NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Informasjonsplikt og uttalerett
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Prosjekt tidlig innsats
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
Virkemidler for et godt skolemiljø
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Det nytter ikke å ha rett om man ikke får rett barneombud Anne Lindboe Lucy Smiths barnerettighetsdag 5. November 2014.
Horten vidergående skole
Handlingsplan mot mobbing
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Samling for skolenes leder(e) for elevdemokrati og helhetlig læringsmiljø-høringsseminar 11. mai 2014 Orientering om nytt ressurshefte om arbeid mot krenkende.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan forebygge mobbing?
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Psykososialt skolemiljø
Sentrale lover og regler
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

NOU 2015:2 Å høre til Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø

Hva er en NOU? -Norges offentlige utredninger (NOU) -Uavhengig ekspertutvalg eller partssammensatt -Utreder og gir råd -Et kunnskapsgrunnlag -Blir som regel sendt på en bred høring -Ikke forpliktende for departementet

Bakgrunnen – det psykososiale miljøet For mange elever opplever å bli mobbet/krenket: -3,9 % mobbes to til tre ganger i måneden eller mer (2014) -Mobbetallene stabile fra 2007 til 2012 før en markant nedgang i 2013 fra 6,8 til 4,2 % -15,1 % opplever krenkelser to til tre ganger eller mer i En reduksjon fra 21 % i ,6 % trives ikke noe særlig/ikke i det hele tatt

Utvalget og mandatet Ledet av Øystein Djupedal med totalt 13 medlemmer. Oppnevnt 9. august 2013 – ferdig 18. mars 2015: NOU 2015:2 Å høre til Mandatet: -Systematisere kunnskapen om hvilke faktorer som skaper et godt psykososialt læringsmiljø uten mobbing og andre former for krenkende atferd -Vurdere virkemidler for å forebygge og håndtere krenkelser og mobbing -Vurdere virkemidler for å oppnå et godt psykososialt skolemiljø -Vurdere tiltak for bedre regeletterlevelse

Det psykososiale miljøet – mer enn mobbing… "Det psykososiale miljøet forstås som de mellommenneskelige forholdene på skolen, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette. Det psykososiale miljøet påvirkes av enkeltelever, elevgrupper, elevfellesskapet og skolens holdninger, verdier og normer, som igjen påvirkes av indre og ytre faktorer som blant annet sosiale, kulturelle, religiøse, økonomiske, utdanningsmessige og helsemessige forhold i et komplekst samspill mellom skole, individ, grupper, familie og samfunn."

Utvalgets fem utfordringer 1: Elevenes rettigheter blir ikke oppfylt 2: Skolekulturen for lite opptatt av nulltoleranse for krenkelser/mobbing 3: Elever og foreldre involveres ikke godt nok i skolens arbeid med det psykososiale skolemiljøet 4: Skoleeier og skoler har ikke kapasitet til å jobbe systematisk og langsiktig med å utvikle skolemiljøet 5: Ansvarsfordelingen i støttesystemet er for utydelig/fragmentert

1:Elevenes rettigheter blir ikke oppfylt - Elevene har i dag sterke rettigheter: Alle elever har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. (§ 9a-1) -Skoleeiere, skoler, foreldre og elever har ikke kjennskap og forståelse for regelverket -Behov for et tydeligere regelverk med effektive klage- og tilsynsordninger

2: Skolekulturen -For lite bevissthet knyttet til hvordan skolekulturen (holdninger og verdier) påvirker atferden til de ansatte på skolen -"Her forekommer det ikke mobbing" -"Det må de tåle" -Skoleledelsen er sentral for å understreke de voksnes ansvar for å forhindre krenkelser og mobbing

3: Elev- og foreldreinvolvering -Elever, foreldre og brukerorganer involveres ikke godt nok i skolens arbeid med det psykososiale skolemiljøet -Elevenes rett til å bli hørt tas ikke alltid på alvor -I mobbesaker kan konfliktnivået mellom hjem og skole bli høyt – foreldreinvolvering blir da en utfordring, i stedet for en del av løsningen

