Norges ledende apotekkjede.  Apotek:211  Ansatte.ca 2400  Kunder: ca 16 mill.  Resepter: ca 9,5 mill.  Produkter: ca 43 mill.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny forskrift… I kraft 1.mai 2008 Er hjemlet i: Erstatter:
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Referansegruppe for LUA
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
LUA Tilsyn og tilsynserfaringer Referansegruppe LUA, 29. mai 2013 Kjersti Thuesen.
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Legemidler, naturlegemidler og helsekost
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
NY PKK Tor Simonsen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Generika og legemiddelutvikling
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Tall og fakta 2011 – Legemidler og helsetjeneste.
Å innarbeide sykehusapotekets aktiviteter i behandlingsprosessen.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
eksempler på HMS-faktorer:
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Legemidler og helsetjeneste 2007 Legemiddelsalg i Norge de siste årene, 2006-kroner.
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Tall og fakta 2012– Legemidler og helsetjeneste Tall og fakta 2012 Legemidler og helsetjeneste.
Asak Miljøstein AS.
Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap AS 1 Hva har vi gjort for å tilpasse oss endringen i F-loven og hva gjenstår av arbeid ? Ingrid Hitland.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Frister til sortimentsvindu
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Inger Lise Eriksen Apoteker, Frogner apotek, Oslo
NOU 2011:4 – virkninger for forbrukerne
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Planlegge og prioritere tiltak
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
REFUSJON AV LEGEMIDLER
Forhandlinger Privatpraktiserende fysioterapeuter Anne Tøndevold, rådgiver KS Forhandling og tariff ASSS kommunehelsenettverk, Sandnes 30 april 2010.
Legemidler og helsetjeneste
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Vedlegg 4: Relevant tilleggsinformasjon Anbud nr – Verdikjede AS Vinmonopolet, april 2008.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Tall og fakta 2016 Legemidler og helsetjeneste. Tall og fakta 2016 – Legemidler og helsetjeneste 1.01 Antall markedsføringstillatelser, virkestoffer og.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Frisørsalong Gruppa driver en frisørsalong i byen Dere skal bestemme prisene, og lage et budsjett for en måned.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Dokumentbeskyttelse og Europeisk Referansepreparat, ERP DRA-forum, 6. juni 2011 Inger Heggebø, Statens legemiddelverk.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver – etisk dilemma
Vedlegg 1 Varekostanalyse
Brukerveiledning* for Cypromeds termostatregulerte varmesko
Tverrfaglige og yrkesrettede oppgaver Vanskelige situasjoner
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Helse miljø og sikkerhet
Risikominimeringstiltak
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
HMS SH Transport A/S.
Forskrift om Internkontroll
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Analyser – eksterne for valgt kategori
Legemiddelverkets prisregulering
Utskrift av presentasjonen:

Norges ledende apotekkjede

 Apotek:211  Ansatte.ca 2400  Kunder: ca 16 mill.  Resepter: ca 9,5 mill.  Produkter: ca 43 mill.

3 3 Tre internasjonale legemiddelgrossister LeverandørerInternasj. grossistNasjonal grossistApotek

4 4 ”Annerledesmarkedet” Konsumenten verken velger eller betaler; Betaler verken konsumerer eller velger; Den som velger verken betaler eller konsumerer

5 5 Ny Apoteklov 1. mars 2001 fjerner et 400 år gammelt monopolregime Europas mest liberale apoteklovgivning… Innførte en markedsbasert apotekstruktur wFra apotekkonsesjoner og privilegier til fri etablering wFri etablering – andre enn farmasøyter eier apotek wEiernes økonomiske vurdering av etablering bestemmer hvor mange apotek som etableres Åpnet for vertikal integrasjon (grossist – detaljist) Åpnet for generisk substitusjon … 2 år etter mister apotekene legemiddelmonopolet Christian IV ( )

6 6 Apoteketableringen liberalisert – legemiddelomsetningen fortsatt strengt regulert Myndighetene har liberalisert apotekmarkedet slik at alle kan etablere apotek – legemiddelmarkedet er fremdeles detaljregulert. Våre inntekter fastsettes av staten Priser: Staten fastsetter maksimal utsalgsalgpris på reseptbelagte legemidler samt apotekenes avanse Kan kun fastsette prisene selv på prosent av produktene Krav Grossist har leveringsplikt på alle legemidler til hele landet innen 24 timer Grossist har lagringsplikt på alle legemidler Apotek må føre alle legemidler Farmasøyt til stede i hele åpningstiden Utføre statlige oppgaver Generisk bytte Legemiddelstatistikk

