Totalmarkedet 2016 Hva gjør Nortura?. Prognosen 2016 – per januar 2016 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Advertisements

© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Det norske øko-markedet
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Nordisk tilsynskonferanse
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
Landbrukspolitikk Nils T Bjørke 11. November 2010.
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Ny markedsordning for storfekjøtt- erfaringer til nå, og arbeidsdeling mellom avtalepartene og markedsregulator Brita Skallerud 2. nestleder i Norges Bondelag.
Norturas satsing på spesialiteter og regionmat
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Januar 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Økt grovforbasert kjøttproduksjon i Troms og Finnmark
Kundemål Vi skal være tilstede i alle salgskanaler.
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Prisdokument for kylling og kalkun 1. halvår 2016.
Hvor står vi? Hva vil vi? Hva gjør vi? 1# Sjølforsyningsmyta Vi blir stadig mer sjølforsynte med mat.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi Ingen endring Totalmarked første halvår.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
LEVERINGSVILKÅR – Problemstillinger og aktuelle løsninger 1.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Strategi Hovedkonklusjon evaluering av ”Strategi 2010” Strategi 2010 har gitt effekt på noen områder, men mye igjen før alle effektmål er nådd Behov.
KLUBBESØK 2275.
ASKO er en del av NorgesGruppen
Historie og vurderinger
Omstillingsprosjekt for kyllingprodusenter i Namdalen
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Det globale makrobildet høsten 2017
Roede-kurs på arbeidsplassen
Prisnedtrapping på slaktegris før jul
Markedsrapport November 2017
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Presentasjon Næringskomiteen
Konjukturer og stabiliseringspolitikk
Regionreformen og samfunnsutvikling
BROOM MARKED Broom er Nordens største nettsted om bil - med rundt unike brukere/1,3 mill. sidevisninger i uka Broommarked skal være unikt på enkelte.
Markedsbalansering – kjøtt og egg som eksempel
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Totalmarkedet 2016 Hva gjør Nortura?

Prognosen 2016 – per januar

Sau/lam: Underskudd snudd til overskudd Økte priser og tilskudd har ført til etableringsvilje og utvidelser Vekst i produksjonen fra 2012, samtidig har salget flatet ut Prognosen viser overskudd på 600 tonn i 2016 Reguleringslager på tonn ved inngangen til året Lammevektene er i ferd med å overstige det som er markedsmessig ønskelig Vi må være leveringsdyktige i kundene sin «lammesesong» Nortura ønsker å mobiliserer for økt salg Prisløypa skal stimulere til slakting når etterspørselen er størst De som vurderer utvidelser eller etablering må tenke seg godt om

Sau/lam - Underskudd snudd til overskudd Utvikling av produksjon (inkl. importkvoter) og engrossalg for sau/lam siden 2006

Samarbeid kunder (kundeprosjekter) - Eksempler på kundeprosjekter Gilde i DV på lam Viktigste kundespesifikke lammeprodukter lansert i 2015 Gilde Påskelam, Gilde Sommerlam, Gilde Polarlam i Rema Gilde Hallingskarvet Lam - ekslusivt for Meny

Egg - Fortsatt krevende markedssituasjon Prognosert overskudd på tonn –etter uttak av 750 tonn ved førtidsslakting Litt bedre salg i starten av og lavere reguleringslager enn fryktet Prognosen tilsier at overskuddet kan håndteres med markedsregulators tilgjengelige virkemidler Forventninger til ekstra satsingen gjennom OEK Nyetableringer må unngås!

Prior egg – volum Prior økte med 2,2% i volum mot 1,6% i totalmarkedet i 2015 Store markedsmidler på egg i 2016

Tidenes eggkampanje fra PRIOR Vi skal øke forbruket ved å fortelle forbrukeren hvor sunt egget er -Kampanjen skal være informativ og forklarende og kommuniserer på eggets unike egenskaper. Vi kjører i gang i uke 9 -Tett samarbeid med OEK for å samkjøre aktiviteter og budskap i flere kanaler og mot forskjellige målgrupper. 8

