Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Advertisements

”En pille for alt som er ille”
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Forbedringsarbeid Hvordan arbeide med å bedre kvalitet på egen praksis Kari Annette Os, utviklingssenter for sykehjem i Akershus Berit Skjerve, utviklingssenter.
Assertive Community Treatment (ACT) Et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i Mosseregionen, Sykehuset Østfold og Sosial- og Helsedirektoratet.
Fagmedisinsk forening - nye muligheter for norske barneleger. Bjarne Riis Strøm Fagdirektør Soria Moria,
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Elektroniske Behandlingslinjer…og bedre skal det bli……
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Målinger – i forbedringsarbeid
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Felleskonsultasjon, tverrfaglige møter og samhandlingsnettverk
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Forbedringskunnskap i PKO… er det viktig?
Hvordan planlegge framtidas sykehus
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Pasientforløp alkohol
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Posterpris og veien videre. Helseforetak / sykehus som er med! Helgelandssykehuset HF, Mosjøen Helgelandssykehuset HF, Sandnessjøen Nordlandssykehuset.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Statusrapport Læringsnettverk for ledelse av pasientsikkerhet [Navnet på ditt forbedringsprosjekt] [forbedringsagent navn/e-post/tel.nr] [tittel på din.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet Forebygging av selvmord.
Kompendium for læringsnettverk
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Kompendium for læringsnettverk
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Benchmarking som kilde til forbedring
Kompendium for læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Forbedringssamlingen
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Om veiledning av team i læringsnettverk
Verktøy for god bruker-med-virkning i forbedringsarbeid
Behandling av hjerneslag Hva har vi oppnådd? 4. LNV 6. november 2013
Slik jobber vi med å forbedre og spre forbedringsarbeidet
OPPSUMMERING AV LÆRINGSNETTVERKET
Klubbutvikling oppfølging
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Sykepleiefaglig veiledning når tiden er knapp og behovene store
Målsetninger som fungerer
Utskrift av presentasjonen:

Læringsnettverk legemiddelgjennomgang

Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer og ventetider 1996/1997 −Legeforeningen – nasjonale prosjekter ( ). I samarbeid med SH-dir. Gynekologi: redusere keisersnittfrekvens samt variasjon mellom sykehus (N= nasjonalt) Intensiv medisin: redusere respiratortid (N) Psykiatri: redusere tvangsbruk i psykiatri (N) Psykiatri: affektive lidelser - bedret diagnostikk (N) Psykiatri: effektive poliklinikker PANG: ryggprosjekt fastleger Psykiatri: rus (N) Sykehjemsprosjekt (2008) i samarbeid med Dir, KS, FF, NSF Førstegangspsykose −PULS pasientfokusert lederutvikling (N) −Sykehusinternt: - effektive behandlingsforløp: Ullevål sykehus, Sørlandet Sykehus, Sykehuset Østfold, −Regionalt: Helse Sør-Øst – behandlingslinjer på alle HF

Gjennombruddskonseptet ” - skape et fellesskap der endringer kan finne sted ” Utgangspunkt i pasientforløpet = pas. gang i systemet

Viktige områder/faktorer for å få til endringer i helsetjenesten Plesek (Plsek 1999) viktige områder for å lykkes i helsetjenesten: −tverrfaglige team −systematisk bruk av metode og verktøy −betrakte klinisk praksis som en prosess −bygge på evidensbasert kunnskap −nettverkslæring (collaboratives) −bruk av målinger og statistisk prosesskontroll −forbedringer som bidrar til å skape forutsigbarhet og standardisering av klinisk praksis.

profesjonell kunnskap fag ferdigheter verdier og etikk organisasjonskunnskap system/prosess variasjon arbeidslivs psykologi erfaringsbasert læring Single excellens Kontinuerlig forbedring System excellens Det handler om å kombinere …. + Team excellens

