Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal 12.4.2016 Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Ungdomstrinn i utvikling
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Her skal elevene logge inn.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tospråklig fagopplæring Ny forskrift høsten 2008, planlegging skoleåret 08/09 Fylket kontaktet THVS som Fokusskole om å starte opp først Tospråklig fagopplæring.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Side 1 Ditt valg! STUDIEFORBEREDENDE: Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering, studiespesialisering med formgivningsfag, studiespesialisering.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Innføringstilbud i Aust-Agder
Kompetanse for manfgfold
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Tizians maleri av Sisyfos fra
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag i Nord-Trøndelag Stjørdal Dag Fjæstad Seniorrådgiver / nestleder

Et utvalg av NAFOs oppdrag Skolekassa –utvikle en portal for barn og unge i asylmottak ( ) Fleksibel opplæring –prøve ut om og hvordan man kan tilby en tospråklig fagopplæring via nettbaserte tjenester. ( nafo/nafos-prosjekter/fleksibel-opplaering/) nafo/nafos-prosjekter/fleksibel-opplaering/

NAFOs oppdrag (forts) Veier til språk – utvikle et nettbasert kompetansehevingskurs for lærere. Målgruppen er lærere i grunnskolen og videregående opplæring. Hovedtemaet for kurset er hvordan man kan tilrettelegge for flerspråklige elever i den ordinære fagundervisningen. ( klende-arbeid-i-alle-fag-ny/ordforrad-pa-et-andresprak/) klende-arbeid-i-alle-fag-ny/ordforrad-pa-et-andresprak/

NAFOs oppdrag (forts) Orddatabase for yrkesfag –utvikle en ord- og begrepsdatabase for yrkesfag. I første omgang er det planlagt å utvikle ressurser for de felles programfagene på Vg1 bygg- og anleggsteknikk og Vg1 helse og oppvekstfag. (

NAFOs oppdrag (forts) Opplæring av unge med kort botid –Samarbeide med UH om prosjekter der opplæring av ungdom med kort botid er i fokus. Prosjekter er avsluttet i Buskerud, Østfold, Nord-Trøndelag, Telemark, Oppland og Hedmark, det pågår i Møre og Romsdal. –Ingen nye prosjekter vil komme, men høsten 2016 vil det bli skoleringer / samlinger over hele landet. Planlegging er i gang.

NAFOs oppdrag (forts) Tema morsmål –Arbeidet med å utvikle nettsiden fortsetter, antall språk økes gradvis. NAFOs nettside –Nettsiden videreutvikles som nyhetsside og ressursside –

Læreplaner - språk Det er nå mulig å gå opp til eksamen i 39 språk som privatist, og antallet språk øker Ta kontakt med NAFO om behov for flere språk – for/Privatister/Slik-far-du-vitnemal/Jeg-vil-ta- fag-som-privatist/Finn- fagkodene/Fremmedsprak/ for/Privatister/Slik-far-du-vitnemal/Jeg-vil-ta- fag-som-privatist/Finn- fagkodene/Fremmedsprak/

Norsk for elever med kort botid i Kunnskapsløftet Norsk som andrespråk forsvant Grunnleggende norsk kom –GNO en aldersuavhengig læreplan for nyankomne –Planen bygger på det europeiske rammeverket –Det gis ikke vurdering med karakterer i GNO –GNO gir rett til inntak vil videregående opplæring, ikke til universiteter og høgskoler

Norsk for elever med kort botid En “overgangsordning” har gitt elevene i vidergående opplæring mulighet til eksamen i et slags NOA- fag – ordningen gjelder ut : Læreplan for elever med kort botid i Norge i videregående opplæring midlertidig godkjent for Vg1

Norsk for elever med kort botid –hvorfor egen plan Skrivesenterets evaluering av NOR1049 (overgangsordningen) fra 2010 har bl a følgende konklusjoner: –Elever med minoritetsspråklig bakgrunn med kort botid i Norge kan ikke uten videre gå opp til ordinær eksamen –Vi antar at noe over 20 % kunne bestått ved en ordinær eksamen

Planen for elever med kort botid Planen er midlertidig fastsatt, men kan brukes på alle nivåer skoleåret Elever som bruker den, kan få bruke den ut skoleløpet Læreplanen er frivillig å bruke Elevene må både ha rett til særskilt norskopplæring etter opplæringsloven § 3-12, og kortere enn seks års botid i Norge Planen er en tilpasset versjon av videregående nivå i den ordinære læreplanen i norsk Den er likeverdig med ordinær norskplanen

Planen for elever med kort botid Planen –er speilende –krever ikke innforståtthet –har et betrakterperspektiv –har sterk progresjon –ender nivåmessig på linje på linje med den ordinære norskplanen –har en egen vurderingsordning som tar høyde for at elevene er i en mellomspråksfase

Hva må vi ha i minne? En forståelse for at ikke alle har de samme referanserammer Vi kan ikke kreve innforståtthet når noen har et betrakterperspektiv når de ser på det norske samfunnet og den norske kulturen

Hva ser vi? Samrat Yantra - perlen i Jantar Mantar (1727 – 34)

Hva ser vi? Hawa Mahal (Vindenes palass) Jaipur

- Og hva er så dette?

