Prosjekt i Natursekken 2013 Av Friluftsrådet for Ålesund og omland og Brattvåg barneskule.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studie forberedende formgivingsfag
Advertisements

Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Litteraturhistorie.
Laget av: Mathilde, Frida og Niki
Hva hadde de med seg i gravene??
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Ny rammeplan for barnehagen
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
1 H AR ME GLØYMT KULTUREN ? Magnhild Meltveit Kleppa, 29. april 2015.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Natur, miljø og teknikk i ny rammeplan for barnehagen
Kulturstien Om fag og praksis i førskulelærarutdanning og barnehage.
Gjere for å lære Kvernsteinsparken i Hyllestad
Foreldremøte 4.klasse Foreldremøte 4.klasse Haust 2008.
GARVARBUDA. Historie ● Garvarbuda vart bygd i 1838 av Olai Olsen ● Ligg nede ved sjøen på Rotset ● Var først handelshus ● Vart seld til Carl Nicolai Rødseth.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
OM FORSTÅING OG OPPFØLGING AV OPPLÆRINGSLOVA § 2-15, om RETT TIL GRATIS OFFENTLEG GRUNNSKOLEOPPLÆRING (”GRATISPRINSIPPET”) Gjennomgang/drøfting på skoleleiarmøte.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
To tenkjemåtar i etikken  Etikk: handlar om å tenkje gjennom spørsmål om rett og gale  aka moralfilosofi  Forholdet mellom menneske  Heile samfunnet.
FELLESMØTE FAU & PROSJEKTGRUPPA. SAKSLISTE 1.Kontaktperson NFF 2.Møteplan 3.Modell 4.Kva skal til for at Åfarnes skole kan kalle seg ein Handshake.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
-Ein tydeleg medspelar Verktøykassa Møre og Romsdal fylkeskommune, plan og analyseavdelinga, november Ein tydeleg medspelar.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Gaupne barnehage Me vil. Me kan.. Kvardagen vår Me leikarMe er ute Me er samanMe er inne Me lesMe er på tur Me øver oss på å kle på ossMe syng Me forheld.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Digitale medium. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengeleg gjennom datateknologi Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Norsk kapittel 4 Skrivekløe Kompetansemål: – Å trene på å skrive gode forteljingar – Å kjenne att språklege verkemiddel i forteljingar – Å trene på å bruke.
Mål for undervisinga Norsk Eg nyttar BO-blikk til å orientere med i teksten før eg les. Eg kan om ord der å blir skrive som o. Matematikk Eg kan rekne.
VELKOMEN TIL FORELDREMØTE FOR 10.KLASSE. SAKSLISTE: Fag, lærarar og timefordeling i klassen dette året. Studieturen til Polen og Tyskland Ymse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Mål for undervisinga Norsk Eg kan skrive desse orda rett, og bruke dei når eg skriv: Sør-Afrika, graskar, butikken, graut. Matematikk Eg kan finne forskjellen.
VELKOMMEN Foreldremøte for 4. trinn Oppstart Trinnet har hatt ein roleg og fin oppstart. Hildi og Patrik er nye lærarar i 4a og 4c Det er kome.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Foreldremøte 10.klasse 21/ Lena eller Martin har ansvar for referat.
Stafettloggen - handlingsrettleiar
REPETISJON AV KOMPETANSEMÅLA
FFK møte
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
KRLE: Naturreligionar
Koding med Blue- bot, vigra barnehage,15. mars 2017
Klasseforeldremøte haust 2016
Etikk og moral Kunne skilje omgrepa etikk og moral
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Nettverkssamling matematikk, digitale verktøy
VEKEPLAN FOR 1.KLASSE VEKE 34
Idrettsfag Studieforberedende utdanningsprogram
Brukarundersøkjing Fokusområder:
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
SKULEOVERTAKING Bratteberg skule 28.januar-15.februar
Fellessamling i Storstova Fellestur til Eventyrskogen med 1.-4.kl Mat
Laget av Nikolai, Lone, Gjendine, Yousef,latina
Digitale medium.
VEKE 46 Vekesong: Vestlandet Mål for undervisinga Time Måndag Tysdag
TRIVSELSVEKA 1.TRINN VEKE 39
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
«Saman set me spor» Fleksibilitet Respekt Omsorg Glede
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Kort om implementering
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn
ÅRSPLAN Jostedal barnehage 2018 / 2019 Dette året: «Jorda vår»
Arbeid på skulen Norsk Matte Engelsk Samfunnsfag Naturfag KRLE
VELKOMEN SOM FØRESETTE TIL 8. TRINN HAUSTEN 2019
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt i Natursekken 2013 Av Friluftsrådet for Ålesund og omland og Brattvåg barneskule