Hva er det vi ønsker å oppnå? Hvordan vet vi at endringen er en forbedring? Hvilke endringer kan vi gjøre som vil føre til ønskede forbedringer? Model for Improvement ActPlan StudyDo Tydelig metodikk =MÅL =MÅLINGER =TILTAK

Kommune- helsetjenester UtredningBehandlingHenvisningDiagnostikkOppfølgingRehabiliter. Kunnskapsbasert praksis og Brukermedvirkning Ressursbruk og aktiviteter knyttet til pasientforløpet (bla. KPP/KAPP) Kommune- helsetjenester Hjemme Sykehjem Hjemme Sykehjem Den gode dagen Prosess og systemforståelse, logostikk og samhandling Pasientforløp

”Hårete mål” = 30% forbedring av noe Krav til målformuleringer: −Spesifikt Klar, konkret, entydig, tallfestet angivelse av forventet resultat. −Målbart Man skal kunne vite når målet er oppnådd. −Ansporende Være utfordrende, gi mulighet for egenutvikling, inspirere til nytenkning. −Realistisk Oppnåelig i forhold til andre oppgaver og ressurser. −Tidsbestemt Angi når resultatet skal være nådd. −Enighet Enighet om målet, forankring i gruppen og hos problemeier. Hvorfor hårete mål??

What’s in it for us – deltakende team ? −Forbedringsprosjekter fra vår hverdag −Forbedringer som kommer pasienten til gode −Innsikt i ny og effektiv arbeidsmetode −Nettverksbygging −Økt samhandling mellom avdelinger og mellom sykehus

Når fenger en oppgave deg? Når yter du maksimalt ? −Belønning −interessant −publikum −ytre press −sekundering −tilbakemelding −faste rammer −ære og berømmelse −bonusordning −anerkjennelse −lagarbeide −Økonomisk incitament −se mening −se muligheter −nysgjerrighet −overkommelig −noe å bidra med −felles mål −tidsfrist −målet i sikte −konkurranse −snill ektefelle

Det handler om å jobbe sammen!

Forbedringshjulet – PDSA: Plan - P Do- D Study/ Check S Act- A Plan (planlegge) Do (iverksette) Study/Check (vurdere, studere hva skjer) Act (endre/ korrigere)

Mål: Redusere postoperative sårinfeksjoner Trygg kirurgi TRYGG KIRURGI som del av systemet AP SD A P S D AP SD D S P A DATA D S P A Cycle 1: Etablere rutine/system Cycle 2: Tverrfaglig planlegging og iverksetting I forbedringsteamet Cycle 4: Implementere for alle ansatte Cycle 3: utprøvinger - korrigeringer

Kompendium og skjema

Veileder rollen −Være den gode høyttenkningspartner uten for stor faglig nærhet −Delta på fellessamlingene sammen med teamene Besøk mellom samling 1 og 2 Også veiledning via mail, telefoner etc −Aktive veiledere viktig, men skal likevel ikke overta

A.Schreiner, Medisinsk klinikk, Oslo universitetssykehus, Ullevål % reduksjon 6

Hvordan er fremdriften? Selvevaluering - skala

LÆRINGSNETTVERK TRYGG KIRURG LS-1 LS-3 LS FEBRUAR31. MAI Telefonkonferanse Innsende statusrapport selvevaluering Telefonkonferanse Presentasjoner Postere Problemdefinering Fremdriftsplan Postere Presentasjoner Innsende sluttrapport selvevaluering Forbedringsprosjekt Måldefinering Problemdefinering Fremdriftsplan Selvevaluering Veiledning

Postere underveis

Postere FS 3

Bærebjelker i læringsnettverkene: −fellesskap og samhørighet i nettverk 9 måneder en god modningsperiode −definerte mål og strukturerte arbeidsformer −hverandres publikum og konkurranse −Endre, innarbeide endringer, synlig gjøring av resultater også underveis (SPC) erfaringsutveksling og gjensidig læring −tidsfrister og veiledning −faste rammer og høyt tempo −..”å ha det kjekt mens vi holder på”….