Kombinasjonsklassen i Larvik Et samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune ved Thor Heyerdahl vgs og Larvik kommune ved Larvik Læringssenter

Mål Hindre frafall og sikre gjennomstrømning av flerspråklige elever i videregående skole Oppdraget: «Få til noe som virker!»

Målgruppe Elever mellom år med kort botid i Norge ( 0-ca 3 år) Samler elever med –grunnskoleeksamen fra hjemlandet som trenger norskopplæring og norsk fagspråk. –svært lite skolebakgrunn som må ta grunnskoleeksamen for voksne. –grunnskoleeksamen fra Norge, men for lite fag- og språkkompetanse. Samt VG1 elever ved behov.

Utenfor tilbudsstrukturen Elevene bruker ikke av retten sin til videregående opplæring Elever som ønsker plass i KK får delta gratis -også elever som ikke har krav på norskopplæring

Fagtilbudet Elevene får opplæring etter læreplanene i grunnskole for voksne og vurdering etter disse Alle fag er parallellagt slike at elevene kan være på et nivå i et fag og et annet i et annet Elevene kan forsere og få elevstatus i ett eller flere fag på videregående nivå

Innsøking Elever søker seg til kombinasjonsklassen via Norskskolen, introduksjonssenteret, barnevernet, VM eller rådgiverne på ungdomsskolene Har informasjonsmøte/foreldrekurs med tolker for alle minoritetsspråklige elever og foresatte på 9. og 10.trinn i kommunen på THVS God realitetsorientering og å kunne vise til resultater er viktig Elever/foresatte motivert til å bruke mer tid!

Suksessfaktorer Samarbeid mellom Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune Kunnskap om feltet Noen som drar – og tar ansvar Lov og mot til å tenke utafor boksen Stole på resultat av evaluering Forankring i ledelsen

Suksessfaktorer En erkjennelse av at elevene trenger mer grunnskoleopplæring – samtidig som elevene trenger å være sammen med egen aldersgruppe og ikke gå på voksenopplæringen sammen med øvrige medlemmer av familien Fylkeskommunen gir ikke grunnskoleopplæring – her har kommunen kompetanse og erfaring Fokus på målet: At alle skal stå best mulig rustet i forkant av at de tar ut sin rett til videregående opplæring

Suksessfaktorer En felles målsetting gjør det lettere å bli enige om de praktiske detaljene og ikke minst om økonomien. Viktig å ha på plass de overordnede linjene og forankringen i egen organisasjon Tett og uformell dialog underveis Forståelse for at Vestfold fylkeskommune og Larvik kommune står sterkere sammen enn alene!

Ansvarsfordeling ( ) Larvik kommune bidrar med: –3 hele stillinger –Avdelingsleder –Midler til leksehjelp

Ansvarsfordeling ( ) Vestfold fylkeskommune bidrar med: –Lokaler –Utlån av bærbare PC’er til alle elevene –Faglærer i engelsk, naturfag og kroppsøving –1 lærerstilling –Kurdisk miljøarbeider, noe tilgang på tospråklærere i arabisk og somali –Leksehjelp –Ressurs til minoritetsspråkkoordinator –Studierektor/pedagogisk leder på THVS har ansvar

Fordeling av utgifter Fra skoleåret betaler kommunen en stykkpris per elev de ville ha hatt ansvar for Man tar ikke utgangspunkt i årets elever, men bygger på erfaringstall

Snublesteiner Utgiftsfordeling Ansettelsesforholdet til lærerne Praktiske ting som tilgang til arbeidsplasser og datasystemer Redsel for å miste revir Flere kommuner, en fylkeskommune

Hovedgevinst Motvirker tilfeldighetene som oppstår ved at det kan være ankomsttidspunktet som bestemmer om sent ankomne skal i et kommunalt eller fylkeskommunalt tilbud Samarbeid kan gi elevene et langt mer differensiert tilbud – uten at det koster mer