Likkledet i Torino Likkledet i Torino er et drøyt fire meter langt og en meter bredt tøystykke av lin med et bilde av en mannskropp med merker etter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

“Fra ord til liv” Februar
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
Påskequiz!!!.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
LIVET I KLOSTERET:.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Den store bibelske fortellingen
Fra ord til liv Februar 2010.
‘Fra Ord til liv’ ‘Fra Ord til liv’ Desember 2011 Desember 2011.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Adam & Eva. Adam & Eva Av Espen, Benjamin og Martin E Kristendommen Av Espen, Benjamin og Martin E.
Naturlig menighetsutvikling?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Om hellige skrifter.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
«Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Mt 25,40). «Fra ord til liv» April 2016.
1 Likkledet i Torino Copyright alle bilder: ©1978 Barrie M. Schwortz Collection, STERA, Inc. hvis ikke annet er anført.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Hvem var Paulus Uke Klasse.
BIBELEN.
-en stor familie av nasjonale kirker
Å dele Jesus.
PAULUSBREVENE KRLE UKE 47.
Utrustet! «min kirke!» MATT 16: 18
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Bønn - Forbønn Påske uken Johannes
Efeserne 2,8-10.
KRLE 27. SEPTEMBER 2017.
Program 1. Åpning 2. Bakgrunn for prosjektet 3. Helsevurdering
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
REFORMASJONEN.
Kirken før reformasjonen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nattverd, for hvem – også for barn?
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Feil versjon?. Feil versjon? Livvaktsgud Automatgud.
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
HÅP I NORD-KOREA.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
- til Gud og til andre mennesker
Varme arbeider Finland
Fotosyntese Ny sang!.
Hva vi eier og har i Jesus Kristus.
Kjemisk likevekt.
Kristendommen.
Sinne Film:
Den hellige gral Anna og Caroline.
Utskrift av presentasjonen:

Likkledet i Torino

Likkledet i Torino er et drøyt fire meter langt og en meter bredt tøystykke av lin med et bilde av en mannskropp med merker etter sår og blod på hender, hode og på høyre side av brystet, som stemmer overens med Bibelens beskrivelse av Jesu skader ved korsfestelsen. Bildet er et arketypebilde for kunstere i avbildinger av Jesus med langt hår og skjegg. Det oppbevares i Johannes Døperens katedral i Torino i Italia.

Bilde tatt i 1893.

I 1389 skrev biskop Pierre d'Arcis av Troyes i et brev til paven, at likkledet ble gitt av enken etter en franske adelsmann til augustinerkorherreklosteret i Lirey i Frankrike i Han skrev videre at han hadde forbudt offentlig visning av kledet. Han hadde bevis på at det var en forfalskning, og fått det bekreftet av maleren. Noen mener at likkledet også er omtalt i eldre kilde enn 1389, men det er ikke vist at det er det samme likteppet som i dag er i Torino. I løpet av seinmiddelalderen skiftet kledet eiere flere ganger og endte i 1578 i kapellet i domkirken i Torino. Kledet er skadet i flere branner, blant annet i 1532, men er likevel godt bevart.

Jesu blir lagt i et likklede.

Katedralen i Torino hvor likkledet er oppbevart.

Stedet hvor likkledet er oppbevart.

Det har vært diskusjoner og uenigheter om hvor kledet stammer fra og hvor gammelt det er. Noen har ment at kledet stammer fra Jesus Kristus. Det har vært vanskelig å få objektive diskusjoner da spørsmålet om tro og livssyn blir så sentralt.

Likkledet.

Likkledet har bare vært tilgjengelig for undersøkelser av to forskergrupper. Det var en amerikansk forskergruppe (kalt STURP – Shroud of Turin Research Project) i 1978 som gjorde detaljerte undersøkelser, og gruppen som gjorde C-14- undersøkelser i Omfanget av direkte studier på kledet er derfor begrenset, og nyere vurderinger må basere seg deres arbeider. Muligheten for etterprøving av gruppenes arbeider er derfor begrenset. Det er siden skrevet et stort antall publikasjoner med til dels helt nye tolkninger. Selv om en bare begrenser seg til artikler i vitenskaplige tidsskrifter er antallet betydelig, og det er stadig voksende.

Negativ og positivt bilde av likkledet.

Raymond Rogers mente i 2005 at den kjemiske sammensetningen i prøvene fra 1988 ikke kunne stemme overens med biter fra resten av kledet, og at forskerne hadde funnet alderen på tekstiler som ble brukt til å reparere skader og ikke det opprinnelige stoffet. Flere har påpekt at likkledet ble forurenset ved brannen i 1532, og at C14- dateringen da er feil. Målinger viser et lavt innhold av vanillin i lintøyet, som i følge Raymond Rogers indikerer at det er år gammelt. Alderen er avhengig av om tøyet er oppbevart ved temperaturer på 20, 23 eller 25C. Dette er en dateringsmetode som ikke er vanlig anerkjent. Det har ikke vært vanlig å varme opp kirker, så kledet har nok vært utsatt for en temperatur som er nær utetemperaturen. Den årlige middeltemperaturen for Torino er omlag 15C. Max Frei har funnet pollen på likkledet fra flere planter som har vokst i Levanten. Men det er også pollen fra en plante som bare en kjent fra Istanbul. Pollenkornene i seg selv er ikke datert med C14-metoden. Det kan da være at kledet er produsert i Midtøsten.

Det er mange som mener at likkledet i Torino er det kledet som Jesus ble svøpt i da han ble lagt i graven, og at bildet er et direkte avtrykk av Jesus. En innvending går ut på at Johannesevangeliet forteller at Jesus hadde linbind rundt kroppen og en duk rundt hodet. Beskrivelsen i Johannesevangeliet ser også ut til å stemme mest overens med skikkene i Midtøsten på den tiden. Den katolske kirkes offisielle syn er at en ikke skal tilbe tøystykket som om det var Jesus selv, men kirken tillater at dens medlemmer behandler kledet som et relikvie inntil det motsatte eventuelt blir bevist