Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
HANDLINGSPLAN FOR FUNKSJONSHEMMEDES FELLESORGANISASJON ROGALAND 2016 – 2017.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Samarbeid mellom skole og barnevern
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Orientering eldrerådet
Brukerutvalget i NAV Telemark
En introduksjon.
Bremanger utan utanforskap
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Studieveien.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
Rekruttering og deltakelse i korps
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kristiansand kommune ASSS-samlingen A. Stangenes.
Hvordan står det til med folkehelsen i kommunene i NG?
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
Strategisk plan Forebyggende arbeid barn og unge
NAV i tall og fakta 2016.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Psykisk helse -Psykososialt team
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Matematikk på ungdomstrinnet
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
KrFs skolepolitikk.
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Gjennomføring etter 5 år
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Kompetanseutvalget (2017- )
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
En kort innføring til foreldre
Høstrapport – tall og statistikk
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Utskrift av presentasjonen:

Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt

Utenforskap i det norske samfunnet Hva betyr det i stort? barn i Norge har foreldre som har psykiske lidelser eller alkoholmisbruk som gjør at de sliter i hverdagen barn vokser opp i familier med vedvarende lavinntekt elever som begynner på videregående skole i Norge, har ikke fullført utdanningen etter fem år– dette tallet har vært stabilt over tid 1 av 3 personer i arbeidsfør alder mottar helserelaterte ytelser elever mottar spesialundervisning personer med ulik grad av funksjonshemming står ufrivillig utenfor arbeidslivet

Veier til utenforskap Rus Omsorgssvikt Fattigdom Frafall i utdanning Ensomhet Langvarig sykefravær Psykiske helseproblemer Nedsatt funksjonsevne Manglende integrering Mobbing Arbeidsledighet

Konsekvenser for enkeltmennesket Tapt barndom Fullfører ikke utdanning Vanskelig å komme inn i ordinært arbeid Mister lokalt nettverk Psykiske helseproblemer Rus Vold i nære relasjoner Ensomhet

Konsekvenser for samfunnet Tapt kapasitet og kompetanse i arbeidslivet Trygdebudsjettet øker Helsebudsjettet øker Barnevernsbudsjettet øker Kriminalitet og ekstremisme

Utenforskap på ulike livsområder Barnefattigdom Omsorgssvikt

Utenforskap på ulike livsområder Frafall i videregående opplæring Omfanget av spesialundervisning Integrering av barn og unge med nedsatt funksjonsevne

Integrering av funksjonshemmede

Utenforskap på ulike livsområder Unge Innvandrere Personer med nedsatt funksjonsevne

Utenforskap på ulike livsområder Manglende integrering Mangel på sosiale nettverk Sosial ulikhet i deltakelse

Hva hindrer oss i å lykkes? Mangel på tidlig innsats? Svak samhandling? Tiltak implementeres for dårlig? Manglende oppsummering av hva som virker? Motstridende styringssignaler? Profesjonskamp?

Fra utenforskap til inkludering Hva kan dere gjøre? - Selv -Sammen med lokalsamfunnet Hva kan og må staten bidra med?