Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ONSDAG 31. OKTOBER  PRESENTASJON  GJENNOMGANG AV ARBEIDSOMRÅDET TORSDAG 1. NOVEMBER  NTP  VIRKSOMHETSPLAN  MØTEPLAN.
Advertisements

Campusutvikling i Trondheim
Risløkka kompetansesenter
Slik jobber vi med rekruttering av personer med nedsatt funksjonsevne
Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studieretninger kompetanseprofiler
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Melding til Stortinget…
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Trondheim Helseklynge
Næringslivsringen Strategidokument Strategi for
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Y-vegen !.
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Studieretning Bygg og anlegg
Strategisk Kompetanse
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
1 21. februar 2007 Fagvalgsorientering Fagvalgsorientering – Institutt for bygg, anlegg og transport Kort orientering om Instituttet Studieretning Bygg.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Japan: Studier og arbeid
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet Møte med rådgivere Akershus 1 Master i landskapsarkitektur- 5årig Bachelor i landskapsingeniør Møte med.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Lillehammer. + Amal Issa (25 år) Ingeniør Mobil: E-post: Utdanning Linje Jeg har gått på høgskolen.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Mandat og rammeverk for evalueringen
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Overordnet strategi SV-fakultetet
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studieprogrammet Bygg- og miljøteknikk FUS-møte den 31
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
Førstelektorprogram ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk

Kunnskap for en bedre verden 2 Studiets oppbygning år: Grunnleggende naturvitenskap samt noen bygg- og miljøfag 175 studenter år: Grunnleggende naturvitenskap samt noen bygg- og miljøfag 175 studenter 3. år: Studieretning velges: Bygg og anlegg Veg, transport og geomatikk Behov for min 50 studenter / år Veg, transport og geomatikk Behov for min 50 studenter / år Konstruksjon Vann og miljø Behov for min 40 studenter/år Vann og miljø Behov for min 40 studenter/år fra ingeniørhøgskoler

Kunnskap for en bedre verden 3 Sommerjobb for 30 1.års studenter Næringslivsringen har i samarbeid med en del medlemsbedrifter satt i gang et sommer- jobbprogram for 1.års studenter ved Bygg- og miljøteknikk. Hovedhensikten med prosjektet er å øke rekrutteringen til infrastrukturfag; veg og trafikk, jernbane og vann. Innenfor disse områdene er det et svært stort rekrutteringsbehov i årene framover og tiltaket er derfor rettet inn mot 1.klassestudenter som enda ikke har valgt studieretning.

Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb for 30 1.års studenter Norconsult Multiconsult Sweco Cowi Asplan Viak Vianova Rambøll Oslo kommune v Vann- og Avløpsetaten Jernbaneverket Statens vegvesen

Kunnskap for en bedre verden 5 Sommerjobb for 30 1.års studenter Opplæring i CAD / BIM / 3D-modellering Sommerjobben starter den 8.juni her på NTNU med en ukes opplæring i CAD / BIM for infrastruktur. Deretter fortsetter du hos en av bedriftene som deltar i minimum 4. uker, arbeidssted Trondheim eller Oslo. Pedagogisk opplæring (LAOS) I tillegg vil du få et tilbud om pedagogisk opplæring slik at du kan bli ansatt som studentassistent i aktuelle fag senere i studiet. Tidspunkt for denne opplæringen er ikke avklart enda.

Kunnskap for en bedre verden 6 Sommerjobb for 30 1.års studenter I mailen skal følgende være med: CV Karakterutskrift 1. semester Søknad med motivasjon Ønsket arbeidssted, Trondheim eller Oslo Søknaden blir besvart innen 1.mars. Dersom det er noen spørsmål, ta kontakt med Tore Hoven. Søknaden sendes på mail til Søknadsfrist 15.februar.

Kunnskap for en bedre verden 7 Kompetanseutfordringer knyttet til infrastruktur Behov for bedre kompetanse og større kapasitet innenfor –vegplanlegging og vegteknologi –jernbaneteknikk –trafikkteknologi / ITS –geoteknikk / ingeniørgeologi –anleggsteknikk –bru og tunnelkonstruksjoner –prosjektstyring og prosjektledelse, –kontraktsformer og oppfølging

Kunnskap for en bedre verden 8 Vann og miljø Vann og miljø gir deg kunnskaper om hvordan vi teknisk sett kan utnytte vannressursene. Dette er blant de største utfordringene vi har i samfunnet i dag – både globalt og lokalt. Vi har et stort behov for flere «vanningeniører» både VA og Vassdragsteknikk

Kunnskap for en bedre verden 9 Iris Kristin Koa Søknad på sommerjobb sesongen 2015 Jeg ble nysgjerrig på faget i høst da jeg hadde emnet Infrastruktur. Emnet var spennende, framtidsrettet og lærerikt, og nå er jeg interessert i å lære mye mer. Foreløpig har jeg planer om å velge «Veg, transport og geomatikk» som studieretning videre i utdanningen. Interessen for faget gjør at jeg nå ønsker praktisk erfaring, som vil være til stor hjelp videre i studiene og på veien inn i arbeidslivet. I tillegg ønsker jeg å få opplæring i et moderne konstruksjonsprogram som vil gi meg visuell innsikt i fagområdet. Jeg vet at BIM/CAD er veldig aktuelt for alle typer prosjekter innen infrastruktur, og ser positivt på en slik opplæring, da det er infrastruktur jeg ønsker å arbeide med i framtiden.

Kunnskap for en bedre verden 10 Sammenslåinger av institusjoner i Universitets- og høgskolesektoren Kunnskapsdepartementet har bedt alle institusjoner i Universitets- og høyskolesektoren om å vurdere mulige sammenslåinger med andre institusjoner, som et bidrag til å løfte kvaliteten på utdanning og forskning. Helhetlig campusutvikling i Trondheim Internasjonalt samarbeid Samarbeid med instituttsektoren (særlig SINTEF) Vi ønsker å vurdere tre alternativer: 1.NTNU videreutvikles uten sammenslåinger med andre statlige universiteter og høgskoler 2.Sammenslåing Høgskolen i Sør-Trøndelag 3.NTNU som del av et nasjonalt fler-campusuniversitet

Kunnskap for en bedre verden 11 Sammenslåinger av institusjoner i Universitets- og høgskolesektoren Vi ønsker å vurdere tre alternativer: 1.NTNU videreutvikles uten sammenslåinger med andre statlige universiteter og høgskoler 2.Sammenslåing Høgskolen i Sør-Trøndelag 3.NTNU som del av et nasjonalt fler- campusuniversitet Høgskolen i: Trondheim Ålesund Gjøvik