Gris - Balanse snudd til overskudd, men foreløpig under kontroll Prognosert overskudd på tonn i 2016 Reguleringslager på ca. 400 tonn ved inngangen til året Situasjonen håndterbar med markedsregulators tilgjengelige virkemidler, men… Vedtak i WTO i desember 2015 betyr: –Helt slutt på reguleringseksport av gris fra 2020 –Om lag halvering av kvote i perioden før avvikling Vårt handlingsrom som markedsregulator blir mindre og vi må være tidligere ute med korrigerende tiltak som pris Sterke effektivitetsøkning i næringen Ikke behov for flere purker Mindre import av ribbe til jul enn de foregående årene, ca. 400 tonn mot tonn i 2014

Edelgrisproduksjon FôreffektivitetTilvekst 10 Positiv avlsmessig utvikling på Durocgrisen, med oppsiktsvekkende stor fremgang på fôrutnyttelse og tilvekst 3 siste år. Dette er viktige egenskaper som veier opp for noe negativ utvikling på kjøttprosent og som gir god økonomi i Edelgrisproduksjon

Storfe – godt rom for økt produksjon Stor underdekning for året sett under ett Ikke storfe på reguleringslager og behov for tollreduksjon store deler av året Øking i ammekubestanden, men ikke nok til å utligne nedgangen i melkeku Positivt at flere kalver fores fram til voksne slaktedyr Fortsatt noe utfordringer med ubalanse mellom deler av dyret gjennom året Prisøkninger først og fremst i første halvår

Behov for nye ammekyr per år 12 Skal vi klare å bli sjølforsynt med norskprodusert storfekjøtt trenger vi ammekyr i I januar 2015 var det ammekyr i Norge. Skal produksjonsmålet nås må antall ammekyr økes med 4500 pr år de neste 15 årene. Fra 1. januar 2014 til 1. januar 2015 økte antall ammekyr med 2600, mens økningen de foregående årene har ligget på rundt 1500 per år.

Nortura med ambisjon om nye ammekyr per år

Mål og tiltak 2016 RegionTiltakEffekt i 2016 Region Nord Gjennomføring av Prosjekt:  Kjøtt i Nordland,  Økt grovfor basert kjøttproduksjon i Troms og Finnmark Øke med 250 ammekyr Region Midt Arr. fagmøter/ammekukurs/storfekjøttskole mm for å øke motivasjonen for å satse.  Målgruppe er alle inkl. ikke-medlemmer  Følge opp enkeltprodusenter i etterkant  Viktig at livdyromsetninga fungerer  Nok livdyr – kvigeoppdrettere? Øke med 715 ammekyr Region vest  Delta med økonomisk støtte ressurs til prosjekt (SF og Hordaland).  Avsette faglige ressurser til prosjekt i SF og Hordaland, dersom det oppstår behov i prosjektet.  Skrive faglig artikkeler i BV om muligheter i ammekuproduksjon.  Tilrettelegge for økt aktivitet på kåring Øke med 1200 ammekyr Region Øst  Etablere 2 besetninger for oppdrett av drektige kviger  Etablere ammekuskole i Hedmark  Fagmøter og kurs Øke med 1335 ammekyr Felles/Nasjonalt  Videreutvikle Nortruras rådgivningstilbud til Nystartere – Oppstartsprogram  Gjennomføre Biffakademiet Hamar og Troms  Definere krysningsopplegg for ammeku  Medarrangør kongressen Storfe og 11 november  Øke med ammekyr

Kylling 15

Prior kyllingvolum fra 2014 og inn i Mistet ICA volumet Lanserte KyllingGården Markedet begynner å løfte seg igjen PRIOR over 2014 – selv uten ICA. Trender fortsetter i jan ’16! PRIOR over 2014 – selv uten ICA. Trender fortsetter i jan ’16!

«Nye Prior Kylling» - løfter pris og salg Prior Favorittkylling –Prior Favorittkylling er en serie ferske kyllingprodukter fra norsk kylling som er produsert uten bruka av narasin i fôret. Prior Favorittkylling er kun i NorgesGruppens butikker –Bidrar til verdivekst i kategorien 17

Prior fersk kalkun – volum Kalkun råvare inn i ferdigmat, pølser, pålegg – viser derfor ikke hele bildet Men – listing og dårlig sommer (grillskiver) samt lavere filetsalg mot jul trekker ned Festkalkun med stekepose et viktig tilfang i 2015 Jobber tett med kjedene for videre utvikling av kategorien – både helårs og sesong