Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Læren om sjelen.
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Evolusjon og klassifisering
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Undring Tro Viten.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Evolusjon og klassifisering Charles Darwin Carl von Linné og taksonomi Marleen Kort.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Evolusjon og klassifisering
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Utforsking 1 Økt 1.3.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hypotese og teori.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Mennesker er nysgjerrige
Forskningsprosjekt, tittel
Mennesker er nysgjerrige
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Tittel på forskningsprosjekt
Kristendommen.
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Evolusjon og klassifisering
Utskrift av presentasjonen:

Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå vekstmedium hvordan unngå skadedyr I tillegg andre faktorer som hvordan få best mulig smak? hvordan få lengst holdbarhet? hvordan unngå økt bladvekst på bekostning av tomatvekst? Du kan selv utføre vekstforsøk hjemme eller på skolen.

Vitenskapelig usikkerhet Det knytter seg vitenskapelig usikkerhet til alle forsøk og observasjoner. Usikkerheten kan reduseres ved å gjenta forsøket mange ganger kontrollere måleinstrumentene være klar over at ytre faktorer kan påvirke måleresultatene teste mange parametre og variere testene sjekke kilder la andre gjenta forsøket ikke trekk bastante slutninger på tynt grunnlag

Utviklingen av naturvitenskapen gjennom tidene En oversikt over historiske perioder fra 500 f. Kr til i dag ÅrstallPeriode 500 f. Kr – 500 e. KrOldtida i det Hellenske riket (Antikken) 500 e.Kr – 1500Middelalderen 1500 – 1700Renessansen 1700 – 1750Opplysningstida 1750 – 1900Industrirevolusjonen 1900 – 1970Den teknologiske revolusjon 1970 →Den digitale revolusjon

Noen vitenskapsmenn Isaac Newton (1642 – 1727) Beskrev naturen, fra himmellegemer til partikler, som materielle legemer som beveger seg under påvirkning av krefter. Carl von Linne (1707 – 1778) Innfører latinsk navnsettingssystem med slekts – og artsnavn for organismer. Dette systemet brukes fremdeles. Lavoisier (1743 – 1794) Formulerte de grunnleggende prinsippene i kjemi. Gregor Mendel (1822 – 1884) Kom fram til prinsippene for hvordan egenskaper overføres ved arv uten å ha kjennskap til hva arvestoff var. Drev systematisk forskning på erteplanter.

Står naturvitenskapen for den eneste sikre sannhet? Naturvitenskapen tar utgangspunkt i alt som kan måles veies og tallfestes. Etikk, religiøsitet og filosofi kan ikke måles og veies. Vitenskap bygger ikke på tro, men på resultater av undersøkelser og testing av hypoteser. Hypotesene som ikke lar seg motbevise er med å bygge opp teorier som forklarer fenomener i naturen. Uenighet blant forskere med tanke på metoder og tolkning av resultat er med på å kvalitetssikre forskningen.

Tro og vitenskap = konflikt? I renessansen og opplysningstida (1500 – 1750) utfordret vitenskapen mange av de tradisjonelle forestillingene om naturfenomener som bygget på tro. Copernikus hevdet at sola var sentrum, ikke Jorda. Galilei støttet dette verdensbildet. Senere formulerte Kepler tre lover for planetenes bevegelser rundt sola. Denne typen konflikter mellom tro og vitenskap har vi mindre av i vår tid, men vi kan likevel se oppslag i massemedia som f. eks "Zoolog tror ikke på Darwin" "Zoolog tror ikke på Darwin" og ”Teologer støtter Darwins teori””Teologer støtter Darwins teori”

Modeller og språk i naturvitenskapen Naturvitenskapen forsøker å beskrive naturen så godt det lar seg gjøre. For å kunne gjøre dette må vitenskapen forenkle. Skisser eller modeller forklarer deler av virkeligheten, men kan ikke vise hele virkeligheten. Bohrs atommodell og kjemiske reaksjonslikninger er eksempler på slike forenklinger.

Eksperimentelt arbeid i laboratoriet I det eksperimentelle arbeidet i laboratoriet skal du på bakgrunn av teori i boka eller egne hypoteser observere, måle og notere resultat, vurdere usikkerhet og feilkilder. Det skal skrives rapport fra det eksperimentelle arbeidet. Rapporten skal være så detaljert at en person som ikke selv har gjort forsøket skal kunne lese seg til hva du har gjort og forstå hva forsøket gikk ut på. Rapporten fra dette arbeidet følger en bestemt oppskrift.

InnholdBeskrivelse Tittel på forsøket, navn og datoTittel og evt. nummer på forsøket. Ditt eget navn. Dato du gjennomførte forsøket. HensiktHva vil du undersøke, hva går forsøket ut på? Trekk gjerne inn aktuelt lærestoff. UtstyrslisteListe over utstyret du brukte FramgangsmåteHvordan utførte du forsøket? FigurerFigur eller foto av utstyrsoppstilling, gjerne med navn på forsøksutstyret du brukte. Observasjoner og resultatForklar hva du observerer under forsøket, og noter måleresultatene. Sett opp resultatene i tabell eller diagram om mulig. Ta med reaksjonslikninger om det er aktuelt. DrøftingDiskuter observasjoner og måleresultater, ta med feilkilder og usikkerhet KonklusjonKonklusjonene dine skal baseres på resultatene dine. Stemmer konklusjonene dine med det du har lært om temaet? Gir resultatene støtte til hypotesen din?