7 7 75% av omsetningen på apotek er reseptbelagte legemidler Konkurranseutsatt

8 8 GIP=Grossistens innkjøpspris AIP=Apotekets innkjøpspris AUP=Apotekets utsalgspris Generika Patentent Produsent Grossist Apotek Stat/forbruker Grossistavanse Apotekavanse Uregulert Regulert GIP AIP Svak forhandlingsmakt Sterk forhandlingsmakt Svak forhandlingsmakt Sterk forhandlingsmakt Fra 1 jan 2005 regulert gjennom refusjonspris på AUP ihht. trinnprismodellen Maksimal AUP reguleres gjennom maksimal AIP fastsatt ut fra internasjonale sammenlikninger (laveste 3 priser) tillagt maksimal apotekavanse. Verdikjede - integrasjon AUP

9 9 Kunden er vinneren ved apotekliberaliseringen ”Den nye apotekloven har ført til økt nyetablering av apoteker, utvidede åpningstider og bedre tilgjengelighet for publikum” ( Konkurransetilsynets årsberetning 2002 ) 9350 innbyggere per apotek Omsetningen per apotek har falt 1200 medisinutsalg i dagligvarebutikker over hele Norge

10 Legemiddelpriser (AUP ekskl. mva) blant 17 europeiske land (100 mest omsatte legemidler) Kilde: IMS Consulting

11 Forventninger til apotek Hva forventer kundene i apoteket? wKvalitetsvarer wKunnskap wPålitelig informasjon

12 Et moderne apotekkonsept som kjennetegnes ved wFelles profil wFelles innredningsløsninger wFelles sortiment wForpliktende innkjøps- og distribusjonsløsninger wStor selvvalgavdeling med handelsvarer og reseptfrie legemidler wDirekte reseptur der kundens resept ekspederes i løpet av noen få minutter

13 Resepturløsning i Apotek1 Direktereseptur wPrimært sted for kundens reseptbehandling Bakreseptur wAvlastning for direkte reseptur wTelefon resepter wFax-resepter Forsendelsesreseptur wTilpasses det enkelte apoteks behov

14 Selvvalg Kategorier wMedisinsk egenbehandling w Beredskap w Personlig Pleie w Ernæring w Sykepleieartikler

Apokjeden Distribusjon AS

16 Krav til legemiddelgrossist Apokjeden Distribusjon AS har tillatelse fra Statens legemiddelverk (SLV) for å drive grossistvirksomhet Kravene til legemiddelgrossister ligger i: GDP – Good Distribution Practice Forskrift om grossistvirksomhet av legemidler med retningslinjer hjemlet i: Lov om legemidler og Lov om helsemessig beredskap Næringsmiddelloven

17 Kvalitetskrav Kunne levere innen 24 timer (48 timer) Kunne levere utenom åpningstider Levere alle etterspurte legemidler i Norge Sørge for sikker transport slik at legemidlene ikke ødelegges, kommer på avveie eller forårsaker skade Bygninger og utstyr, herunder kjøretøyer og transportmidler, skal være konstruert og vedlikeholdt på en måte som beskytter legemidlene mot mulig skadelig påvirkning som for eksempel: wStøv, lukt, fuktighet, eksos wDyr, fugler, insekter wMikrobiell forurensning wDirekte sollys, sterk varme, regn og frost Termostaterte kjøretøyer eller containere skal om mulig ha løpende registrering av temperatur.” Temperaturkrav 5 0 C-25 0 C, kjøletransport 4 0 C-8 0 C

18 Nødvendig informasjon Hvordan sikres korrekt temperatur (måles/dokumenteres) Omlasting (rutiner/dokumentasjon) Mellomlagring (rutiner/dokumentasjon) Returer (apotek => grossist) Oppfølging av avvik Sikkerhet

19 Konsekvenser ved avvik Livsviktig legemiddel kommer ikke frem i tide Legemidler uten effekt Legemidler med uønskede effekter Livsviktige legemidler må destrueres => store kostnader

20

21

22 Skårer 181 apotek Max distanse = 850 kilometers Dagens distribusjonsstruktur Narvik 30 apotek Max distanse = kilometer

23 Vår kunnskap – din trygghet 13