Mål: Levande historie om vikingtida: Korleis tenkte og handla mennesket i samfunnet sitt Nytte lokale lærestader Funn & Segner Demokrati; Gulating og Frostating Bærekraftig utvikling

Det viktigaste målet vårt er: Att opplegg blir sjølvgåande etter at prosjekt er ferdig Dette oppnår vi ved at undervisningsopplegget blir lagt inn i den lokale læreplanen på Brattvåg barneskule i 6.trinn Dei lokale lærestadane som er nytta er lagt inn i:

Skafti Helgason – Vikingliv S.Helgason Christer Lundberg Nes – Friluftsrådet Kai Oskar Eidsvik – Brattvåg barneskule

Christer og Skafti som vikingar i tidsriktig kle og utstyr

Vi valde å gjennomføre undervisninga tverrfaglig over fire veker med halv og heildagsekskursjonar i nærmiljøet, med for og etterabeid i klasserommet. (med litt praktiske endringar undervegs av omsyn til vêret; tele, 40 cm nysnø, sludd og vind) «Glima»-leikar kjørte vi som 3 enkelttimar på skuleområdet Ekskursjonane var: Feltarbeid – halv dag Gravhaug – heil dag Ting – heil dag Leidang – heil dag

Feltarbeid – utgraving Korleis arbeider ein arkeolog Kva kan funn fortelje oss om fortida Ekskursjon til gravhaug Død og religion/tru. Kvifor lagde dei slike minnestader Ting Lover og samfunnsorganisering Rollespel og leik «Glima» - Leikar frå vikingtid Organisert i enkelttimar i skulegarden Leidang Forsvar og organisering

Norsk Formidle kva ein har funne og arbeidsmetodikk Kroppsøving Allsidig motorikk og samarbeid Samfunnsfag kva kan funna fortelje oss Naturfag registrer funn, nedbryting – kva gjenstandar kan ein forvente å finne og kvifor Matematikk Registrering i koordinatsystem

Ta kontakt med fylkesgeolog og arkeolog med ansvar for den aktuelle kommunen Området må vere undersøkt av arkeolog før det kan nyttast som lærestad Til dømes i eit regulert og utbygt bustadområde Gjer avtale med grunneigar Nytt tidsriktige gjenstandar som funn td glassperler, skinn, keramikk, bein, gjenstandar av tre, jern osv Registrer og ta bilde av alle gjenstandar før ein legg dei ut/grev ned! Grav ned gjenstandane god tid før opplegget slik at gjenstandar vert meir «naturtro» og sår i vegetasjonen gror litt att Sett opp rutenett og koordinatsystem med tau før elevane kjem

Skrivesaker og kopi av koordinatsystem Presenning til undersøking av funn Stikkspader Småspader/hagespade Murarskei Pensel/børste Metermål Tau til koordinatsystem (td sesaltau)

Samfunnsfag Freda kulturminne Kva trudde folk på? Åsatru, liv og død Kvifor bygde dei slike minnesmerke RLE Tru og religion Norsk Formidle målingar og sette ord på observasjonar Matematikk Måle høgde, omkrins og diameter Kroppsøving Sykkel Tur i terrenget Naturfag Himmelretningar ut frå sola

Nytt til dømes «Kulturminnesøk» som app eller heimeside for å finne eigna lærestad  kart  filter kulturminner Gir god og enkel oversikt over kulturminner, men fortel ikkje noko meir bakgrunnsinformasjon om kva dette er. Lag plan for ekskursjon i forhold til avstand og reisemåte til lærestaden

Tidsriktige kle om mogleg Skrivesaker Langt målband til å måle høgde, omkrins og diameter på gravhaugen

Norsk Rollespel Samfunnsfag Lover og samfunnsnormer i vikingtid Konfliktløysing og makt/avmakt Gulating RLE Etikk og moral Kroppsøving «Glima»-leiker som holmgang og strid

