Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Veiledet lesing Mørkved skole
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Java sertifisering - testern tester test
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Metode.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Aggression Replacement Training
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Randomiserte kontrollerte studier
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Kompetanse for mangfold
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
HMS-kort i Byggenæringen
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Kapittel 3 Metode.
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Arne Lervåg og Monica-Melby-Lervåg

Hva er en effektstudie?

Hvordan kan vi best lære barn å lese? Hvordan utvikle gode matematikkferdigheter hos barn? Hvordan kan vi oppdage lesevansker tidlig? Hvilke tiltak hjelper barn med atferdsvansker? Hvordan forhindre at ungdom med lærevansker dropper ut av videregående skole? Hva kan vi gjøre for å forebygge frafall? Hvordan kan man best stimulere barns språk i barnehage? Hvilke datahjelpemidler er mest effektivt for å barn med avkodingsvansker til å få en god flyt i lesingen sin? Hvilke tiltak hjelper best for barn med lærevansker til å lære og lese?

Årsak-virkning

Hvordan kan vi forskere lage en undersøkelse som med best mulig sikkerhet kan besvare spørsmål om effekt eller årsak-virkning?

Evidensbasert praksis

Rangeringen bare gyldig hvis forskningsspørsmålet angår årsak- virkning i tilfeller hvor det er mulig å studere effekten av et tiltak Levels of evidence for practical decisions for decisions about interventions

Rangeringen er altså ikke: En generell rangering av kunnskap En nedvurdering av kvalitative metoder En vurdering av hva slags forskning som bør prioriteres Hva er den beste studien å gjøre i forhold til et gitt spørsmål?

Egner effektstudier seg for utdanningssektoren?

1. Randomiserte kontrollerte studier er mest brukt for medisin og passer kanskje best der? Randomiserte kontrollerte studier er egnet hvis man for eksempel undersøker effekten av en ny type medisin, men at innenfor utdanningsvitenskap er det for komplekse årsakssammenhenger til at slike studier kan brukes (Ekeli, 2002; Hammersley, 2005).

Det er nettopp alternative forklaringer man forsøker å utelukke ved å bruke en randomisert kontrollert studie. Når man bruker loddtrekning for å fordele barna i tiltak og kontrollgruppe, er det helt tilfeldig hvem som blir plassert i de ulike gruppene. Alle forskjeller mellom gruppene være tilfeldige og alternative forklaringer vil dermed være lite sannsynlige.

2. Er randomiserte kontrollerte studier generaliserbare? Er resultatene fra slike studier lite overførbare fordi studien gjennomført i en setting som er spesiell for akkurat denne studien?

Dette kan helt klart være et problem, men alle studier, ikke bare randomiserte kontrollerte studier, vil ha særtrekk som kan får utslag og påvirke resultatet (se Shadish, Cook & Campbell, 2003). Replikasjon avgjørende, særlig for tilgrensende populasjoner eller situasjoner. I tillegg er det selvsagt viktig at det utvalget man bruker i undersøkelsen best mulig samsvarer den gruppen og settingen man ønsker å generalisere til. For eksempel bør randomiserte kontrollerte studier av tiltak som skal prøves i skolen selvsagt gjennomføres på en skole av lærere, og ikke for eksempel ved at forskere gjennomfører tiltaket ved at barn er i en «laboratoriesetting».

3. Alle elever er ulike og derfor kan vel ikke evidensbasert praksis hjelpe oss? Mange av kritikerne mot evidensbasert praksis har hevdet at alle barn er ulike, og at det derfor er vanskelig å benytte et fastlagt forskningsbasert opplegg som tiltak.

Respons Pennington (2009) påpekt at selv om alle barn er ulike, er det imidlertid noen karakteristikker som er typiske for alle barn, noen for grupper av barn og noen trekk er helt individuelle. Selv om alle barn er ulike er altså tankegangen at grupper av barn har så mye felles at evidensbasert intervensjon er svært nyttig og effektfullt. I tillegg kan heterogeniteten mellom barna adresseres i stor nok utvalg Eventuelt, kan en replikere intervensjonen på andre grupper

4. Neglisjerer ikke evidensbasert praksis og randomiserte kontrollerte studier praktisk erfaring og fører til instrumentalistisk kokebokpedagogikk? En innvending mot evidensbasert praksis har vært at det neglisjerer praktisk erfaring (Tuntland, 2009). Det er viktig å merke seg at evidensbasert praksis, dersom det er velfungerende, innebærer en vekselvirkning mellom forskning og praksis. Forskningsspørsmålene kan være generert direkte fra skoler eller lærere, og undersøkes deretter av forskeres.

