Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Realkompetanse-vurdering
Læring på arbeidsplassen
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Bente Søgaard Fagansvarlig utdannings- og kompetansepolitikk
Kjønnsforskjell i sykefravær
«Fylkesbarometeret» GSI 2010/2011:
Basiskompetanse i arbeidslivet
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Demografikostnader Luster kommune ( )
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Kostnader til grunnskoleopplæring for voksne
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”

2 Kunnskapsdepartementet Det er kunnskapen som er vår viktigste kapital Kilder: Finansdepartementet og SSB. Nasjonalformue per innbygger Prosent

Framtidas kompetansebehov Kilde: SSB, Framskrivinger Sysselsetting etter utdanningslengde, , andel av total sysselsetting

Behovet for arbeidskraft Framskriving av behov for arbeidskraft på videregående nivå (i tusen) Kilde: SSB, 2010

5 Kunnskapsdepartementet Andel personer uten videregående opplæring og andel arbeidsplasser for ufaglærte Kilde: FAFO-rapport 2010:03: Gull av gråstein

6 Kunnskapsdepartementet Sammenheng uføretrygd og utdanning Kilde: Veien til uføretrygd i Norge, Frischsenteret 10/2006

Utdanning og helse Andel med betydelige psykiske plager etter utdanning Antall år utdanning Tidlig dødelighet etter utdanning (Døde per , år) Kilde: Nasjonalt folkehelseinstitutt, 2007

Utdanning er lønnsomt for individet Kilde: OECD, EAG 2010

Utdanning er lønnsomt for staten Kilde: OECD, EAG 2010

10 Kunnskapsdepartementet Utdanningsnivå: forspranget minker voksne (20-66 år) har ikke fullført vgo Av disse er under 50 år voksne under 50 år har svake ferdigheter i lesing, regning og problemløsning Kilde: OECD, EAG 2010 og SSB/Gabrielsen et. Al, 2005

Voksnes læring som del av løsningen

Organisering av voksnes læring Voksnes rett til læring forankret i opplæringsloven: § 4A-1 Grunnskolerett § 4A.3 Videregående rett Studieforbund (185 mill kr) Program for Basiskompetanse i arbeidslivet (86 mill kr) Kompetansepolitikk Ansvarlig på nasjonalt nivå: Opplæringsavdelingen Utdanningsdirektoratet ”Det formelle løpet” Fylkeskommunene: Plikt til å gi opplæring når en voksen med rett til videregående tar kontakt Ca i året bruker vgo-rette 8500 voksne tok fagbrev i 2009 Kommunene: Plikt til å gi opplæring når en voksen med rett til grunnskole tar kontakt Ca 4000 i året bruker grunnskole-retten 75% er minoritetsspråklige ”Det uformelle løpet” Ansvarlig på nasjonalt nivå: AIK-avdelingen (politikkutforming) Opplæringsavdelingen (VO-loven) Vox – fagorgan for kompetansepolitikk forvalter begge tilskuddsordningene Fylkesnivå: Det finnes fylkesvise BKA-kontakter Noen fylkeskommuner bruker studieforbund som opplæringstilbydere for formell vgo- opplæring Kommunenivå: I noen grad brukes studieforbund som opplæringstilbydere innenfor formell grunnskoleopplæring

13 Kunnskapsdepartementet Strategi for voksnes rett til opplæring UTVIDELSE AV RETTEN TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING: –Ikke bestått = fortsatt voksenrett –Fylkeskommunen tar helhetlig ansvar BEDRE INFORMASJON OG KARRIEREVEILEDNING BEDRE TILBUD FOR ARBEIDSLEDIGE SOM VIL HA VIDEREGÅENDE OPPLÆRING

14 Kunnskapsdepartementet BKA – en suksesshistorie Totalt personer har deltatt på BKA- kurs siden 2006 Bevilgningen til programmet har økt fra 24 mill. kroner i 2006 til 80 mill. kroner i Dokumentert at programmet treffer målgruppen godt Kilde: Vox

15 Kunnskapsdepartementet Offentlige utgifter til utdanning Store forskjeller i hvor mye offentlig utdanningsfinansiering hver enkelt utløser Over 1 mill. kroner skiller personen med grunnskole fra personen med mastergrad Kostnad for utdannings- nivå, enkeltvis Kostnad for oppnådd utdannings- nivå, akkumulert Grunnskole kroner Avbrutt VGO (t.o.m VG2) kroner kroner Fullført VGO (Fagbrev) kroner kroner Fullført VGO (Studiespes.) kroner kroner Fullført bachelor (Norm. tid) kroner kroner Fullført master (Norm. tid) kroner kroner Korrigerte brutto driftsutgifter per elev (2008) Kilde: Kunnskapsdepartementet Store forskjeller i hvor mye offentlig utdanningsfinansiering hver enkelt utløser Over 1 mill. kroner skiller personen med grunnskole fra personen med mastergrad

Bestått videregående opplæring = mer EVU Kilde: Lærevilkårsmonitoren 2008 Torgeir Nyen, FAFO

17 Kunnskapsdepartementet Satsingsområde 1: Voksne i helse- og omsorgsektoren Økt behov for kompetansen Relativt liten økonomisk gevinst for enkelt- individet Fagbrev i økende grad betingelse for fast ansettelse

18 Kunnskapsdepartementet Satsingsområde 2: Voksne som ikke har fullført bygg- og håndverksfag Økende etterspørsel etter kompetansen Høy avkastning for samfunn og individ Fagbrev nøkkelen til stabil tilknytning til arbeids- markedet

Vi må jobbe langs mange akser samtidig Fullført eller nytt fagbrev Motivasjon Arbeids- og velferdspolitikken LivsoppholdOpplæring