4: Kapasitet og kompetanse -Skoleeiere og skoler jobber for lite systematisk og målrettet: -Mange og uklare mål -Tiltak får ikke virke over tid (hopp og sprett) -Manglende implementeringskompetanse -Mange forventinger til skolen -Mangler forskningsbasert kompetanse i hvilke metoder som er effektive for å skape et godt skolemiljø og håndtere mobbing

5: Støttesystemet -Mange aktører på ulike nivå i kommune og stat som har oppgaver knyttet til skolemiljøet: -Sosialpedagogisk rådgivning, PPT, skolehelsetjenesten, BUP, barnevern og politi -Statped, IKT-senteret og nasjonale sentre (Over 800 årsverk og nesten 1 milliard) -Ikke relevant og likeverdig for alle skoler -Behov for å tydeliggjøre ansvars- og oppgavefordelingen

Fire overordnete perspektiver/verdier: -Menneskerettighetene som målestokk -Samfunnet skal ha en nullvisjon om og nulltoleranse for krenkelser -Faglig læring og sosial læring hører sammen -Inkludering for å høre til

Utvalgets mål for arbeidet -Fremme et godt skolemiljø gjennom langvarig og systematisk arbeid -Forebyggende arbeid handler om å redusere og avverge risikoen for krenkelser/mobbing -Håndtering av krenkelser/mobbing når det skjer

Utvalgets forslag til løsninger -Pedagogiske virkemidler -Juridiske virkemidler -Organisatoriske virkemidler De fleste virkemidler og tiltak vil som regel ha økonomiske og administrative konsekvenser

Pedagogiske virkemidler Faktorer som fremmer og forebygger: -Skolekultur -Skoleledelse -Relasjonsbasert klasseledelse -Elev-elevrelasjoner -Foreldresamarbeid (Kapittel 10)

Pedagogiske virkemidler Håndtering av mobbing/krenkelser – fire faser: Fase 1: Mistanke Fase 2: Avdekking Fase 3: Intervensjon Fase 4: Oppfølging Utvalgets forslag: Å lage en veileder (Kapittel 14)

Forslag til tiltak - pedagogiske -En ny statlig satsing Inkluderende skole i perioden med forskningsbasert kompetanseheving for alle nivåer i opplæringen -Elevene bør få kompetanse i forebygging og håndtering av mobbing – sosial kompetanse i læreplanene -Lærerutdanningene bør få mer kunnskap om regelverket, og forebygging og håndtering av mobbing

Forslag til tiltak - pedagogiske -Temaet psykisk helse og psykososiale risikofaktorer bør innarbeides i lærerutdanningene -Prioritere skolebasert etter- og videreutdanning om psykososialt skolemiljø for alle lærere -Klasseledelse må bli et gjennomgående tema i videreutdanningen

Juridiske virkemidler – dagens to spor Handlingsplikt: -Dersom noen tilsatt på skolen får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger: undersøke, varsle, gripe inn Vedtaksplikt: -Dersom elev/foreldre ber om tiltak om det psykososiale miljøet skal skolen snarest mulig behandle saken etter reglene i forvaltningsloven (enkeltvedtak)

Utvalgets forslag – ett spor Aktivitetsplikt ved mistanke/kjennskap til at elever blir krenket: -plikt til å gripe inn om nødvendig og mulig -varsle overordnet -plikt til å undersøke saken -sette inn eventuelle tiltak -utarbeide en skriftlig plan om nødvendig -dokumentere det som skal gjøres og er gjort -evaluere om tiltakene er tilstrekkelige NB! Ikke lenger et enkeltvedtak!

