JUS5940 - OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Kvalifikasjonsordning
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JUS102 Advokat Lars Baklund.
IKS-loven Anskaffelsesregelverket KOFAs gebyradgang
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del II 18. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Praktisk bruk av regelverket
3 Marius Stub.
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS

Tema (I) Regelverkets anvendelsesområde Hvem er pliktsubjekter? Oppdragsgiverbegrepet Rettighetshaverne Hva slags disposisjoner er omfattet? Kontraktsbegrepet Verdimessig avgrensning – terskelverdier Har det noen betydning hvem som er kontraktsmotpart? Egenregi Utvidet egenregi Kort om anvendelsesområdet til de ulike forskriftene og de ulike delene av forskriften – inndeling etter Hva som kjøpes inn Hva verdien er Hva slags type kontrakt

Tema (II) Unntakene fra regelverket Det grunnleggende skille mellom unntak fra lov om offentlige anskaffelser («LOA») og unntak fra forskrift om offentlige anskaffelser («FOA») Listen i FOA § 1-3(2) med ulike typer anskaffelser som er unntatt forskriften Domstolskapte unntak fra regelverket som sådan Utvidet egenregi Offentlig-offentlig samarbeid Unntak fra særskilte prosedyrer – FOA § 2-1(2) og § 14-4

Tema (III) Særproblemstilling om vesentlige endringer i allerede inngåtte kontrakter Når blir endringen så vidt omfattende at det i realiteten er snakk om en ny anskaffelse? Særlig om løsningen i de nye direktivene

Rettskildebildet Lov om offentlige anskaffelser Forskrift om offentlige anskaffelser Forsyningsforskriften Definisjonsbestemmelsene i forskriften del I Utfylt gjennom mye praksis EU-domstolen KOFA I mindre grad norske rettsavgjørelser Litteratur

Bakgrunn og hensyn Stor betydning for oppdragsgiver om anskaffelsen er omfattet av regelverket eller ikke Omfattende krav til gjennomføringen av en anskaffelse dersom den er omfattet Tidshensyn Ressurshensyn Formål bak regelverket styrer tolkningen av reglenes anvendelsesområde og unntak Anvendelsesområdet tolkes vidt Unntakene tolkes snevert Dog en fare for at reglene rammer videre enn nødvendig?

Pliktsubjektene Oppdragsgiverbegrepet – den offentlige sfære Hvilke innkjøpere er styrt av andre hensyn enn de rent kommersielle ved sine anskaffelser? Stat Fylkeskommune Kommune Statlige aksje selskap Kommunale foretak Statsforetak Regionale helseforetak Universiteter og høyskoler Ytre statsforvaltning Stiftelser Private selskaper med særlige rettigheter

Nærmere om oppdragsgiverbegrepet (I) Stat, fylkeskommune, kommune – FOA § 1-2(1) Særlig om offentligrettslige organ – FOA § 1-2(2) Selvstendig rettssubjekt kontrollert av det offentlige Kontroll gjennom i) finansiering, ii) oppnevning eller iii) innflytelse Tjener allmennhetens behov Oppgaver det er ansett å være en samfunnsoppgave å utføre og som det offentlige generelt ønsker å bevare innflytelsen over. Omfatter også virksomhet utover klassiske offentlige oppgaver (helse, sikkerhet, infrastruktur), f eks.: Sak C-18/01 Korhonen – eiendomsutvikling Sak C-44/96 Mannesmann – fremstilling av offentlige dokumenter Sak C-260/99 Næringsutvikling – messer og utstillinger Ikke av industriell eller forretningsmessig karakter Momenter i vurderingen Utøves virksomheten på normale markedsvilkår? Inntjeningsformål? Bærer egne tap? Ved blandet virksomhet tilstrekkelig at en (mindre) del er omfattet

Nærmere om oppdragsgiverbegrepet (II) Også private selskaper kan være omfattet av regelverket Forsyningsforskriften Innenfor visse nettverkssektorer; olje, gass, kraft, kollektivtransport etc Eneretter eller særlige rettigheter Dog mulighet for å søke unntak Bygge- og anleggskontrakter overveiende finansiert av det offentlige – FOA § 1-2(3) Anskaffelser på vegne av det offentlige

Rettighetshaverne Tilbyderne, eller potensielle tilbydere LOA § 4 – regelverkets geografiske dimensjon Virksomheter i EØS Virksomheter som har rettigheter eller WTO Andre internasjonale avtaler – EFTAs tredjelandsavtaler

Kontraktsbegrepet FOA § 4-1(1) bokstav a – definisjonen av kontrakt: Gjensidig bebyrdende Utgjør varen eller tjenesten en økonomisk verdi for oppdragsgiver? Skal det ytes et vederlag? Vederlaget som regel ikke i penger, men ikke nødvendigvis Vederlag trenger ikke være markedsmessig Skal tjenesten dekke et behov hos oppdragsgiver? Har tjenesten en verdi for oppdragsgiver? Ikke avgjørende at oppdragsgiver ikke er den direkte mottaker av tjenesten – eks. hjemmehjelp i kommunen, så lenge den ytes for å oppfylle et offentlig ansvar Avgrensning mot rene tildelinger – gaveelementet Statsstøtte – oppdragsgiver får ikke noe tilbake (i hvert fall ikke direkte) Men også gaver og donasjoner til det offentlige – KOFA 2011/312 – Skulpturparken på Ekeberg Skriftlig Se vid definisjon av skriftlighet i FOA § 4-1(1) bokstav h «ethvert uttrykk», enkel bestilling via epost Også rent muntlige avtaler vil som regel omfattes ut i fra omgåelsesbetraktninger Mellom en (eller flere) oppdragsgiver(e) og en (eller flere) leverandører – to selvstendige rettssubjekter – grensen mot egenregi

