Velkommen til foreldremøte
Litt om oss – maurtua og bikuben Personalsammensetning Maurtua: Kari, Renate, Siri, Tonje, Siv Hege og Siv Lena Lærling- Mathias Bikuben: Kjellaug, Anne Karin, Bente Elin og Torunn Barnegrupper Maurtua (18 barn) Bikuben (17 barn) Samarbeid på tvers
Hva gjør vi i løpet av en uke? MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Aldersdelt e grupper: 2åringene og 4 åringene Turdag: 5 åringer og 3 åringer Valg av funksjonsro m Samling med «være sammen» (før lunsj og i fruktstund) Aldersdelt e grupper: 3 åringene og 5 åringene Turdag: 2 åringene og 4 åringene Prosjektda g. Tema: fabrikken 100 år Oddetall: maurtua inne Bikuben ute STORKOR
Valg av funksjonsrom Stort sett hver dag Formingsrom, konstruksjons/byggerom, vannleke-rom, rollelek- rom og språkrom Uteaktiviteter (på valg) Hakkespetten (for de minste barna) Trestubben Gangen mellom Trestubben og funksjonsrommene
Formingsrom og vannlekerom: Mange varierte aktiviteter: tegning, maling, klipping, liming, nabbi/perler, kitt osv. Prosjekt : Fabrikken 100 år Vi maler på esker, papp og lager vår egen fabrikk. Vannrom: eksperiment med flyting/synking, såpebobler, volum, lek med dyr og båter
Konstruksjons/byggerom Antall, rom og form (telle, organisere++) ”små arkitekter” – stabler, bygger og fokus på godt samarbeid. Vi bygger fabrikken med forskjellige materialer: treklosser, lego osv.
SPRÅKROM: Mattekassen (antall, rom og form) Brettspill, puslespill, bordaktiviteter. Snakkepakken – eventyr med ulike konkreter (brukes i samlingsstund, frukt ++ Litt IKT (spill og bokstavtrening på pc) Lyd- lotto (Auditiv læring) Små grupper
PROSJEKTDAG UTE Sandkassen (lager ovner og fabrikken) Maler på staffeli Bruk av naturmateriale På tur i nærområdet.
STORKOR FREDAGER Disse sangene synger vi i storkoret i høst: - Jeg drømte at jeg var en fugl (Være sammen) - Løveloven - Saudasangen - Jeg gikk inn i en butikk (Snakkepakken)
Matlaging/varm mat: Vi satser på varm mat når vi er ute/på tur. Av og til lager vi mat på prosjektdagen («fabrikkboller»).
Rom for motorisk utfoldelse Gangen mellom Garderoben og funksjonrommene: Balansetrening Huske Balansebenk, Matter på gulvet
Aldersdelte grupper
Aldersdelte grupper: 1- åringene: Maria og Linda 2- åringene: Helene, Siv Hege, Maria 3-åringene: Gunvor, Siv Lena, Kjellaug, Tonje 4-åringene: Renate, Anne Karin/Torunn 5-åringene: Bente Elin, Kari og Mathias
2- årsgruppa TEMA: «Farger og begreper» Sanger med bevegelse Tromme navnet (stavelser) Munn motorikk (blåse såbebobler, lage grimaser o.l) Farger Former Preposisjoner (over, under, ved siden++) Kims lek Eventyr med konkreter (bukkene bruse, gullhår og de tre bjørnene osv).
3-årsgruppa TEMA: «Familien min» - Rim og regler - Sanger med bevegelse - Eventyr med flanellograf - Bruk av «huset mitt» samtaler om familien - Former, farger og preposisjoner - Litt bruk av mattekassen
4- årsgruppa: TEMA: sosial kompetanse og vennskap Pedagogisk opplegg: ”Du, og jeg og vi to” med fokus på empati, vennskap, samarbeid. Være sammen – sanger og bøker Rollespill «Øve på å se hverandre, være greie med hverandre» Former, farger, preposisjoner Regellek og aktiviteter ute
Førskulegruppa Egen turdag mandager Opplegg onsdager: Språksprell, tall (enkel mattematikk) og bokstaver (ord og stavelser), lyttetrening. Lek med rim og regler (RIM KORT, RIM LOTTO) Regler (hvilke forvetninger har barna – lære ABC- sangen, være i lag med de andre førskulebarna i andre barnehager) Lesestund (med oppsummering). Samfunnet vårt (hva finnes rundt oss?) bli kjent med Sauda- samfunnet (politi, brannvesen – ulike bedrifter). Fokus på fabrikken. Barnemøter – en arena for medbestemmelse
Være sammen – hva jobber vi med nå? Samling tirsdager, og litt på tur Ny bok hver måned (forskjellige tema) Nye tema hver måned: september (følelser), oktober (vennskap) og november (å vente på tur) Gripe fatt i her- og- nå situasjoner Relasjonsbygging og trivsel