NTP 2018-2029 Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Advertisements

Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Konseptvalgutredning m.m. Jernbane-, gods-, transportsystem Drammen Oppsummering av ordførers møter: Ny jernbanedirektør – utfordringer i Drammen Konseptvalgutredning.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Utredninger og planfase
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Handlingsprogram Jernbaneforum Nord.
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1

Nasjonal transportplan Rammer for jernbanen Mill. krLavBasisMiddelsHøy Post 23 Drift og vedlikehold Drift og vedlikehold ERTMS Øvrig fornying Etterslep Post 25 Drift og vedlikehold Gardermobanen Post 30 Investeringer i linjen Store prosjekter Programområdene Post 31 Dobbeltspor Oslo – Ski Effektiviseringsgevinst SUM JERNBANE

Nasjonal transportplan Jernbanetransport i Buskerud Buskerudbyen, byene i Vestfold og Grenland har utviklet seg til sammenhengende arbeids-, bo- og serviceregioner Vestfoldbanen er den mest trafikkerte InterCity-strekningen Drammen-Gardermoen står for 55% av alle landets av- påstigninger Jernbanen spiller, og kan spille en viktig rolle i kollektivsystemet lokalt og regionalt dersom tilbudet forbedres Ringeriksbanen og jernbanen gjennom Hallingdal kan spille en viktig rolle i transportsystemet mellom Østlandet og Vestlandet 3

Nasjonal transportplan Jernbaneprosjekter i Buskerud Gjennomførte konseptvalgutredninger (KVU) og utredninger KVU Godsterminal Drammen KVU InterCity Oslo-Skien Utredning av jernbane Hokksund- Kongsberg (ferdigstilles april 2016) Investeringer Ringeriksbanen Dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen Dobbeltspor Drammen-Gulskogen I tillegg vil det gjennomføres: Tiltak på Drammen og Mjøndalen stasjon som en del programområdene Tiltak som en del av godsstrategien 4

Nasjonal transportplan Bindinger - Oppstart før 2018 UtbyggingstiltakRestkostnader Plattformforlengelser Gjøvikbanen200 Plattformforlengelse Vossebanen280 Plattformforlengelser og stasjoner Kongsvingerbanen440 Oslo S – Ski (Follobanen) Farriseidet - Porsgrunn680 Hove hensetting230 Dobbeltspor Arna-Bergen2 890 Leangen stasjon90 Djupvik kryssingsspor og Narvik stasjon620 Ler og Bolstadøyri kryssingsspor220 Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen3 420 Diverse490 Sum igangsatte utbyggingstiltak

Nasjonal transportplan Bindinger - Indre InterCity og Ringeriksbanen UtbyggingstiltakLavBasisMiddelsHøy Sandbukta-Moss-Såstad Haug-Onsøy-Seut Seut-Fredrikstad-Sarpsborg Venjar-Eidsvoll-Langset Kleverud-Sørli Sørli-Åkersvika Parsell Hamar-Lillehammer Hamar omformer (Jessnes) 260 Drammen-Kobbervikdalen Drammen-Gulskogen Nykirke-Barkåker Parsell Tønsberg-Larvik Hensetting IC Ringeriksbanen Sum

Nasjonal transportplan Programområder Mill. krLavBasisMiddelsHøy Sikkerhet og miljø Stasjoner og knutepunkt Tekniske tiltak Sum

Nasjonal transportplan Stasjoner og knutepunkt LavBasisMiddelsHøy Oslo S I tillegg til lav ramme I tillegg til basis ramme I tillegg til middels ramme LillestrømSandnes SVestby Vevelstad DrammenLørenskog Ytterligere satsing sømløse overganger og publikumsfasiliteter Gardermoen - Drammen (Lysaker, Skøyen, Nationaltheatret) Grorud JessheimHøybråten ÅsOppegård Trondheim S, byggetrinn 2Egersund MyrdalMjøndalen Sømløse overganger og publikumsfasiliteter Stjørdal Sikkerhet og vedlikeholdsreduserende tiltak Otta/Dombås ITS og trafikkinformasjon 8

