SMIDIG GEVINSTREALISERING Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og smidiginstruktør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Presentasjon på lynkursdagene 2012
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Opplev smidig programmering
Scrum er noe helt annet enn det vi har trodd Dagfinn Reiersøl.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Produkeierrollen i Scrum
Tema: Prosjektretrospektiver
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Identifisere behov – og etablere krav
Presentasjon av masteroppgave
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Catherine Janson daVinci Consulting AS
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
SMIDIG GEVINSTREALISERING Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og smidiginstruktør.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
IKKE TJUVSTART UTEN OSS UTVIKLERE! Johannes Brodwall.
MÅLINGER ER BRA - GOD STYRING VIKTIGST Jan Ubøe, professor i matematikk ved NHH.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
IKKE TJUVSTART UTEN OSS UTVIKLERE! Johannes Brodwall.
Markedsføring.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Et rollespill i et uendelig antall akter
Kvalitative og kvantitative metoder
Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og provokatør
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Identifisere behov – og etablere krav
ET Heldøgns omsorgstilbud for rusavhengige!
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Felles biblioteksystem
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
JourneySwipe.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
TV-AKSJONEN 2020 TIL END POLIO NOW?
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

SMIDIG GEVINSTREALISERING Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og smidiginstruktør

Smidig gevinstrealisering En historie om utvikleres frustrasjon

Referansecaser BBS PERFORM LARM POID Vergemål Vigilante: Foreldrepenger Privat sektor digitalisering (uspesifisert) - gevinst

Problemet:

Hvorfor går prosjekter dårlig?

Legeforeningen fortviler over IT- prosjekter som er årevis forsinket

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Vi vet ikke hva vi skal lage» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Vi vet ikke hva vi skal lage» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Ledere må svare for resultater» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Ledere må svare for resultater» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Ledere må svare for resultater» «Vi vet ikke hva vi skal lage» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

Dette er bare et problem om brukerne ikke ser “huska” før på slutten

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Ledere må svare for resultater» «Vi vet ikke hva vi skal lage» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

«Trengs en sterkere nasjonal styring» «Ledere må svare for resultater» «Vi vet ikke hva vi skal lage» Vi klarer ikke å sette murstein oppå hverandre

Vi mangler ikke ledelse Vi mangler gjørelse!

Alternativet:

Smidig gevinstrealisering

En historie om utvikleres frustrasjon

(Privat sektor)

(Fikk ikke løst smerten i offentlig sektor)

Innovasjonspartnerskap

Gevinster. Krav.

HVORDAN VI KOMMER I GANG 27 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samanalyse Visjon Interessenter Aktiviteter Scenarios Produkt backlog 0.1 ForretningsanalysePair programmingForretningsanalysePair programming Sammenstilling av resultater ForretningsanalyseMob programming Demo Produkt backlog Prototype

Mandag Hvem er her? Vi som ønsker noe laget Vi som kan (hjelpe å) lage det Hva vil vi oppnå? For målgruppe som har behov så er systemet et type produkt som lar dem utføre en aksjon. I motsetning til alternativ, så gir dette fordel Hvem lager vi dette for? Antall type bruker benytter systemet frekvens for å utføre handling. Hvordan vil den første kule demoen se ut? «Velkommen til den første demoen av system» «Vi har fortsatt mye som står igjen, men er veldig stolte av å kunne vise dere alt vi har oppnådd for målsetning.» «Jeg skal nå demonstrer hvordan en bruker kan utføre en handling.» AGENDA KICKOFF Title presentation28

Gevinster. Krav??

Gevinster? Krav?!