Endring i klageordningen -Fylkesmannen behandler i dag klager på enkeltvedtak som skolene gjør Utvalgets forslag: -Elever og foreldre kan klage til Barneombudet for mangelfull oppfølging -Barneombudet gjør så et enkeltvedtak som er bindende for skolene (sette i verk tiltak) -Skolemiljøklagenemnda blir ankeinstans for Barneombudets vedtak

Administrative sanksjoner (bøter) Myndighet til å kunne ilegge sanksjoner i forbindelse med tilsyn (fylkesmannen) og klagesaker (Barneombudet): -Pålegg om tiltak eller retting -Tvangsmulkt -Overtredelsesgebyr

Tverrfaglig samarbeid – utvalgets utgangspunkt: Dagens regelverk gir muligheter for samarbeid på skolen, mellom de kommunale, fylkeskommunale og statlige tjenestene/etatene: -Kommunikasjon på skolen -Anonym drøfting -Samtykke -Opplysningsplikt -Individuell plan

Hindringer for tverrfaglig samarbeid? -Kommunikasjon på skolen: De ansatte internt kan dele opplysninger dersom det er hensiktsmessig for arbeidet med eleven -Anonym drøfting (men skal være anonymt) -Samtykke (informert, frivillig og uttrykkelig)

Hindringer for tverrfaglig samarbeid? -Opplysningsplikt, jf. opplæringsloven § meldeplikt -opplysningsplikt -Individuell plan for tjenestemottakeren for: -å bidra til et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud -å avklare mål, ressurser og behov for tjenester -å styrke samhandlingen mellom etater/nivå

Hindringer for tverrfaglig samarbeid? Utvalget mener at: -Kommunene har stor frihet til å organisere seg ut ifra lokale behov -Statlig detaljstyring kan skape hindringer for lokale prioriteringer og samarbeid

Organisatoriske tiltak – skolenivå -Endre PP-tjenestens mandat: Bistå i kompetanse og organisasjonsutvikling i opplæringen for alle elever -En veiledende norm for bemanning i PPT -Øke kompetansen til sosialpedagogiske rådgivere + vurdere ressursøkning -Styrke skolehelsetjenesten slik at antallet årsverk er i henhold til veiledende nasjonale normer

Organisatoriske tiltak – statlig skolenivå Arbeidsgruppe bør vurdere det statlige støttesystemet: -Veilederkorpsene -De nasjonale sentrene -IKT-senteret -Statped Formål: Bli mer relevant, likeverdig og faglig helhetlig støttesystem for alle skoler

Organisatoriske tiltak – kommunalt/statlig nivå -Ingen endringer i regelverket -Handler om kompetanse og kapasitet til å bygge en "samarbeidskultur" -Oppfordre alle kommuner/fylkeskommuner om å gjennomgå ansvarsfordeling, oppgaver og tiltak i samarbeid med skolene, BUP, barnevern og politi

Høringsinnspill – generelt I -Positive til kompetansetiltak og bøter -Men staten må samkjøre kompetansetiltakene bedre -De juridiske virkemidlene har fått for mye plass? -For mye vekt på mobbing og for lite på det psykososiale skolemiljøet? -Lite om videregående opplæring?

Høringsinnspill – generelt II -Noen tiltak har mangelfulle økonomiske og administrative konsekvenser -For lite ressurser til PPT dersom nytt mandat -Kritiske til at Statped mister ressursene til PPT -For sterk statlig styring? -Utredningen noen steder for lite nyansert?

Aktivitetsplikt og fjerning av enkeltvedtak Høringsinstansene er delt - de som er imot peker på: -redd for at mye oppmerksomhet vil bli rettet mot mindre saker (15% opplever krenkelser) -fører med seg økt dokumentasjon (hvis man skal følge utvalgets forslag) -et enkeltvedtak sikrer eleven nødvendig rettsikkerhet -sikrer god og riktig behandling av en sak - kontradiksjon -gir også dokumentasjon i ettertid på hva som er gjort

Barneombudet som klageinstans Mange negative til forslaget: -vil miste helheten i sakene når kapittel 9a skilles ut -det er langt til Oslo, nærhet er viktig både når man avgjør saken og når den skal følges opp -kan risikere lengre saksbehandlingstid -Barneombudet mister sin ombudsrolle, blir et forvaltningsorgan med vide fullmakter og myndighet -omfattende myndighetsrolle: gjøre vedtak, ilegge bøter, forsvare barnet – for mange roller – vanskelig å være objektiv?