1. Tromsø kommune – offentlig virksomhet, stort samfunnsansvar Kommunestyret Ordfører: Jens Johan Hjort (H) Varaordfører: Anni Skogman (FrP ) Kommunestyret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Informasjonssikkerhet
Bevaringsplanlegging
Dag Wiese Schartum, AFIN
Risikovurdering i UDI; DRI 3001 Dag Wiese Schartum, AFIN
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Informasjonssikkerhet og datakvalitet 1. Tromsø kommune – offentlig virksomhet, stort samfunnsansvar Kommunestyret Ordfører: Jens Johan Hjort (H) Varaordfører:
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Innsyn og adgangsbegresning
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Bevaring og kassasjon i digitalt skapt arkiv
Krav til sikring av personopplysninger
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Bevare eller kaste? Dokumenthåndtering i Trøndelag fylkeskommune
Journalføring.
Tromsø kommunes årsregnskap
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesielt om personvern og krav til sikring av personopplysninger
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Prof. Dag Wiese Schartum
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Organisasjonskart Gard Haglund.
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Hva består bystyresystemet av ?
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Arkivsjef Grete Gavelstad
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
IKA Kongsbergs tjenestetilbud Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Innledning om KFF-KSS.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dag Wiese Schartum, AFIN
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Komité mennesker og livskvalitet
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Seniorråd og ny Kommunelov
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

1

Tromsø kommune – offentlig virksomhet, stort samfunnsansvar Kommunestyret Ordfører: Jens Johan Hjort (H) Varaordfører: Anni Skogman (FrP ) Kommunestyret Ordfører: Jens Johan Hjort (H) Varaordfører: Anni Skogman (FrP ) Klageutvalg Forretningsutvalg Kontrollutvalg Klageutvalg Forretningsutvalg Kontrollutvalg Finans – og næring­s­komité Helse og omsorgskomité Utdanning-, kultur- og idrettskomité Byutviklingskomité Finans – og næring­s­komité Helse og omsorgskomité Utdanning-, kultur- og idrettskomité Byutviklingskomité Byrådet Byrådet Byrådsavdeling for finans Byråd for finans Jonas Stein (V) Kommunaldirektør : Oddgeir Albertsen Byrådsavdeling for helse og omsorg Byråd for helse og omsorg: Kristoffer Kanestrøm (FrP) Kommunaldirektør: Eva T. Olsen Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett Byråd for næring, kultur og idrett: Vanja Terentieff (H) Kommunaldirektør: Stein Vidar Loftås Byrådleders kontor Byrådsleder: Øyvind Hilmarsen (H) Kommunaldirektør: Per Limstrand Kommuneadvokaten Utbyggingstjenesten Arkiv- og dokumenttjenesten Budsjett og finanstjenesten Regnskapstjenesten Innkjøp- og fakturatjenesten IT-tjenesten Personaltjenesten Arbeidsmiljøtjenesten Kemneren Fagrent Byggforvaltning Byrådavdeling for utdanning Byråd for utdanning Anna Amdal Fyhn (H) Kommunaldirektør: Kari Henriksen Skoler - 27 enheter Skole- og barnehage - 8 enheter Barnehager - 6 områder Barneverntjenesten Pedagogisk-psykologisk tjeneste Forebyggende helsetjenester Voksenopplæringen Flyktningetjenesten Hjemmebaserte tjenester (6 områdeenheter) Sykehjem (5 enheter) Allmennlegetjenesten Rehabiliteringstjenesten Rus- og psykiatritjenesten Boligkontoret Sosiale tjenester i NAV Tromsø Tildelingskontoret Mortensnes sentralkjøkken Bibliotek og byarkiv Kultur og idrett Kulturskolen Kulturhuset Servicetorget Kirkelig fellesråd Tromsø Havn KF Byrådsavdeling for byutvikling Byråd for byutvikling: Britt Hege Alvarstein (H) Kommunaldirektør: Øystein Nermo Byutvikling Bydrift Brann og redning Vann og avløp 2

Arkivpliktig dokumentasjon Arkiv som skal bevares i begrenset tid Virksomhetskritisk informasjon Informasjon som kan gjenbrukes Dokumentasjon av andres interesser Journalpliktig dokumentasjon Presist formulert i arkivforskriften Bevaringspliktig dokumentasjon Eks: Bilder, kart og tegninger, grunnlagsmateriale til prosjekter mv.

