Folkemøte Smestad skole 26 januar 2016. Agenda Barnehage Utbygging Skole Gang- og sykkelveg Hva vil vi i vellet?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den første industrielle revolusjonen (Del 2)
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Risløkka kompetansesenter
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Norges Beste Barnehage
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
Pressekonferanse©Byrådsavdeling for oppvekst PRESSEKONFERANSE Gjennomgang av skolestrukturen i Bergen. BYRÅDETS INNSTILLING.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Langsiktig arealstrategi
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Felles informasjonsmøte for befolkningen i Hallenskog
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Presentasjon av utbyggingen på Jåsundhalvøya. Hvorfor ble utbyggingen planlagt og satt igang? Stort behov for sentrumsnære boliger Stedet var godt egnet.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kompetanse for mangfold
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
En introduksjon.
Mars på Dinglebein Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Mars på Pytten Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
HMS-kort i Byggenæringen
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Nasjonal erfaringskonferanse
Skolebasert kompetanseutvikling
Kamp eller samarbeid?.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Oppsummering 02.september 2016
Pilotprosjekt i Nord-Norge
Organisasjonsendringer i HSO
Skolebasert kompetanseutvikling
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Undervisning og barnehage
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Periodeplan for februar 2019
Regionreformen og samfunnsutvikling
Forprosjekt: områdesatsing olsvik og Loddefjord
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Folkemøte Smestad skole 26 januar 2016

Agenda Barnehage Utbygging Skole Gang- og sykkelveg Hva vil vi i vellet?

Barnehager Uvisse planer om utvidelse av Hektneråsen FUS- barnehage. Planene for omregulering av området ved Klasdammen til ny barnehage får vi presentert her i dag.

Vi skal lede utviklingen av fremtidens barnehager

Kunnskapsbarnehagen Espira er en av Norges største barnehagedrivere Administrerende direktør er Marit Lambrechts LITT OM ESPIRA

Espira er eid av AcadeMedia, Nordens største og ledende barnehage- og utdanningsaktør Barnehager, grunnskoler og voksenopplæring Ca barn og elever, ca voksenstudenter Totalt 475 enheter i Sverige og Norge I Sverige: 97 barnehager, 47 grunnskoler, 33 integrerte barnehager og grunnskoler, over 100 gymnas og 130 enheter for voksenopplæring I Norge: 82 barnehager LITT OM VÅRE EIERE AcadeMedia:

LekEspira

Vi skal gi barna en fantastisk start på livet! Pedagogiske verktøy Espira Akademiet Inne- og utemiljø PEDAGOGISK KONSEPT

Våre verktøy: Fagkort Veiledningshefter Egne satsinger for de eldste og for de yngste Standarder Spireportal PEDAGOGISK KONSEPT

Espira Akademiet Det tilbys kurs innenfor hovedkategoriene: Pedagogisk kompetanseutvikling Lederutvikling PEDAGOGISK KONSEPT

Inne- og utemiljø Leken og gjenkjennelig profil Helhetlig konsepttenkning i alle ledd

RÅD FOR INNOVASJON OG UTVIKLING (RIU) Råd for innovasjon og utvikling:

CSR/SOS BARNEBYER Espira er en av SOS Barnebyers Bedriftspartnere. Vi bygger barnehage for 140 barn i Zimbabwe sammen med SOS Barnebyer. Vi har ambisjon om at alle våre barnehager skal bli Miljøfyrtårn. Drøyt 60 barnehager er sertifisert nå. Espiras CSR arbeid

Hver dag tar vi vare på våre barn i våre barnehager Vi skal gi de en fantastisk start på livet! Vi har kompetente medarbeidere som sørger for dette Vi satser tungt på et godt faglig konsept og opplæring gjennom Espira Akademiet HMS, ledelse, godt faglig innhold og innovative løsninger kjennetegner Espira Vi skal lede an utviklingen av fremtidens barnehage!

Barnehagen og samfunnet 90% av barn i alderen 1–5 går i barnehage Barnehagedeltakelse har positiv effekt på barns utdanningsnivå og arbeidsmarkedstilknytning i voksen alder Barnehageområdet viser et godt eksempel på at private og offentlige virksomheter sammen kan løse et av samfunnets utfordringer BARNEHAGEN OG SAMFUNNET

Ny kommuneplan vedtatt Hansefellåsen Myrvoll sør Hektneråsen sør

Hansefellåsen

Myrvoll sør

Tristilvegen Nord Sentrumsetablering Regulering i gang Høringsfristen gikk ut for en uke siden

Hektneråsen sør

Restområder på Smestad og Hektneråsen Forventet kapasitet på ca. 230 boliger. Uviss utbyggingstakt. A B C D

Smestad skole Smestad skole er planlagt utbygd for å ivareta den relativt høye veksten av elever innenfor skolekretsen. Skolen er planlagt ferdig utbygd i 2019, tidspunkt revideres i sammenheng med revidering av befolkningsprognoser. Prognoser fra høst 2015 tilsier et langsiktig behov på 450 til 500 elever. Økning er lavere enn tidligere år basert på erfaring med at generell utbygging tar lengre tid en tidligere antatt.

Smestad skole … Størrelse på tilbygg og tidspunkt for ferdigstilling vurderes hvert år, og skjer i samråd med skolen Tillegstomt ble ervervet i 2015 For et helhetlig skole og uteområde er nærmiljøanlegget på skolen planlagt utvidet i sammenheng med at skolen bygges ut. Det er planlagt etablering av skolepaviljonger for to baser fra skolestart Det er satt av totalt ca 71 Mill til utvidelsen med et estimert behov på 2000m2.

Omtrentlig plassering av paviljong

Gang- og sykkelveg fra Oppsal til Grini Folkemøte avholdt sist høst Statens Vegvesen er i gang med regulering Ut på høring til sommeren Framdrift: tja… ferdig 2020?

Holt skole En perle som holder på å gå tapt Kommunen skal til å utrede nytt ungdomshus på Fjerdingby så vår idé om ungdomsklubb falt til jorden…

Midtre Rælingen Vel Trenger at flere blir med for å få til mer. I 2015 gjorde vi dette: Bygget bord ved gapahuken i Grindlia Ryddet stier nede ved vannet og oppe i skogen Bidro med 3 kasser til Rælingstrimmen. Vi fikk vinneren! Arrangerte St.Hansfeiring i Grindlia Skrev høringsinnspill Engasjert i Rælingen Friluftsråd

Midtre Rælingen Vel … I 2016 skulle vi gjerne: Ha flere medlemmer Fortsette med det vi gjorde i 2015 Få klopplagt en del myrdrag på stiene i marka (må snakke med grunneierne først…). Utfordre kommunen på tiltak i nærmiljøet vårt. Det dere mener vi skal ta tak i (men da trenger vi at flere engasjerer seg …)