Håvard Skaar i ”Enter – Veien mot en IKT-didaktikk” Svein Østerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å sette i gang prosjekt
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ny hverdag - nye utfordringer
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kroppsøvingsdidaktikk
Roman- og novelleanalyse
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Forskjeller på tale og skrift
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
PBL - PROSJEKT.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
"God bagasje på livets reise."
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Av: Anette Helene Smørdal
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Trollkrittet av Zinken Hopp
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Gro Dahle: «Blå amason»
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Hinduisme En introduksjon. Hva skal du lære? forklare hva tempelet betyr for norske hinduer fortelle om hinduenes templer og hellige steder fortelle om.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Skolebasert kompetanseutvikling
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Skolebasert kompetanseutvikling
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Venner & valg Velkommen.
Norsk for nyankomne barn
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
PALS Gode beskjeder - Oppgaver til personalet
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Håvard Skaar i ”Enter – Veien mot en IKT-didaktikk” Svein Østerud

Kapitlet er basert på en publikasjon av studien ”Seminar.net – Media, technology and lifelong learning” (se for online journal)

Tema Hva er forskjellen på jenters og gutters digitale fortellinger? Hva betyr disse forskjellene for jenters og gutters læringsutbytte?

Forankring Studien er forankret i sosialsemiotisk teori, det vil si at verbalspråkets fuksjon er å skape mening i en sosial kontekst. Opptatt av at læringen oppstår gjennom erfaringen av det vi ønsker å utrykke kontra det vo faktisk får uttrykt.

Elevoppgaven ”Du skal lage en fortelling. Tenk deg at du er et oksygenmolekyl, du kan for eksempel hete Oggy Oksygen, som kommer inn i kroppen. Hva skjer? Du kan illustrere fortellingen din med bilder hvis du vil”

Hva? Jentene Guttene Personifisert molekyl med familie og venner Molekylet følelsesmessige forbindelser til andre Utgangspunkt i seg selv og egen identitet Skildringer knyttet til fart og kamp Molekylene er figurer med fantastiske egenskaper Handlingsforløp knyttet til selve forflytningen i kroppen

Hvordan? Jentene Guttene I liten grad kombinert skrift med bilder og symboler(2 av 7) i den digitale teksten I den håndskrevne loggen: mye pynt, border og tegninger I stor grad kombinert skrift med bilder og symboler(9 av 12) i den digitale teksten I den håndskrevne loggen svært lite pynt, border og tegninger

Læringsutbytte Jentene Guttene Lærer gjennom å kode og bruke tegn, sette sammen selv. Bruker ikke så mange ferdige tegn og symboler Større interesse for ferdig kodede tegn – mindre læring? Eller være med på å styrke faglig innhold ?(bildebruk) Hva med selve oppgaven? Treffer den guttenes interesseområde?

Konklusjon Når datateknologi tas i bruk for å lage fortellinger på denne måten, bør det tilrettelegges slik at eleven i størst mulig grad kan kombinere bruken av ferdiglagede tegn og tegn de koder eller lager selv.