Nasjonal transportplan Rangeringskriterier for nye prosjekter 1.Samfunnsøkonomisk nettonytte per budsjettkrone (NNB) 2.NNB pluss hensyn til sammenhengende standard/utbygging og samfunnssikkerhet 3.Klima som viktigste hensyn 4.Hva som må til for å bygge ut Hele IC innen 2030 E39 på 20 år Gjennomføre Motorvegplanen I tillegg er samfunnsøkonomisk analyser brukt til: Netto ringvirkninger Ikke-prissatte virkninger Følsomhetsanalyser 9

Nasjonal transportplan Rangering etter samfunnsøkonomi 10 ProsjektNNBLavBasisMiddelsHøy Ofotbanen2, R 2027 Østlandet0, R 2027 Jærbanen0,3850 Oslo-navet0, R 2027 Vossebanen0, Godsstrategi0, Hensetting0,06 812

Nasjonal transportplan Rangering etter samfunnsøkonomi, samfunnssikkerhet, sammenhengende utbygging/standard 11 ProsjektNNBLavBasisMiddelsHøy Ofotbanen2, R 2027 Østlandet0, R 2027 Jærbanen0,3850 Oslo-navet0, R 2027 Vossebanen0, Godsstrategi0, Hensetting0, R 2027 Trønderbanen-0,47350 Dobbeltspor Stanghelle-Arna-0, Dobbeltspor Sandnes-Nærbø-0,

Nasjonal transportplan Rutemodell 2027 Østlandet Effekt Innføres når indre InterCity og Follobanen er ferdig Tog hvert 10. min innenfor Asker, Ski og Lillestrøm til Oslo S Øker fra 4 til 6 avganger til Oslo lufthavn (totalt 9 per time) Tog mellom Oslo og Mysen på Follobanen - raskere Flere rushtidstog på Østfoldbanen Fire tog i timen i rush mellom Eidsvoll og Drammen Tog hver time mellom Oslo og Jaren/Hakadal i jevn frekvens Investeringer (de viktigste) Ombygging av spor i Brynsbakken Utvidelse til seks spor på Sandvika stasjon Planskilt tilkobling Østfoldbanens østre linje sør for Ski 12

Nasjonal transportplan Godsstrategi Godsstrategi på 20,2 mrd. kr (middels og høy ramme) er samfunnsøkonomisk lønnsom Tredelt godsstrategi 1.Beholde eksisterende godsvolum på bane 2.Overføre gods fra veg til bane og sjø 3.Identifisere og entre nye markeder Jernbanen skal bli mer pålitelig Null- og lavutslipp/klimanøytralitet skaper behov for overføring til bane 20 nye kryssingsspor og dobbelsporparseller i høy ramme Utvikling av terminaler 13 Foto: Øystein Grue

Nasjonal transportplan Langsiktig jernbanestrategi mot Kort sikt Mellomlang sikt Målbilde på lang sikt Bundne prosjekter NTP Jernbanen mot 2050 Jernbanestrategien

Nasjonal transportplan Framdriftsplan for InterCity-utbyggingen 15 Innen utgangen av 2024 sammenhengende dobbeltspor til Tønsberg, Seut/Fredrikstad og Hamar Innen utgangen av 2026 legges det til rette for halvtimesavganger til/fra Skien og Sarpsborg og mer godstrafikk på Dovre- og Østfoldbanen Ringeriksbanen ferdig til 2024/25 Hele IC-nettet ferdig utbygd til 2030

Nasjonal transportplan Veien videre Høring til fylkeskommuner, større byer og andre innen 1. juli 2016 Regjeringen fremmer stortingsmeldingen om NTP våren Må forvente store endringer fra plangrunnlaget! Styringsgruppen vil jobbe samlet i meldingsfasen 16

Nasjonal transportplan Foto: Knut Opeide Takk for oppmerksomheten! 17