bytta mot kvalitet 125 milliardar i bokført EK

7438 stiftelsar 873 næringsdrivande Kvantitet bytta mot kvalitet 125 milliardar i bokført EK 3 milliardar i årlege utdelingar

7438 stiftelsar 873 næringsdrivande Kvantitet bytta mot kvalitet 125 milliardar i bokført EK 3 milliardar i årlege utdelingar Flest rundt dei store byane

§ 18.Forvaltning av stiftelsens kapital Stiftelsens kapital skal forvaltes på en forsvarlig måte, slik at det til enhver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning for å ivareta stiftelsens formål. NOU 1998: 7 « Plasseringen av midlene skal være forsvarlig. Dette må vurderes konkret i forhold til virksomheten i den enkelte stiftelse. » Stiftelsesloven § 18

Klare lovfestede plikter for styre og ledelse Styret kan i stor utstrekning delegere kapitalforvaltningen – men det overordnede ansvaret kan aldri delegeres Pliktene gjelder i utgangspunktet likt – uavhengig av om stiftelsen har en kapital på eller 100 Det er uten betydning om styrets medlemmer er kvalifisert eller ikke Brudd på reglene er straffbart – med bøter eller fengsel Stiftelsesloven § 18

Omfatter hele stiftelsens egenkapital –anleggsmidler og omløpsmidler –grunnkapital og annen egenkapital –balanseførte og ikke-balanseførte eiendeler Omfatter alle disposisjoner som foretas over stiftelsens kapital foruten utdelinger i samsvar med stiftelsens vedtekter –kjøp, salg, plassering Kapitalforvaltning

Tre hensyn er sentrale i vurderingen –krav til sikkerhet –krav til avkastning –krav til løpende kontroll og oversikt (systemkrav) Avveiningen mellom hensynene til sikkerhet og avkastning skal «ivareta stiftelsens formål» Hensynene til sikkerhet og avkastning skal ivaretas «til enhver tid» Hensynene til sikkerheten og tilfredsstillende avkastning er åpenbart motstridende – hva betyr det? Forsvarlighetskravet

En forsvarlig kapitalforvaltning krever at det tas «tilstrekkelig hensyn til sikkerheten» Sikkerhetsbegrepet må tolkes vidt og dekker alle former for risiki som kan true opprettholdelsen av stiftelsens kapital Risikovurdering må dekke alle relevante risiki og omfatte forhåndsvurdering av forvaltningsstrategier og aktivaklasser «Egnethetskravet»: Forhåndsvurdering av forvaltningsstrategier og allokeringsrammer Hensynet til sikkerheten

En forsvarlig kapitalforvaltning krever at det tas «tilstrekkelig hensyn til muligheten for å oppnå en tilfredsstillende avkastning» Kapitalforvaltningen kan ikke kan være rent passiv Ett eller flere kan aktiva kan eies over svært lang tid, men forvaltningen må revurderes jevnlig Sammensetningen av stiftelsens eiendeler og alternative aktiva og aktivaklasser må vurderes Hensynet til avkastning

Dersom andre aktiva og/eller aktivaklasser anses å gi bedre muligheter for avkastning bør det foretas endringer i kapitalforvaltningen For eldre stiftelser, hvor vedtektene kan inneholde lite tidsmessige begrensninger for plasseringen av stiftelsens kapital, må det vurderes om vedtektene skal endres for å ivareta stiftelsens formål Hensynet til avkastning

En forsvarlig kapitalforvaltning krever at det foreligger betryggende system for løpende kontroll og oversikt Internkontroll Dokumentasjonskrav Systemkrav

Styret skal påse at regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll, jf. stiftelsesloven § 30 tredje ledd annet punktum Stiftelser er ikke underlagt nærmere regler om internkontroll Systemkrav - internkontroll

Det kan være naturlig å hente inspirasjon fra det regelverk som gjelder for regulerte foretak (banker, verdipapirforetak, pensjonskasser mv.) som er nedfelt i internkontrollforskriften (22. september 2008 nr. 1080): Forholdsmessighet – internkontrollen må tilpasses størrelse og kompleksitet Styrets ansvar – styret kan ikke delegere ansvaret for internkontrollen Utkontraktering Risikostyring Minimum årlig gjennomgang Uavhengig bekreftelse fra revisor I sum: Internkontrollen må både gjennomføres og dokumenteres Systemkrav - internkontroll

Stiftelsesloven inneholder få krav til dokumentasjon i tillegg til den som følger av tilstøtende regelverk som regnskapslovgivning, mv Det gjelder krav til protokollering av styrets saksbehandling, jf. stiftelsesloven § 31 femte ledd Systemkrav - dokumentasjon

En forsvarlig kapitalforvaltning forutsetter at stiftelsen etablerer en skriftlig og bindende kapitalforvaltningsstrategi –Strategiens bindende virkning må sikres gjennom interne fullmakter og/eller eksterne fullmakter (innenfor rammen av forvaltningsavtaler) Stiftelsens internkontroll må dokumenteres skriftlig: –Risikovurdering –Rapportering –Kontrollhandlinger Systemkrav - dokumentasjon

Prioriterte områder for Stiftelsestilsynet

Alt du trenger å vite om stiftelser samlet på ett sted Utvikling av søkemuligheter Flere opplysninger i registeret Brukerperspektivet sentralt Stiftelsesregisteret

Riktige vedtak til riktig tid Kvalitet Effektivitet Veiledning Løsningsorienterte Forvaltningssaker

Målrettet og systematisk tilsynsarbeid Risiko og vesentlighet Temakontroller Anbefalinger/forventninger Oversikt over sektoren Tilsynsarbeidet

Velkommen til Stiftelseskonferansen i Førde 21. og 22. april 2015!

Takk for oppmerksomheten