Skråblikk på bilbransjen Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen
Fem påstander om fremtidens bil Utslippsfrie Delt av flere Smartere Førerløse Prisen går mot null
Utslippsfrie biler før 2030 Grønn politisk bølge i hele Europa Bilindustrien kan hvis den vil Andre kan, hvis bilindustrien ikke vil Stadig flere bor i byer Det er et god mål
Jeff Bezos, Amazon Amazon Prime Air
Biler blir delt av flere
Dagens bilpark er økonomisk ufornuftig Enorm gevinst i finne delingsmetoder Mennesker i by trenger ikke egen bil Stadig flere velger bort sertifikat
Smartere biler
Stadig smartere biler Alltid koblet til internett The internet of things Forbrukernes krav: Alt skal være tilgjengelig – uansett når og hvor.
Førerløse biler kommer
Larry Page Ser etter prosjekter som gir 10X – ikke 10%. Vanlige bedrifter går etter 10 % forbedringer. Da taper de ikke så grandiost, men de vinner heller ikke spektakulært. Google ser etter 10 X.
Selvkjørende biler kommer Google mener de bare er et år eller to unna å kunne lansere en kommersiell selvkjørende bil. De kommer ikke til å lage en egen bilfabrikk. Viktigere: Hva får selvkjørende biler å si for salg av biler? Vil det øke eller redusere behovet for å eie egen bil? ?
Gigantisk industri Bare de åtte største har en omsetning på over milliarder kroner – i året. Men bilsalget faller i den utviklede verden Til gjengjeld er det mange uutviklede land
Biler for verdens fattige koster ned mot kroner
Prisen går mot null Fra stål og mekanikk, til plast og elektronikk Innovasjon fra verdens beste innovatører Fallende etterspørsel i moderne byer Enorm etterspørsel blant fattige i utviklingsland Nye prismodeller i andre bransjer
Utslippsfrie Delt av flere Smartere Førerløse Prisen går mot null