31 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samanalyse Demo Produkt backlog Prototype PÅ EN UKE

På en uke: Driftsette på målarkitektur Integrere med andre systemer Lage 2-3 biter med funksjonalitet Finne ut hvor lang tid ting tar! Oppdage nye behov og muligheter

På tre måneder…

Krav

Krav Muligheter

På tre måneder… (datoen blir viktig)

Øvelse: Lag visjon (Grupper på 3)

For målgruppe som har behov så er systemet et type produkt som lar dem utføre en aksjon. I motsetning til alternativ, så gir dette fordel

Øvelse: Analyser brukere

Antall type bruker benytter systemet frekvens for å utføre handling.

Øvelse: Lag fiktiv demo

«Velkommen til den første demoen av system» «Vi har fortsatt mye som står igjen, men er veldig stolte av å kunne vise dere alt vi har oppnådd for målsetning.» «Jeg skal nå demonstrer hvordan en bruker kan utføre en handling.»

LEGG TIL UTVIKLERE HER! Er det kult? Er det mulig?Er det lurt? Klarer vi å lage ting? Klarer vi å skape verdi?

What doesn’t work

Er det kult? Er det mulig?Er det lurt? Får det effekt? (får vi det til?)

“Halv-Smidig”

Stand-up møter Product backlogs Demo hver 3. uke Gjør noe bra nå i stedet for å tviholde på gamle løfter

“The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.” Richard Feynman

“Kravene” mine er feil! Analysen min er feil! Estimatet mitt er feil! Målsetningene mine er feil!

Målsetninger Nei til effektivisering! Ja til innbyggerglede!

Totalt feil Feil Litt feil Nokså feil Litt riktig Ganske riktig Riktig Helt riktig Du kan ikke rapportskrive deg fram til riktig

LEGG TIL UTVIKLERE HER! Er det kult? Er det mulig?Er det lurt? Klarer vi å lage ting? For sent å tenke gevinst Får det effekt? Klarer vi å skape verdi?

Estimater Upålitelige Kostbare

Projeksjon Empirisk Billig

Innvendinger

Systemet må erstatte alt “det gamle” gjør Vi må vite om det er verdt det før vi beslutter midler

Systemet må erstatte alt “det gamle” gjør Vi må vite om det er verdt det før vi beslutter midler

Start med innlevering, avlevering eller innsyn på dagens system Systemet må erstatte alt “det gamle” gjør Vi må vite om det er verdt det før vi beslutter midler Har du data fra det gamle som skal brukes i det nye? Gjør datakonvertering tidlig og kontinuerlig Har du eksisterende indirekte brukergrupper?

Taksameteret går, selv om drosjen står stille

“The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.” Richard Feynman

TAKK FOR MEG

Gevinster Å spare minutter for 100 saksbehandlere = Fjerne ett årsverk (i teorien) = 1% kostnadsreduksjon = Gjøre det mulig å ta en ekstra kopp kaffe på 5 minuter om dagen (i praksis)

Ekstraslider

Hva er π? a. 3.1 b c d.

1. Case: Forny nasjonal fellessystem 2. Prinsipp: Action proceeds clarity 3. Praksis: De første dagene

Hvordan fornye et folkeregister?

Verdien

Begresningene (virker befriende)

Usikkerheten Hvor mye tid tar det å flytte data mellom ny og gammel? Hva med Facebook-lignende greier?

t = s/v

cost = ∫ [burn rate]*[scope] / [velocity](t) dt

WeekEndsPlannedΣ plannedActualΣ actual 117. Apr Apr May May May

cost = ∫ [burn rate]*[scope] / [velocity](t) dt

Gevinster Å spare minutter for 100 saksbehandlere = Fjerne ett årsverk (i teorien) = 1% kostnadsreduksjon = Gjøre det mulig å ta en ekstra kopp kaffe på 5 minuter om dagen (i praksis)

Cases

Kun et fåtall av potensielle brukere benyttet løsningen Forsinket -> Avbrutt -> 100% av verdien kassert Kravspec: teknologi som viste seg dyr og uegnet Titalls millioner brukt på estimat. Verdt det?

Bruker og teknologi er begge viktig Løsning og problem Title presentation79