OMJ-98 Database for stedsbasert læring (DSL) En verktøy til bruk i uteskolen Kurs for ansatte i skoleverket Indre Salten Fauske 10/3-2005 v/ Torgeir Limstrand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Hvordan stimulere barns lek i naturen
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
WinSpirs 5.0 En presentasjon. Start av systemet Trykk på Medline Advanced i mappen for medisin og helsefag.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Andre funksjoner.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Sosialkonstruktivisme
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Vurdering for læring i Fysikk 1
NY VRI Nina og Ingvild.
Verktøy for å kartlegge holdninger
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Du kan legge.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Å starte med slutten B - Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er tabeller. Du kan endre skrifttype og størrelse etter ønske. Jeg syns det er greit å lagre filen med et annet navn.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Brukstips! Disse permryggene er ca 18,7cm • 5cm. Det kommer litt an på utskriftsinnstillingene du bruker (om du velger fyll siden/tilpass, original størrelse)
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Modul 1 – Representasjoner
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

OMJ-98 Database for stedsbasert læring (DSL) En verktøy til bruk i uteskolen Kurs for ansatte i skoleverket Indre Salten Fauske 10/ v/ Torgeir Limstrand Seksjon for Idrett, Hibo

OMJ-98 Mål….middel Deltakerne skal få grunnleggende kunnskap om stedsbasert læring og dataredskapet DSL. Kunnskapen skal kunne anvendes slik at deltakerne kan være pådrive på egen institusjon mht. heving av kvaliteten på uteskole- virksomheten.  Temaer som skal gjennomgås: 1.Status uteaktivitet/uteskole 2.Perspektiver på uteskole 3.Om stedsbasert læring 4.Om database for stedsbasert læring

OMJ-98 Referanser Limstrand, T., Perspektiver på uteskole. Artikkel. Kan lastes ned fra ( Limstrand, T., Stedsbasert læring. ( Olsen, P.J, Limstrand, Database for stedsbasert læring. Cd- rom. Jordet, A.M., Lutvann-undersøkelsen. En case-studie om uteskolens didaktikk. Artikkel/forstudie dr.grad- Annen anbefalt litteratur: Jordet, A.M, Nærmiljøet som klasserom. Cappelen akademiske forlag. Bagøien, T.E.,1999. Barn i friluft. Om verdifullt friluftsliv. Sebu forlag. Imsen, G., Lærenes verden. Innføring i generell didaktikk.

OMJ-98 Figur Andel av organisert aktivitet som foregår utendørs relatert til institusjon/skoletrinn. Prosent. N=644. (Limstrand, 1999). Status uteaktivitet (1)

OMJ-98 Status uteaktivitet (2) Figur Andel organisert aktivitet som foregår utendørs relatert til årstid. Prosent. N=644. (Limstrand, 1999).

OMJ-98 Status uteaktivitet (3) Figur. Andel elever på ungdomstrinnet som har vært utenfor skolebygningen med klassen sin mer enn 1 gang i løpet av skoleåret Relatert til fag og rangert etter verdi. (N=1011). (Limstrand, 2003)

OMJ-98 Perspektiver på uteskole(1) Kilde: Limstrand, T., Perspektiver på uteskole. Artikkel på  Hva er uteskole?  Hvem driver med uteskole?  Hvem er uteskolelæreren? ”Flytt ut læreren” ”Fri-flyt læreren” ”Speider læreren” ”Ideal læreren” oPersonlig egenskaper oLederegenskaper oPraktisk kompetanse oFaglig kompetanse oDidaktisk kompetanse

OMJ Perspektiver på uteskole(2) Kilde: Limstrand, T., Perspektiver på uteskole. Artikkel på  Aktivitetspedagogikken John Dewey Kilpatrick Vygotsky  Immanente læringsgevinster Fysisk aktivitet Robusthet Miljøbevisthet Sosial gevinst Språk- og skriftspråkutvikling

OMJ Om stedsbasert læring Kilde:

OMJ-98 Stedsbasert læring - bakgrunn  Formål: bedre kvaliteten i uteskolen  Handler om å lokalisere å ta i bruk læringssteder som gir relevant og virkelighetsnær læring

OMJ-98 Hva er et læringssted Et fysisk avgrenset sted som ligger i skolens nærmiljø. De er konkrete og representerer virkeligheten.

