Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Rådgiversamling
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
Nytt fra Udir Landskonferansen for spesialundervisning 2013.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Informasjon om søking og inntak til videregående opplæring Helge eide – seksjon for kvalitet, analyse og dimensjonering.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Søknads- og vedleggsskjemaer
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Informasjon om videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Fortrinnsrett til videregående opplæring Informasjonsmøte 1.septbember 2015

MÅL for info-møtet i dag:  Endring av «Inntaksforskriften» 3.sept 2013 Ansvar ved innsøking Et mer differensiert inntak til Vg1 Erfaringer fra inntaksåret 2014 og 2015  Fortrinnsrett til videregående opplæring Hvem omfattes og vilkår som gjelder Gjennomgang av aktuelle skjema  Revidert «Rammeplan for spesialundervisning» Arbeidslivstrening og Hverdagslivstrening

Forskriftsendringene i korte trekk 1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater

Endringer fra 2013 Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til innsøking  Kommunen (Skolen og PPT): Utarbeider enkeltvedtak for 10.trinn Utarbeider oppdaterte sakkyndige vurderinger for elever på 10.trinn. Melder fra om elever med behov for fortrinnsrett til vgo, etter samtykke, innen 1.oktober. Overfører opplysninger vedr elever med behov for pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden som har IP og faller inn under lov om helse og omsorgstjenester §3-2 og § 2-1 i pasient- og brukerrettighetsloven

Endringer fra 2013 Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til innsøking  Fylkeskommunen (inntaksansvarlig, PPT og VGS): Inntaksansvarlig i VAF vurderer hvilke saker som skal sendes videre til PPT for vurdering om fortrinn (§6-15). Inntaksansvarlig i VAF fatter enkeltvedtak om inntak til videregående opplæring.  Fylkeskommunal PPT utarbeider sakkyndig vurdering a)For elever har som har rett til fortrinn etter §§ 6-15 og b)For nye elever med opplagt behov for spesialundervisning før skolestart. c)For nye elever når skolen har prøvd ut tilpassing av ordinær opplæring – etter skolestart.  VGS innkaller til avklaringsmøter før inntak, overføringsmøter etter inntak, og fatter enkeltvedtak om spesialundervisning.

Endringer fra 2013 Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere Tidligere: svært ulik praksis mellom fylkeskommunene ang. hvor mange som tas inn til ”særskilt prioritert utdanningsprogram”. Nå: Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket ! Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak: Elever med fortrinnsrett avklares og tas inn først. Elever med opplagt behov for spesialundervisning vurderes individuelt etter § 6-22/6-35 (skal sikres inntak til 1 av 3 utdanningsprogram og rettigheter til spesialundervisning) Alle øvrige 1.februar søkere får sin søknad vurdert individuelt (skal sikres inntak til 1 av 3 utdanningsprogram)

Endringer (Presisering) fra 2013  Opplæringsloven § 5-4 Nærmere om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning: «….Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innanfor det ordinære opplæringstilbodet med sikte på å gi eleven tilfredsstillande utbytte før det blir gjort sakkunnig vurdering….»

Inntaksrekkefølgen ved inntak til Vg1 (§ 6-14) Kategori§Skal ivareta inntak til: Innmelding til VAF 1.okt Søknads- frist Fortrinnsrett6-151(2) Særskilt(e) utdannings- program Ja1.februar Fortrinnsrett6-17En bestemt skole – særskilt tilrettelagt. Ja1.februar Fortrinnsrett6-18Bruk av tolk i ord vgs. 1 av 3 utdannings- program Henvisning til PPT (VAF) innen 1.november 1.februar Fortrinnsrett6-19Samme Vg1 som det er innvilget utvidet tid. Frist for tilmelding til PPT 1.nov. 1.februar