Finn eit eigna område som lærestad: Tilkomst frå sjøvegen (historisk perspektiv) Ope området som tingstad Eldstad Moglegheiter for å markere sjølve tingområdet med ein omkrins av stein Tilgang til eit ope området som er eigna for leik Gjer avtale med grunneigar Gjer avtale med brannsjefen i kommunen ved brenning av bål i perioden 15.april tom 15.september Lag eit rollespel som tek utgangspunkt i samfunnet i vikingtida. Målet med rollespelet er å dele elevane opp i grupper slik at dei må jobbe med konfliktløysing i tinget eller der den sterkaste parten utøver makt før, eller etter tinget. Til dømes bruderov, bot for mannedrap (eller skade) osv

Tidsriktige kle om mogleg Tresverd til å vise styrkeforhold mellom ulike partar i rollespel Ved, øks og fyrstikker (eldjarn og flint) Bøtte til å hente vatn til å sløkke bålet med Tau til «Glima»-leiker Presenning til «Holmgang»

Kroppsøving Balanse, smidigheit, hurtigheit, styrke og samarbeid Samfunnsfag Kven kunne drive med leik Kvifor halde på med leik Kjelder til leikane

Finn eit eigna område som lærestad Ein treng eit ope og relativt flatt område med relativt mjukt fallunderlag Det kan vere ein plen på skuleområdet, ei mark eller eng Gjer avtale med grunneigar om det ikkje er på skuleområdet

Avhengig av klassestorleik så treng ein: Ca 10 «kanonballar» til 3-ball Ca 10 tausirklar til 3-ball, Ta pinnen og Hest og rytter Ca 4 tresverd til Sverdkamp 1 langt tau til Kjøtt og blod Presenning til «holmgang» Utskrift av «Futhark» til å teikne eigen runepinne til Ta pinnen Blyant og pinne til å risse runer (td plantepinne el)

Fotglima Balanseglima Sverdfingerkamp Kjøtt og blod 3 ball Ta pinnen Hest og rytter Sverdkamp

Norsk Lytte til lokale segn og forteljingar frå Vikingtida Samfunnsfag Kvifor trengde ein Leidangen og kven var med i den Lokale hendingar; slaget ved Hjørungavåg slaget ved Sekken Kroppsøving «Glima»-leiker Fylking og svinefylking

Undersøk om det finnes lokale slag eller historier Søk i kjelder etter informasjon om Leidangen: For Sunnmøre skulle ein stille i Leidangen med 16 skipsreier under Gulatinglovene og i samsvar med Magnus Lagabøte Det vil seie 16 skip, 25 sesser per skip som til saman utgjer 400 utrusta mann til Leidangen Finn eit eigna område Utsyn (gjerne til sjøen – sidan Leidangen er først og fremst knytt til forsvar på og ved sjøen) Moglegheiter for å brenne «varde» eller bål Ope området for å stille opp i fylking og svinefylking Gjer avtale med grunneigar og brannsjef

Ved, øks og fyrstikker (eldjarn og flint?) Eldstad Bøtte til å hente vatn til å sløkke med Tau til «Glima»-leiker

Våre erfaringar er at dette er eit svært vellukka prosjekt: Engasjerte og lærevillige elevar Vi har nytta lokale lærestader og segner Oppdaga nye verktøy som «kulturminnesøk» – App i Google play! Tidsriktige funn, kle og våpen er med på å styrke opplegget!

Arntzen, Jon Gunnar (red): Norges Konger og Dronninger. Kunnskapsforlaget ISBN Ferenius, Jonas (red): Spel och dobbel under medeltiden. 3 utg. Stockholms medeltidsmuseum ISBN Hjardar, kim & Vike, Vegard: Vikinger i krig. Spartacus forlag AS ISBN Ingvaldsen, Siri: Gulatinget. Selja forlag ISBN Sigurdson, Jon Vidar: Det norrøne samfunnet. Pax forlag ISBN Sigurdson, Jon Vidar: Norsk historie 800 – Det Norske Samlaget ISBN Steinsland, Gro: Norrøn religion – myter, riter, samfunn. Pax forlag A/S ISBN Sturlason, Snorre: Norges Kongesagaer (Gyldendal Norsk forlag. 1959) Tamm, Anette: Vikingar. 3 opplag Anette tamm promotion og design AB. ISBN Wahlquist, Bertil: Ville vikinger i lek og idrett. Tiden norsk forlag ISBN

Birka. Interaktiv cd og dvd. Stockholms medeltidsmuseum Hauge, Arild: Om vikingtid, runer, førkristen tradisjon og folketro i Norden. Helgason, Skafti Utdanningsdirektoratet: Læreplanar for grunnskulen; Telge Glima; Svensk organisasjon som jobbar med historiske leiker