OMJ-98 Hvor ligger læringsstedene

OMJ-98 Hva er stedsbasert læring (1)  En måte skolene kan organisere uteskole- virksomheten – på tvers av faggrenser og på institusjonsnivå  Den største pedagogiske utfordringen er å knytte læringsstedets iboende kvaliteter til læringsarbeidet  En fjerde didaktisk dimensjon – nemlig spørsmålet om hvilke/hvor

OMJ-98 Hva er stedsbasert læring (2)

OMJ Bruk av database for stedbasert læring (DSL)

OMJ-98 Database for stedsbasert læring - bakgrunn  Heve kvaliteten i uteskolen oEt redskap for å systematisere undervisning oEt redskap for knytte sammen abstrakt kunnskap med virkeligheten (”systemverden” – ”livsverden”)  Eiere FL, SF og RKK Indre Salten. Et produkt av ”Ut er In/Ut er In –ung” og ”Læring i friluft”.  Prosjektleder: Torgeir Limstrand, Ide: Limstrand/Per Jon Olsen Programmering: Vegard Danielsen (1.0), Olsen/Olsen (2.0), Extensor (3.0)  Verdi ca ,-. Førsteopplag 1000 eks. Pris 250,-

OMJ-98 Installering og oppstart Skal være selvinstruerende, men: Bli bevist på hvilke programvare maskinen evt. må ha (usikker på hvor gamle versjoner den tar!) Installering (Følg instruksjon på skjerm) Vær bevist på valg mht. adobe reader. Hvor vil du legge DSL på maskinen? Oppstart (Finn oppstartsikonet)

OMJ-98 Navigering - Lær hvordan basen i hovedsak er oppbygd  Vei 1: Naviger fra hovdemeny direkte til Læring i Friluft (LF) Lær systematikken i LF nHvordan finner jeg en aktivitet for 7. kl. i faget nat/miljø? nHvordan kommer jeg meg tilbake til hovedmeny ?  Vei 2: Naviger til aktivitetsarkene Bli kjent med søk- meny nHvordan finner jeg en aktivitet for 7. kl. i faget nat/miljø? nHvordan kommer jeg tilbake til hovedmenyen?  Info: nTrykk på ”Om DSL” under hovedmenyen..…du må vite hvilke info som ligger her. Trykk på ”Om stedsbasert læring” – her må det være nettilkobling!

OMJ-98 Aktivitetsarkene(1)  Forstå hvordan ”FL-aktivitetsarkene” ligger og hvilke muligheter/begrensninger disse har oBruk ulike søkerfunksjoner oKan aktivitetsarkene forandres? oBli obs. på enkelte bristende logiker/usystematiske bruk av temafelt  Hvordan legger jeg inn en ny aktivitet? oPrøv både via søker-meny og via aktivitetsark-meny oLegg inn nye data (eks. egne initialer i alle felt) oForsøk å lagre en ny aktivitet….og slette en aktivitet  Hvordan kopierer jeg en aktivitet? oKopier en FL aktivitet, forandre på denne. oLag en kopi av kopien  Bli kjent med L-97 (hel og oppdelt). oHvordan finner jeg de spesifikke målene for kroppsøving 8.kl.? oFinn et sted for det står noe om geografi og kopier denne formuleringen….(høyre musetast og kopier, deretter tilbake til aktivitetsark og ctrl v)

OMJ-98 Aktivitetsarkene (2)  Legg inn bilder  Legg inn en lenker. (må ha nettilgang)  Forsøk mailfunksjon (må ha koblet mailfunksjon)  Importer/eksporter fil  Elevark/lærerark oHva er poenget med dette? oHva kommer fram når vi trykker elevark eller lærerark når vi bruker noe som FL er forfatter på? oForsøk det samme på noe som dere nettopp har laget. Hva skjer? oSkriv ut (må være koblet til skriver)

OMJ-98 Aktivitetsarkene (3) - pedagogiske poenger  Hva er de poengene med de ulike feltene?: oOverskrift, forfatter, dato, trinn*, fag*, andre kjennetegn, sted, årstid* *tvunget valg i basen oTidsbruk, erfaringer som er gjort, læringsmål, aktiviteter, elevoppgaver, bilder, forarbeid, etterarbeid, utstyr elevene, utstyr lærere, litteratur, lenker

OMJ-98 Oppgave 1 Legg inn en aktiviteten ”En vårdag i fjæra med 4. kl.” Forsøker å benytte alle feltene. Klipp og lim fra det som fra før ligger i basen….og utenfor basen.

OMJ-98 Oppgave 2 (Diskuter - svar fra hver skole presenteres i plenum)  Benytt medbrakt kart og lokaliser og tegn inn 5-10 læringssteder. Hvordan kan disse kobles til DSL?  Hvem skal ha tilgang til DSL?  Hvordan organisere lagring/backup?  Hvordan kan man legge inn eksisterende undervisingsopplegg i DSL?  Hvilken policy skal man ha til utveksling av ”DSL-aktiviteter” internt på skolen?  Skisser en plan for hvordan du ønsker å integrere DSL ved din skole?

OMJ-98 Nærmere informasjon