Virksomhetsdokumentasjon – Møteprotokoller, årsmeldinger, organisering, instrukser, arkivordning, foto og så videre Journal og sakarkiv – Brevjournal, kopibok, saksordnet arkiv Personalmapper – Dokumentere arbeidsforhold, utvikling, rettigheter for ansatt og for arbeidsgiver 4 Hva skal administrativ og personaldokumentasjon i helse og omsorgssektoren dokumentere? Rettighetsdokumentasjon for ansatte – stadig mer aktuelt

En gang mye av helse og omsorg ivaretatt i hjemmene. Offentlige tilbud var beregnet på fattiglemmer og enslige. Den gang var det tilstrekkelig å dokumentere tjenestens eksistens og økonomiforvaltning. 5 Dokumentasjonskrav i forandring I dag er helse- og omsorgstjenestene et av våre mest gjennomregulerte samfunnsområder med høye krav til tjenester, behandling, kompetanse og dokumentasjon. Gamle oppgaver forsvinner….og nye oppstår Tromsø gamlehjem Forhandlingsprotokoller for styret Styrets korrespondanse Klientprotokoller Fra foredraget: «Ansvar og organisering av MRSA-arbeid i kommunehelsetjenesten» av Regional smittevernlege Kirsten Gravningen

Arbeidsmiljøloven med forskrifter Helsepersonelloven med forskrifter Lignings- og regnskapslover Det finnes ingen fast mal! Lov og regelverk stiller noen minstekrav og gir veiledende retningslinjer. Fast mal må utformes på grunnlag av kartlegging og arkivplan. 6 Personaldokumentasjon

Forskjellen på arkivdanning og dokumenthåndtering 7

Informasjonssikkerhet – for hvem? Interne behov Eksterne behov 8 Informasjonssikkerhet skal sikre juridisk gyldig dokumentasjon for kommunens transaksjoner Organisasjonen overfor omverden Organisasjonens eget behov Ledelsen overfor organisasjon/ansatte Enkeltansattes behov Vern om sensitiv informasjon Sikre samfunnsdokumentasjon Sikre rettighetsdokumentasjon Transparens i forvaltning Vern om sensitiv informasjon

Informasjonssikkerhet – et organisasjonsspørsmål 9

Perspektiver for datakvalitet 10

Lovkrav Arkivloven med forskrift – Skal sikre samfunnsdokumentasjon gjennom at arkiver blir produsert og at de ivaretas på en forsvarlig måte Forvaltningsloven med forskrift – Setter opp rammeverk for hvordan stat, fylkeskommuner og kommuner skal arbeide Personopplysningsloven med forskrift – Skal sikre enkeltpersoner vern om sensitive opplysninger Offentlighetsloven med forskrift – Skal sikre samfunnet åpenhet og transparens for forvaltningen gjennom å sikre innsyn i saksbehandling og beslutningsprosesser En rekke særlover, forskrifter, regelverk og direktiv som gir bestemmelser for saksbehandling og dokumenthåndtering på de enkelte fagområder 11

Spesifikt for intern tilgangsstyring Opplysninger som er unntatt offentlighet og ikke inngår i den enkelte tjenestemanns oppgave, skal tjenestemannen ikke ha tilgang til. Dette er regulert i : Personopplysningsloven § 13 første ledd som lovfester krav om systematiske tiltak for å sikre konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger, Forvaltningsloven § 13 som omhandler taushetsplikt Forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 2 og nr. 3 som regulerer innsyn som er nødvendig for at den enkelte tjenestemann skal kunne utføre sitt arbeid. 12

Vår arkivdanning - basert på 13

Periodisere i faste bolker, og ved endringer Deponering –i praksis bare e-arkiv for enheter lokalisert utenfor rådhuset Avlevering – to depot: Personsensitivt klientmateriale til IKA Troms Sakarkiv og personalarkiv til byarkivet Ta alltid kontakt i god tid før ordning og avlevering 14 Periodisering, deponering og avlevering

15