Pasientreiser Avdeling samhandling og helsefremmende Camilla Lykken / 67 96 81 Pasientreiser er ofte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Advertisements

Informasjon om rettigheter
Informasjonsbrosjyre om behandlingshjelpemidler - for pasienter
Pasienter med hjertesykdom, som er eller har vært gravid.
Gynekologisk kreft: Livskvalitet og senvirkninger etter behandling
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Pasienttransport – Møte SAFO Midt-Norge den 30.mars 2006
Seksjonsleder Trond Solem
Demensteam Lier Kommune
Tilsynsmyndighetens rolle
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Barn som pårørende.
Barn som pårørende.
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2015
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Pasientreiser Presentasjon April 2010 Avd.leder Kirstin Vik.
Helfo (Helsetjenesteforvaltningen) Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS v/Mari-Ann Folkedal og Mona T. Kirkestuen Februar 2016.
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Gravdal 5. februar kl 14:00 Fra Helse Nord RHF Innkjøpssjef Trond Arne Wilhelmsen Fra Pasientreiser, Nordlandssykehuset HF Seksjonsleder Trond Solem.
Tilbyderkonferanse Ikke-akutt pasienttransport for Helse Stavanger HF Svein Arild Skjæveland, avd. Pasientreiser Rådgiver Milly Sivertsen, avd. Pasientreiser.
Tromsø 6.februar kl 14:00 Fra Helse Nord RHF: Innkjøpsleder Jonny Jensen Fra Pasientreiser UNN HF: Kst avdelingsleder Bernt Nerberg Konsulent Thomas Johansen.
Nyansattundervisning Migrasjonshelse/Tolketjenesten Tolkesentralen Karin E. Andersgaard
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Tilbyderkonferanse Ikke-akutt pasienttransport for Helse Stavanger HF.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Agenda for 7. Juni 2017 Hudens egenskaper
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Kurs for deg med HCM (hypertrofisk kardiomyopati)
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Informasjon om Avansert hjemmesykehus for barn
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Hva ønsker du å lære om Sklerodermi?
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Tid: 31.august og 1.september 2017
Informasjon om Pasientreiser
Mobilt røntgen i distriktene (Hybridmodellen)
Likeverdige helsetjenester for eldre
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Pasienter med hjertesykdom, som er eller har vært gravid.
Enkel brukerveiledning
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Skype for Business i pasientbehandling
Kurs for deg med hypofysesvulst og dine pårørende
  For mer informasjon/påmelding: Sekretær Tlf:
  For mer informasjon/påmelding: Sekretær Tlf:
Ta gjerne kontakt for mer informasjon:
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Pasientreiser Avdeling samhandling og helsefremmende Camilla Lykken / Pasientreiser er ofte pasientens første og siste møte med helsetjenesten ved behandling

Menneskelig nær – faglig sterk Lovverk Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) § 2-6.Rett til syketransport Forskrift om rett til dekning av utgifter ved pasienters reise for undersøkelse eller behandling (syketransportforskriften)

Menneskelig nær – faglig sterk Hva er pasientreiser?

Menneskelig nær – faglig sterk

Hvem er Pasientreiser? I 2004 ble ansvaret for pasientreiser overført fra folketrygden til de regionale helseforetakene HSØ har videre delegert ansvaret for pasientreiser i Oslo/Akershus til Oslo universitetssykehus Tall fra 2015 viser at vi i Oslo/Akershus brukte 303 millioner kroner på pasientreiser I gjennomsnitt blir rekvirert 3000 pasientreiser hver dag

Menneskelig nær – faglig sterk Rekvisisjonspraksis Arbeidsfordeling Primærhelsetjenesten rekvirerer transport på medisinsk grunnlag til og fra seg selv og til førstegangsbehandling i spesialisthelsetjenesten. Deretter er det spesialisthelsetjenestens ansvar å rekvirere turen tilbake. Unntak: Røntgen, laboratorietjenester og ved underliggende sykdommer. Til røntgen og laboratorietjenester rekvirerer primærhelsetjenesten tur/retur. Ved behov for rekvisisjon på medisinsk grunnlag som skyldes andre forhold enn det konkrete tilfellet pasienten er henvist for må henvisende behandler oppgi dette særskilt.

Menneskelig nær – faglig sterk Aktuell informasjon Rekvisisjon på trafikalt grunnlag Pasienter som bor på strekning der det er manglende tilbud om rutegående transport, så kan pasienter få pasientreise på trafikalt grunnlag. Pasientreisekontoret som rekvirerer å trafikalt grunnlag – Pasienten må selv ringe 05515, tastevalg 3. Hemmelig adresse Turer til hemmelig adresse (bl.a. krisesenter) legges ikke inn i NISSY. Pasienten må ta egen drosje, legge ut for turen og sende inn reiseregningsskjema til Pasientreiser ANS for refusjon av utlegg.

Menneskelig nær – faglig sterk Pasientreiseavdelingen Til helsepersonell Informasjon om pasientreiser for sårbare pasienter Pasientreiseavdelingen ved Oslo universitetssykehus ønsker å sikre at sårbare pasienter får et trygt og godt tilbud. I den forbindelse starter vi et prøveprosjekt som tar sikte på å sørge for at demente pasienter uten ledsager får en sikker og god transport til og fra behandling. Reiser for pasienter som helsepersonellet mener tilhører denne kategorien rekvireres ikke elektronisk i Nissy, men ringes inn til (skjult tastevalg 9) i tidsrommet hverdager. Vi oppfordrer til å følge flytskjemaet under! Ja Gi informasjon om at pasienten selv er ansvarlig for å gjennomføre reisen og må søke om refusjon av utleggene i etterkant. Kan pasienten benytte rutegående transport? Nei Er pasienten dement eller forvirret? Ja Har pasienten ledsager? Nei Ja Rekvirer reise som vanlig i det elektroniske bestillingssystemet for pasientreiser, Nissy. Nei Ring 05515, skjult tastevalg 9, for å rekvirere korrekt transport.

Menneskelig nær – faglig sterk

Ventesone er lokalisert i glassgata (B201)

Menneskelig nær – faglig sterk Ventesone for pasientreiser på Ahus Ventesonen er et tilbud rettet til pasienter og pårørende, hvor de kan få hjelp og service i forbindelse med drosje, Helseekspress eller offentlig kommunikasjon fra Ahus lokalisert i glassgata (B201) hvor pasienter skal vente på transport En sykepleier betjener ventesonen hverdager mellom 8.30 – Bindeledd mellom pasientreisekontoret, avdelingene på Ahus og pasienter og pårørende Informasjon om pasientreiser og transport fra behandling Informasjon om transporttyper (helseekspress, helsebil, hvite ambulanser, fly) og rutetider Bestilling og avbestilling av tilrettelagt transport i Nissy ( nasjonalt informasjonssystem for pasientreiser) et datasystem for elektronisk rekvisisjon og bestilling av reise Portørtjenesten er behjelpelig dersom pasient trenger å bli fulgt til ventesonen