1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Christiane &Bianca 2013.
AREALIS : Samarbeid for enklere tilgang til areal-, plan- og miljøinformasjon Arvid Lillethun Statens kartverk.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Læreplanen i eldre historie
Klimaendringer, økosystemer og risikohåndtering i lokalsamfunn: prosjektforslag Climate Change, Ecosystem Response and Risk Management in Vulnerable Local.
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Læreplanen Historie Vg2.
Utforskeren.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Prosjekt ”3D Modeller” Modellering av bysentrum i 3 dimensjoner (3D) "Ny teknologi muliggjør visualisering av geografiske forhold i 3D. Disse modellene.
Kvalitative og kvantitative metoder
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Nordlandskartdagene GeoNordland 2005 Satsing på Arealis og Geovekst Magnar Bakksjø Enhet for plan og miljø Kultur- og miljøavdelingen.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Kvalitative forskningsmetoder
Hovedoppgaveforberedende seminar
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Geografiske informasjonssystem - en definisjon Et geografisk informasjonssystem (GIS) kan defineres som et system basert på datateknologi, for innsamling,
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Utfordringer og prioriteringer for et nytt utdanningsforskningsprogram – 2018 Hans Bonesrønning Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU.
Samfunnsgeografi Folk lever forskjellig fra sted til sted? Hvorfor det, og hva har det å si? Og i tillegg, hvordan påvirker steder hverandre, både lokalt.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Regional planstrategi
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Bærekraft og global bevissthet
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Arbeid, verdiskaping, kompetansebygging, læring Ringvirkninger
Regionreformen og samfunnsutvikling
Hovedproblemstillinger
Utskrift av presentasjonen:

1 Presentasjon av breddeåret i geografi

2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?

3 Hva er geografi? Geografi er et bredt fagfelt Geografi ligger i skjæringspunktet mellom mange andre fagretninger –Sosiologi, geologi, politikk, historie, psykologi! MEN: Geografi har det romlige perspektivet sentralt –Hvorfor ser det slik ut akkurat her? –Hvorfor ser dette stedet annerledes ut enn andre steder? –Hvilken betydning har det for stedet at det ser nettopp slik ut?

4 Samfunnsgeografi Geografer er opptatt av hvordan omgivelsene påvirker vår aktivitet, kultur og levesett, og hvordan vi påvirker omgivelsene våre.

5 Naturgeografi Hvilke naturlige prosesser har skapt landskapet vi kan se i dag? Elver, isbreer, skred osv. Hvilken samfunnsmessig betydning har disse prosessene?

6 Geografiske informasjonssystemer (GIS) Analyse, modellering og fremstilling av geografiske data Er egentlig et verktøy innenfor de to hovedretningene, men har blitt så populært og omfattende at det kan regnes som en egen fagretning. Digitale kart, 3D-modellering, prosess-modeller

7 Breddeåret i geografi GEOG1000 – Menneske og sted I (7.5 sp) –Innføring i samfunnsgeografi –Fokus på regionale utviklingsprosesser i Norge, feltkurs til Rørvik! GEOG1001 – Menneske og sted II (7.5 sp) –Videre innføring i samfunnsgeografi –Fokus på byutvikling og urban geografi. GEOG1003 – Geografi i praksis – Kvalitative metoder (7.5 sp) –Innføring i kvalitativ metode –Intervju og observasjon

8 GEOG1004 – Geografi i praksis – Tall, kart og bilder (7.5 sp) –Innføring i kvantitativ metode –Statistisk analyse, bruk av GIS, digitale kart og romlig analyse GEOG1005 – Jordas naturmiljø (15 sp) –Innføring i naturgeografi, en kjapp innføring i… alt! –Geologi, geomorfologi, klima, meteorologi. –Feltkurs til Nord-Møre og Gauldalen GEOG1007 – Befolkning, ressurser og miljø (15sp) –Innføring i demografiske begreper og modeller, samt viktige trekk ved bosetting og bosetting i Norge og verden for øvrig –Perspektiver på sammenhenger mellom ressurser, befolkningsvekst, utvikling og miljøproblemer. –Arealbrukskonflikter, beiteproblematikk, vannknapphet og globale klimaendringer.

9 Hvorfor skal du studere Geografi? Hvis du er nysgjerrig og liker å avdekke hemmelighetene bak hvorfor ting er som de er, er det få ting som er bedre enn geografi. Siden geografi er ”alt”, kommer du aldri til å se på verden på samme måte igjen etter du har begynt med geografi. –Som naturgeograf kommer du f.eks til å bli verdens mest irriterende fjellturkamerat.

10 Hvorfor skal du studere Geografi? Du stiller med noe unikt på jobbmarkedet Mange andre er spesialister på ett fagfelt, men: Få, om noen, har den samme evnen til å kombinere mange fagfelt med det samme oversiktsperspektivet som geografer har. Geomatikk/GIS-bransjen er i sterk vekst, og GIS- erfaring er ettertraktet på mange fagfelter.

11 Noen aktuelle jobbfagfelt Planlegging og forvaltning –Offentlig sektor, kommuner, etater som NVE, NGU, Statens Vegvesen osv osv osv. –Bistands/utviklingsarbeid –Naturressursforvaltning –Regional utvikling og samferdsel Geomatikk –GIS-ingeniør –Landmåling, flyfoto, laserscanning, analyse Konsulentbransjen

12 Hvorfor skal du studere Geografi? Geografisk institutt er et lite men koselig institutt Tett kontakt med dyktige forskere som er faglige storheter! Instituttet har avansert teknisk utstyr som man får tilgang til å bruke –Georadar, differensiell GPS, LiDAR Mange morsomme feltkurs –Ikke mange andre fagretninger på Dragvoll som får reist like mye! Aktiv linjeforening (GEOLF)

13 Takk for oppmerksomheten!