MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ros til Næringsminister Ansgar Gabrielsen for en ambisiøs målsetting:
Advertisements

Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Forside MARITIMT KOMPETANSESENTER 17. September Kristiansand
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Drivkreftene bak nærings og samfunnsutviklingen i Nordland Nordlandskonferansen
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
”De vanskelige beslutningene” - eierskifteseminar i Bodø Generasjonsskifte i fiskebåtrederiet Asbjørn Selsbane AS …som endte med fisjon.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Fagskoleorientering Erlend Fjose Bodø Foto: Peter Hamlin.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
Ungdom og medverknad Framtidas innbyggjarar.
Rådet for offentlige fagskoler
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Er kompetanse og holdninger i tråd med miljøvennlig hurtigbåtdrift?
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Tide Carrier 22.februar til 23.februar
Enovas støtte til landstrøm
Erfaringer med bruk av NS 8435
Grønne tiltak i blå næring – Enova hjelper deg til lønnsomhet
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
SkatteFUNN Eirik Normann,
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Juridiske spørsmål i forbindelse med NIS rapporten
Evaluering av UiOs studiekatalog
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Sentrum for alle Å tilrettelegge sentrum for menneskene som bor der
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Bærekraftig byfornyelse
KrFs næringspolitikk.
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Maritimt barometer 2018.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
1. Hva er ditt syn på forslaget til Negotia Ung?
Gjennomføring etter 5 år
EUROPEISKMOBILITETSUKE
hovedFunn fra undersøkelse av krisehåndtering på norske ferger
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening

FRAKTEFARTØYENES REDERIFORENING  Landsdekkende forening  110 rederier – 254 fartøy – 2000 arbeidsplasser langs hele kysten  Hovedtyngden registrert NOR, et mindre innslag NIS og utenlandske flagg  Fokus på sikkerhet – eget selskap; ISM- og ISPS-krav fraktefartøy og brønnbåter

Vår visjon: Nærskipsfarten skal være en foretrukket transportør fordi den er lønnsom, miljømessig bærekraftig og tilbyr attraktive arbeidsplasser = En næring med konkurransekraft!

Hvem er vi? – Et blikk inn i vår verden…. Fraktefartøyenes Rederiforening har 110 medlemsrederier med til sammen 237 fartøy

TANK – BULK STYKKGODS

HAVBRUK

Dette skipet erstatter 75 vogntog Løsningen: Båt på langs Bil på tvers NORDVEIEN - NORWAY

UTFORDRINGER…… Små selskap, mange med liten/ ingen administrasjon Vanskelig regelverk Økende krav til rederiene; sikkerhet, miljø, oppgradering av mannskap – sterk kontrast til landtransport Avgiftsnivået favoriserer landtransporten Selv fraktefart på kysten opererer i et internasjonalt marked, det er ofte fordeler å være under utenlandsk flagg Rammebetingelser norske sjøfolk – vi trenger nettolønn uten tak NOR/NIS - fartsområdeutvalget

FRAKTEFARTØYENES REDERIFORENING: OVERSIKT FLAGG OG ANSATTE FartøyAnsatte norske bet.Øvrige ansatte NOR NIS EØS FOC Totalt

ARBEIDSPLASSENE  Trygge arbeidsplasser gir vekst og innovasjonsevne  Tilgang på kompetanse er avgjørende for å opprettholde og utvikle konkurranse- og verdiskapningsevne i maritim næring  FR: Ca. 200 fartøy i NOR, bemannet med 4 – 5 personer pr. skift  Vi sier fortsatt at «norske sjøfolk og norske fraktefartøy er to sider av samme sak»  Vekst i FRs medlemsmasse = vekst i antall norske sjøfolk (?)  Lønnsnivået må stå i forhold til rederienes inntjeningsevne

ANSATTE PÅ FARTØYENE I underkant av 2000 sjøfolk på norske betingelser ansatt på fartøyene lærlinger Alderssammensetning: 29 år og yngre: – 39 år: – 49 år: – 59 år: år og eldre: 207

MARITIM UTDANNING Sjøfolk i fraktenæringen kommer stort sett fagskoleveien Maritimt Forums kompetanseutvalg: Staten bør overta eierskap og drift av fagskolene, og maritime fag må fullfinansieres Næring og skolesystem må samhandle, antall skoleplasser må stå i forhold til næringens behov Internasjonal konkurranse; utenlandske sjøfolk ofte bedre «utrustet» Innholdet i fagplanene – er der plass til mer STCW 10 – oppgradering av sjøfolk i kystfrakteflåten ca 80 mill kr

FARTSTID  Det tar lang tid å bli kaptein……….  Næringen har tatt til orde for godskriving av faktisk tid om bord – sjøfolk arbeider 2200 timer i året, men får bare godkjent ½ år pr. år  Ny vurdering av fartstidsopptjening i fartsområde 2 (gjelder særlig ferger og hurtigbåter)  Næringen trenger større fleksibilitet: Fartstid opptjent på mindre fartøy må kunne godskrives på større fartøy

OMGIVELSENE FØLGER MED – DETTE ER EN OMDØMMEUTFORDRING OGSÅ

FRAKTEFARTØY - OPPLÆRING  Nettolønnsordningen: 2 lærlinger på hver båt (en på hvert skift)  Fartøy under nettolønnsordningen betaler kr. 500 pr. ansatt til SNMK  De som ikke kan ta lærlinger betaler dobbelt til SNMK  Få kadettplasser – rederiene opplever at kadettene forsvinner så snart de har fått sin fartstid  Vi oppfyller (stort sett) kravet til lærlingeplasser i h.t. bestemmelsene, men vi deler bekymringene knyttet til mangel på opplæringsplasser

OPPSUMMERING Opplæring er bedriftenes ansvar Stabile rammevilkår og forutsigbarhet er avgjørende for rederienes satsing Nettolønn (uten tak) nødvendig for norske sjøfolks konkurranseevne Rederier og skoler må jobbe sammen for å fremme felles interesser

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!