Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Presentasjon 10. nasjonale konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim 21. oktober 2015 Truls Nedregård avdelingsleder, TNS Gallup.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
TIDLIG ALKOHOLDEBUT?. Forskning er forenkling av virkeligheten. Viktig å sette sammen ulik type kunnskap for å forstå.
Virker idrett forebyggende på ungdoms psykiske helse? Wichstrøm, T. & Wichstrøm, L. Addiction, 104,
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
ANT. Fakta I gjennomsnitt drikk nordmenn over 15 år cirka 8 liter rein alkohol per år. Sidan tidleg på 1990-talet har alkoholforbruket auka med cirka.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Tyrifjord videregående skole i Hole
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Barneverntjenesten i Åmot
Undervisnings- og vurderingsformer
Ungdata-undersøkelsen 2017 i Meland
Bremanger utan utanforskap
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Utvalg og metode Målgruppe
Informasjon til FAU
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Alkoholservering på større arrangement der barn, unge og familier er målgruppe Hensynet til barn og unge Barn og unge er et område som engasjerer.
Fagdag Helsestasjons- og Skolehelsetjenesten i NT Røstad
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ungdata-undersøkelsen i Fræna 2015
Hvordan står det til med folkehelsen i kommunene i NG?
1 Egenomsorg og helse.
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Grafikkrapport felles
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Nye tider – nye utfordringer
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Gjennomføring etter 5 år
RusOff - Rus i arbeidslivet Ida Kahlbom, Helsedirektoratet Hei,
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Presentasjon for Valler videregående
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?

Fakta om SHoT 2014 Kartlegger studenters helse, trivsel og mestring Oppfølging av SHoT 2010 Norges største undersøkelse Gjelder heltidsstudenter under 35 år med norsk statsborgerskap Omfatter 10 samskipnadsområder og 31 læresteder spurte, svar (29%) Datainnsamlingen ble gjennomført på internett fra 24. februar til 27. mars 2014 Studielivet er referanserammen for svarene

Hovedfunn De aller fleste studenter har det bra! 77 % av studentene har fulgt, og følger, normert studieprogresjon Studenter flest knytter nære og varige vennskapsbånd under studiene 7 av 10 studenter opplever å ha god fysisk helse 3 av 10 oppgir å være i en økonomisk sårbar situasjon Opp mot 15 % av studentene opplever lav mestringsfølelse Stadig flere synes å streve med å håndtere krav og forventninger i studiesituasjonen 16 % føler seg ensomme 1 av 5 opplever alvorlige psykiske symptomplager Over 40 % av studentene har et alkoholkonsum som kan karakteriseres som risikofylt

Psykisk helse 19 % av studentene rapporterer alvorlige psykiske symptomplager (økt fra 14 % i 2010) Studenter er dobbelt så utsatt som tilsvarende aldersgruppe i befolkningen forøvrig Kvinner er dobbelt så utsatt som menn Kun 1/3 av de med alvorlige plager har søkt hjelp Kvinner søker i større grad hjelp enn menn Udekket behov for hjelp i 4 – 6 % av studentpopulasjonen Årsakssammenhengene er komplekse og sammensatte

Alkohol Andelen med risikofylt alkoholkonsum er fortsatt høy, men redusert fra 45 % til 40 % fra % drikker på en måte som er direkte skadelig (som i 2010) Sosialisering inn i et høyt alkoholkonsum ved studiestart, spesielt knyttet til fadderukene Andelen studenter som drikker flere ganger i uken øker med alder og studieansiennitet. Menn er overrepresentert både når det gjelder risikofylt og skadelig drikking Et høyt og skadelig konsum ser ut til å ha større konsekvenser for kvinner enn for menn

Videre ser vi at Andelen daglige røykere er lav og synkende, fra 5 % i 2010 til 3 % i Andelen som snuser daglig er stabil på 18 %. 25 % av studentene har prøvd narkotika 5 % har brukt hasj / marihuana minst 5 ganger i løpet av siste halvår Andre illegale stoffer er svært lite utbredt 4,2 % av studentene svarer bekreftende på å ha brukt midler enten for å øke energinivået eller for å roe ned før eksamen

Sammenhenger og kryssproblematikk SHoT viser sammenheng mellom høyt og skadelig alkoholkonsum og Alvorlige psykiske symptomplager Dårlig livskvalitet Lav studiemestring Stryk Eksamensangst Redsel for muntlige fremlegg / ta ordet Ingen sammenheng mellom høyt og skadelig alkoholkonsum og ensomhet Ellers sammenheng mellom psykiske plager og negativt selv- og kroppsbilde, hyppige konsentrasjonsproblemer, lav studiemestring og ensomhet.

Hvordan kan vi sammen forebygge? Bygge felles kunnskap, erfaringer og engasjement Utvikle gode nettverk for samarbeid og kontakt på tvers Tenke både individuelt og universelt Legge til rette for gode møteplasser og inkluderende miljøer - både i et fysisk, organisatorisk / pedagogisk og psykososialt perspektiv Systematisk refleksjon omkring sammenhenger - og bakgrunnen for den utviklingen vi ser