Inntaksrekkefølgen ved inntak til Vg1 (2) Kategori§Skal ivareta inntak til: KommentarSøknads- frist Ordinære søkere av 3 UTD-program Konkurrerer kun med poeng 1.mars Individuell behandling av 3 UTD-program Elever med spes.u og mangler mer enn halvparten av karakterene 1.februar,,6-231 av 3 UTD-program Elever med rett til særskilt språkopplæring og mangler mer enn halvparten av karakterene 1.februar,,6-241 av 3 UTD-program Elever uten tallkarakterer 1.mars,,6-251 av 3 UTD-program Elever med særlige, tungtveiende grunner 1.februar,,6-261 av 3 UTD-program Elever uten vurdering med karakter i halvparten av faga 1.mars,,6-271 av 3 UTD-program Deltidselever1.mars

§ 6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram  Vilkår: 1.Søkere må ha omfattende behov for spesialundervisning og det må foreligge enkeltvedtak om spesialundervisning på 10.trinn 2.Søkere må ha et særlig behov for 1 (2) særskilt utdanningsprogram. Mulighet for å fullføre opplæringen med yrkes eller studiekompetanse. Krav til sammenheng og at mulighetene for å fullføre vgo bedres.  I vurderingen skal det ikke trekkes inn: Om søkeren kan fullføre med grunnkompetanse Søkerens mestring av utdanningsprogrammet Søkerens motivasjon eller behov for forutsigbarhet

§ 6-17 fortrinnsrett for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne  Vilkår: 1.Søkere må ha rett til spesialundervisning 2.Søkere må ha sterkt nedsatt funksjonsevne (fysisk eller psykisk) 3.Søkere må ha et særlig behov for å bli tatt inn på en skole som er særskilt tilrettelagt Den særskilte tilretteleggingen kan være: særlig kompetanse, fysisk tilrettelegging, tilgang på hjelpemidler, ekstra lærertetthet etc. 4.Må foreligge dokumentasjon av elevenes særlige behov (tidligere enkeltvedtak, helseopplysninger fra spesialisthelsetjenesten, statped, osv)  Søkeren har ikke rett på 1.valget sitt. Det kan heller ikke for disse elevene klages på skoleplassering

§ 6-18 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk etter Oppl § 3-9  Kan søke ordinær videregående skole med bruk av tolk.  Kan søke om inntak til en knutepunktskole (§6-40 til § 6-43  Må oppgi i søknaden hva som prioriteres  Sakkyndig instans er den fylkeskommunale PPT  Må henvises for sakkyndig vurdering innen 1.nov.

Hva skjer videre ?  1.oktober: frist for melding av elever som skal vurderes i forhold til fortrinnsrett (§§ 6-15 og 6-17)  1.november. Frist for å ta kontakt med PPT i VAF vedr elever som vil søke fortrinn etter § 6-18 og § 6-19  Oktober – januar: Saksbehandling og skriving av sakkyndige vurderinger. Svar til elev/foresatte/kommune der kommunens melding (6-15) IKKE blir videresendt til PPT i VAF.  1.februar: Søknadsfrist for søkere med fortrinnsrett og elever som skal vurderes individuelt (ref oversikt)  Ca 1 mars 2015: Inntaksvedtak til elever som tas inn med fortrinn sendes ut.  Mars – Juni : VGS kaller inn til overføringsmøter og avklaringssamtaler

Melding av elever for vurdering av fortrinn  Bruk egne skjema som finnes på  «Pedagogisk rapport» er nå innarbeidet i skjemaene. Skal ivareta: 1)Vanskene som ligger til grunn for enkeltvedtaket om spesialundervisning OG hvorfor kommunen mener søkeren oppfyller vilkårene i § )Tidligere tiltak som er satt: eks. eneundervisning, alt. Opplæringsarena, avvik fra læreplaner, særlige hjelpemidler 3)Hva kommunen mener vanskene vil ha å si for videregående opplæring – eks. hvilken tilrettelegging vil søkeren trolig ha behov for i vgo. Er det forskjell på utdanningsprogrammene?  Eget skjema for elever med behov for pleie-/medisinskfaglig oppfølging i skoletiden Frist 1.oktober 2015