Hvilken forskrift? Skillet mellom klassisk forskrift og forsyningsforskriften Forsyningsforskriftens virkeområde Avgjørende hvilken virksomhet oppdragsgiver driver Forsyning av vann, elektrisitet, gass, varme, olje- mineralutvinning, kollektivtransport, posttjenester Ikke offentlig myndighet, kun offentligrettslig organ, offentlig foretak og private som driver slik virksomhet Forskriftene bygger på samme prinsipper, men klassisk forskrift har mye mer detaljert regelverk I praksis er kanskje ikke forskjellen så stor, regelanvender ser hen til klassisk forskrift ved tolking og utfylling av forsyningsforskriften Skillet videreført i de nye direktivene og forskriftene Direktiv 2014/24/EU – klassisk Direktiv 2014/25/EU - forsyning

Hvilken del gjelder? De ulike delene av forskriften Del I – kap grunnleggende krav – gjelder for samtlige anskaffelser som er omfattet av forskriften Del II – kap 5-13 «enklere prosedyrer» - anskaffelser med verdi over nasjonale terskelverdier Del III – kap «full prosedyre» - anskaffelser med verdi over EØS terskelverdier Hvorvidt del II eller III gjelder avhengig av: Terskelverdier Anskaffelse av uprioriterte tjenester (vedlegg 6) følger alltid reglene i del II

Terskelverdier (I) Ikke omfattet av forskriften ,55 Mnok39 mnok 1 Mnok Statlige innkjøp, del III Del I Del II Varer og tjenester, Del III Bygg- og anleggskontrakter, del III Statlige innkjøp, del II Ulike terskelverdier for anskaffelser av: Varer og tjenester Bygge- og anleggskontrakter og avhengig av om det er staten eller ikke som kjøper inn

Terskelverdier (II) Beregning av terskelverdier – FOA § 2-3 Den anslåtte verdi – krav til forsvarlig vurdering Ekskl mva Inkl opsjoner og forlengelser Hele kontraktens løpetid Omgåelsesbetraktninger - ikke anledning til å dele opp anskaffelsen i flere mindre deler for å komme under gitte terskelverdier

Egenregi – innledning og bakgrunn Den rene egenregi faller klart utenfor regelverket Oppfyller ikke kontraktsvilkåret Det offentliges frihet til selv å løse sine oppgaver – ikke noe krav til konkurranseutsetting NB – hva er en del av staten, skille mellom forvaltningsnivåene stat, fylkeskommune og kommune, kommunale foretak en del av kommunen, men statsforetak er egne rettsubjekter Men et ytterligere behov for det offentlige til å organisere sine tjenesteytende enheter i egne eksterne rettssubjekter Hva så med avtaler mellom en slik tjenesteytende enhet og den offentlige eieren? EU-domstolen utviklet læren om ”uegentlig” eller utvidet egenregi «som om den offentlige oppdragsgiver skulle gjort det internt hos seg selv»

Utvidet egenregi (I) Teckal-dommen Sak C-107/98 Viano (IT) kommunes innkjøp av oppvarmingstjenester fra sitt egeneide foretak Utviklet to grunnleggende vilkår for utvidet egenregi Kontrollvilkåret Har den offentlige oppdragsgiveren samme kontroll over leverandøren som den har over sin interne organisasjon? Eierskap – privat eierskap utelukket Autonomi (eller mangel på sådan), selskapsrettslig kontroll ikke tilstrekkelig Omsetningsvilkåret Leverer leverandøren i det vesentlige den offentlige oppdragsgiveren? Hvor stammer omsetningen fra? Hva er vesentlig? 80 % - 90 % - EU-domstolen: ekstern omsetning kan kun ha marginal karakter Hva med omsetningen i konsernforhold? Omgåelsestilfeller – der det offentlige kontrollerte foretaket står umiddelbart foran privatisering – ikke utvidet egenregi - Sak C-29/04 Mödling

Utvidet egenregi (II) Kontroll utøvd i fellesskap Tilstrekkelig kontroll selv om eierskapet er spredd på mange offentlige eiere – Sak C-324/07 Coditel Braban, dog en nedre grense hvor den enkelte eier overhodet ikke har innflytelse – Sak C /11 Econord Horisontal vs vertikal egenregi – kontrakter mellom offentlige søsterselskap Omvendt vertikal egenregi – KOFA 2013/99 Kodifiseringen i de nye direktivene 2014/24/EU – artikkel 12, 2014/25/EU, artikkel % terskelen fastlagt Alle former for egenregi (horisontal, omvendt vertikal) omfattet