MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening
FRAKTEFARTØYENES REDERIFORENING Landsdekkende forening 110 rederier – 254 fartøy – 2000 arbeidsplasser langs hele kysten Hovedtyngden registrert NOR, et mindre innslag NIS og utenlandske flagg Fokus på sikkerhet – eget selskap; ISM- og ISPS-krav fraktefartøy og brønnbåter
Vår visjon: Nærskipsfarten skal være en foretrukket transportør fordi den er lønnsom, miljømessig bærekraftig og tilbyr attraktive arbeidsplasser = En næring med konkurransekraft!
Hvem er vi? – Et blikk inn i vår verden…. Fraktefartøyenes Rederiforening har 110 medlemsrederier med til sammen 237 fartøy
TANK – BULK STYKKGODS
HAVBRUK
Dette skipet erstatter 75 vogntog Løsningen: Båt på langs Bil på tvers NORDVEIEN - NORWAY
UTFORDRINGER…… Små selskap, mange med liten/ ingen administrasjon Vanskelig regelverk Økende krav til rederiene; sikkerhet, miljø, oppgradering av mannskap – sterk kontrast til landtransport Avgiftsnivået favoriserer landtransporten Selv fraktefart på kysten opererer i et internasjonalt marked, det er ofte fordeler å være under utenlandsk flagg Rammebetingelser norske sjøfolk – vi trenger nettolønn uten tak NOR/NIS - fartsområdeutvalget
FRAKTEFARTØYENES REDERIFORENING: OVERSIKT FLAGG OG ANSATTE FartøyAnsatte norske bet.Øvrige ansatte NOR NIS EØS FOC Totalt
ARBEIDSPLASSENE Trygge arbeidsplasser gir vekst og innovasjonsevne Tilgang på kompetanse er avgjørende for å opprettholde og utvikle konkurranse- og verdiskapningsevne i maritim næring FR: Ca. 200 fartøy i NOR, bemannet med 4 – 5 personer pr. skift Vi sier fortsatt at «norske sjøfolk og norske fraktefartøy er to sider av samme sak» Vekst i FRs medlemsmasse = vekst i antall norske sjøfolk (?) Lønnsnivået må stå i forhold til rederienes inntjeningsevne
ANSATTE PÅ FARTØYENE I underkant av 2000 sjøfolk på norske betingelser ansatt på fartøyene lærlinger Alderssammensetning: 29 år og yngre: – 39 år: – 49 år: – 59 år: år og eldre: 207
MARITIM UTDANNING Sjøfolk i fraktenæringen kommer stort sett fagskoleveien Maritimt Forums kompetanseutvalg: Staten bør overta eierskap og drift av fagskolene, og maritime fag må fullfinansieres Næring og skolesystem må samhandle, antall skoleplasser må stå i forhold til næringens behov Internasjonal konkurranse; utenlandske sjøfolk ofte bedre «utrustet» Innholdet i fagplanene – er der plass til mer STCW 10 – oppgradering av sjøfolk i kystfrakteflåten ca 80 mill kr
FARTSTID Det tar lang tid å bli kaptein………. Næringen har tatt til orde for godskriving av faktisk tid om bord – sjøfolk arbeider 2200 timer i året, men får bare godkjent ½ år pr. år Ny vurdering av fartstidsopptjening i fartsområde 2 (gjelder særlig ferger og hurtigbåter) Næringen trenger større fleksibilitet: Fartstid opptjent på mindre fartøy må kunne godskrives på større fartøy
OMGIVELSENE FØLGER MED – DETTE ER EN OMDØMMEUTFORDRING OGSÅ
FRAKTEFARTØY - OPPLÆRING Nettolønnsordningen: 2 lærlinger på hver båt (en på hvert skift) Fartøy under nettolønnsordningen betaler kr. 500 pr. ansatt til SNMK De som ikke kan ta lærlinger betaler dobbelt til SNMK Få kadettplasser – rederiene opplever at kadettene forsvinner så snart de har fått sin fartstid Vi oppfyller (stort sett) kravet til lærlingeplasser i h.t. bestemmelsene, men vi deler bekymringene knyttet til mangel på opplæringsplasser
OPPSUMMERING Opplæring er bedriftenes ansvar Stabile rammevilkår og forutsigbarhet er avgjørende for rederienes satsing Nettolønn (uten tak) nødvendig for norske sjøfolks konkurranseevne Rederier og skoler må jobbe sammen for å fremme felles interesser
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!