Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
IKVO-konferanse, Stjørdal
Deltaking, inkludering og velferd
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
CV Curriculum Vitae.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Organisering av flyktningarbeidet
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
IPS Molde Individual Placement and Support
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
1 Orientering Erfaringskonferanse Funksjonsvurdering Torsdag 15. Februar 2007 Attføringskonsulent Håkon Bjørklund.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
EU kommisjonenlytter til Sørum Hvorfor?. Hva er Caic? -creative approaches to intercultural competence zGruntvig mobilitetsprosjekt 2008 – 2010 zInstitusjoner.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Roar Bjarne Kvamme1 Foreldremøte 10. trinn Velkommen.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Karriereveiledning nyankomne flyktninger Alta Birgitte Daae Finn Magne Spjelkavik.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Bosetting, integrering og radikalisering
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Midtøsten-studier med arabisk Utenlandsoppholdet våren 2018 ARA2010
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsintegrering som fagfelt
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
NAVNET DITT Kontakt meg : Her skriver du selve søknaden på jobben.
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
Utskrift av presentasjonen:

Veien til Norge Kan være veldig lang

Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet, og deres økonomiske selvstendighet Tidsramme 2 år

Ansvarsfordeling i Sørum Helse og sosial Styringsgruppe Koordinerende gruppe

Tverrfaglig gruppe rundt hver deltager Sosial,Helse,VO Koordinatoransvar fordeles IP (Individuell plan) revideres i samarbeidsmøter hver 3. mnd Fritid - Røde Kors Flyktningeguideprogram

Voksenopplæringen i Sørum Ca. 100 deltagere på norskopplæring 2/10 er introdeltagere De fleste er overføringflyktninger med lite utdanning og arbeidserfaring pga politiske forhold Alle har rett på flyktningestipend

Kommunen tar imot Sosialkontoret foretar inntak og vedtak

Introprogrammets innhold Nettverksbygging Norsk og samfunnskunnskap Arbeidslivskunnskap

Nettverksbygging  Samarbeid med lokalmiljøet

Nettverksbygging

Flyktningeguide og lokalmiljø

Nettverksbygging Møte med beslutningstagere  Stortingspolitiker Rolf Reikvam fra Sørum tok imot oss  Ordfører Hans Marius Johnsen kom på besøk til oss

Læreplanen i norsk og samfunnskunnskap CEFR Spor(1,2,3) og nivå(A1, A2, B1) Norskprøve 2 og 3 Ind. plan i norsk og samfunnskunnskap Maks 3000 timer

Arbeidslivskunnskap  Kontakt mot NAV  Språkarbeidsplasser  Hospitering på skole og arbeidsplasser  Jobbsøk  Oversettelse, godkjenning av papirer  Kontakt med bemanningsselskaper

Kontakt med NAV Vi arrangerer Informasjonsmøter for arbeidsgivere (intro) Informasjonsmøter med avgangselever (rådgiver)

Språkarbeidsplass

Hospitering og besøk

Oversettelse, godkjenning av papirer Begynn i god tid!

Jobbsøk påA2 nivå Vi vil ha sommerjobb! CV Søknad Se video

6 mndr før eksamen Kartlegging, jobb eller utdanning - intro Testet mhp norskprøve- kontaktlærer Dokumentasjon på kompetanse er oversatt - intro

Rådgiverjobben intensiveres Søknadsfrister Veiledning

Vi høster frukter av nettverksbygging Flerkulturell møteplass Klær og utstyr Invitasjoner Leksehjelp Jobbtilbud

Norsk Månedlige tester Skoleavis Prøve eksamen Oppmelding Eksamen

Tverrfaglig enighet i Sørum Sakset fra læreplanen: evnen til å kunne bruke språket skriftlig og muntlig er en av de viktigste forutsetningene for å kunne delta i samfunnet

Hvorfor norskprøve?  Motivasjon  Dokumentasjon (jobb,utdanning)  Krav for å komme videre

Hvorfor utdanning?  Utnytte ressurser  Tryggere jobbsituasjon

Fra språkarbeid til ?? Læreplass? Skole?

Viktig med samarbeid Oppfølging på arbplass Arbeidsgivermøte Attester Evalueringsmøter

Å finne arbeid Søke sommerjobb eller fast jobb  Språkarbeidsplassen  Eget nettverk  Bemanningsselskaper  Nav

Kort sagt. Vi tror på Tverrfaglig samarbeid Norskprøve Nettverk Introduksjonsprogram til deltager er i jobb eller utdanning

Evaluering Har programmet vårt fungert etter lovens intensjon?  Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet, og deres økonomiske selvstendighet Det er viktig å få tilbakemelding fra elever når de avslutter introprogrammet. Lytte til det de sier og forbedre opplegget.

Stadig blir vi klokere Samarbeid gjør det lettere å finne riktig vei