«The virtuos circle» Research Practice Snowling & Hulme, 2012 a recurring cycle of events, the result of each one being to increase the beneficial effect of the next

5. Vil ikke randomiserte kontrollerte studier være uetiske? Etisk problematisk å ha en kontrollgruppe som ikke får et tiltak. Det vi i flere tilfeller kan gjøre er å ha en såkalt venteliste kontrollgruppe. Det innebærer at kontrollgruppen ikke får tiltaket samtidig som tiltaksgruppen, men at de starter med tiltaket når tiltaksgruppen er ferdig. Det kan også sees som uetisk å ikke undersøke om et spesialpedagogisk program har effekt.

Eksempel på en randomisert kontrollert studie i en norsk barnehage/skole setting Tiltak for barn med svake språkferdigheter

4 år 5 år6 år 7 år Utvikling av ordforråd fra 4-7 år

Språkforståelse Alle har en bratt læringskurve, ordforrådet er i sterk økning hele førskolealderen Men: Rangordningen mellom barna er nærmest lik, det vil si at de som strever i 4 årsalder gjør det også i skolealder

Utvikling av ordforråd fra 7,5-11,5 år 7,5 år8 år 8,5 år 9 år 11,5 år

Språkforståelse Også her ser vi tydelige læringskurver, ordforrådet er i økning igjennom hele barneskolen Rangordningen mellom barna er også her relativt stabil: de som strever i 2. klasse gjør det også i 6. klasse. Men! Her ser vi at de som hadde god språkforståelse i 2. klasse hadde sterkere vekst enn de som hadde dårlig språkforståelse i 6. klasse: en såkalt Matteuseffekt.

Forskningsspørsmål: Kan vi lage et effektivt tiltak som bedrer språkferdighetene til barna med de svakeste språkferdighetene i 4 årsalderen? Vil et slikt tiltak ha langtidseffekter på språk og leseutviklingen i skolen?

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år Velger de 30-25% som gjør det svakest på screeningtestene

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år Kontrollgruppe Tiltaksgruppe Velger de 30-25% som gjør det svakest på screeningtestene og randomiserer på:

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år Kontrollgruppe Tiltaksgruppe Vanlig barnehagepraksis Tiltaksprogram Pretest Velger de 30-25% som gjør det svakest på screeningtestene og randomiserer på:

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år Kontrollgruppe Tiltaksgruppe Vanlig barnehagepraksis Tiltaksprogram Pretest Posttest ved slutten av barnehagen Velger de 30-25% som gjør det svakest på screeningtestene og randomiserer på:

Oppbygning av studie - RCT Screening av ca barn på 4 år Kontrollgruppe Tiltaksgruppe Vanlig barnehagepraksis Tiltaksprogram Pretest Posttest ved slutten av barnehagen Velger de 30-25% som gjør det svakest på screeningtestene og randomiserer på: Testing i skolen Registerdata i 5., 8., og 10. klasse pluss frafallsdata i videregående

men, utfordringer… ….

-Svært få studier innenfor utdanning er egnet til å si om et tiltak virker. Svært få studier som i det hele tatt undersøker tiltak systematisk -Meta-analyser/kunnskapsoppsummeringer innenfor utdanning som ser på effekt av tiltak er ofte bygget opp av svake studier- «garbage in, garbage out»

Liten tradisjon blant lærere til å lese forskning (og lite i utdanningen som gjør de i stand til dette) Liten tilgang til forskningslitteratur Liten tilgang på materiell/undervisningsopplegg etc. som faktisk er forskningsbasert.

Å få til evidensbasert praksis i utdanningssektoren vil kreve innsats på mange nivåer over tid: -Holdning til kunnskap -Lærerutdanningen -Forskningsfokus og kvalitet -System for å formidle forskningsbasert kunnskap ut i utdanningssektoren i en form som er mulig å bruke praktisk.

Og til slutt

Er randomiserte kontrollerte studier gullstandarden innen forskning?

Og til slutt Er randomiserte kontrollerte studier gullstandarden innen forskning? NEI

Og til slutt Er randomiserte kontrollerte studier gullstandarden innen forskning? NEI, men

Og til slutt Er randomiserte kontrollerte studier gullstandarden innen forskning? NEI, men det er det eneste designet som «garanterer» konsistente estimat av en effekt uten bias!

Oppsummering Hva kan vi oppnå med flere effektstudier?

Oppsummering Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Hvis forskningsspørsmål, etiske og praktiske betraktninger tillater en RCT, kan vi forvente oss å oppnå et konsistente estimat av effektene av spesialpedagogisk tiltak

Oppsummering Hva kan vi oppnå med flere effektstudier? Hvis forskningsspørsmål, etiske og praktiske betraktninger tillater en RCT, kan vi forvente oss å oppnå et konsistente estimat av effektene av spesialpedagogisk tiltak og, med gode estimater av effekten av spesialpedagogiske tiltak

Stor potensiell gevinst innen utdanningssektoren: -Bedre opplæringstilbud for trengende barn og ungdom og - Økt status til lærerprofesjonen

Takk for oppmerksomheten !