Karriereveiledning om studiemuligheter i utlandet Høgskolen i Bodø 11. november 2009 Helge Restad og Ingunn Egedius ANSA - Samskipnaden for norske studenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studier i Tyskland.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år Youth For Understanding - siden 1951 Infomøte.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Et skoleår i utlandet? Lære – leke – lære språk???? VG2 i utlandet!
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Internasjonalisering for alle Internasjonal koordinator, NTFK Angelika Grande November, 2012.
Lån og stipend til utdanning i utlandet
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Kurs på Lillehammer 25.mai 2010 Utvekslingsmuligheter på vgs.
Rådgiverseminar Lena Dammen, Ingunn Egedius og Silje Ingrid Ruud
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Student Exchange Programme
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Karrieresenterets studietur til Belgia Hvem - Hva – Hvordan? Hvem: 10 rådgivere fra grunnskoler og videregående skoler i Nord- Trøndelag sammen.
Rådgiverseminar Lena Dammen og Ingunn Egedius
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
UTDANNINGS -TORG PÅ NEDRE ROMERIKE. Utdanningstorg Norges Varemesse – Lillestrøm Torsdag 10. november kl Mål: 1.Elever skal få bedre kunnskap.
Japan: Studier og arbeid
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
UTVEKSLING og DELSTUDIER Info til studentambassadører, 10. november 2014.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Valg av programområde og fag til Vg2
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Hvordan gjøre gode karrierevalg
STUDENTMOBILITET TRONDHEIM OKTOBER Hvem er jeg? Hanne Refsdal Sosialrådgiver i ANSA siden 2012 Bachelor i Communications fra Goldsmiths’ University.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Kompetanse for mangfold
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Studier i UK Rådgiverseminar Nøtterøy videregående skole
Frankrike Populære læresteder INSA Toulouse
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Internasjonalisering. Ungdom og mobilitet.
Fylkesmannen i Vest-Agder, Internasjonalisering
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Velkommen Kontaktmøte Vg3,
UTVEKSLING i Vg2?.
Utskrift av presentasjonen:

Karriereveiledning om studiemuligheter i utlandet Høgskolen i Bodø 11. november 2009 Helge Restad og Ingunn Egedius ANSA - Samskipnaden for norske studenter i utlandet

Hvordan mestre veiledning om studiemuligheter i utlandet? 1. Avgrensning av rådgiverens ansvarsområde 3. Veiledning på individnivå 2. Veiledning om studier i utlandet på systemnivå

Refleksjon rundt veiledningen Hvilke holdninger har en selv som rådgiver til spørsmål om studier i utlandet? Hvilke signaler sender rådgiveren til elevene som etterspør informasjon om studier i utlandet?

Avgrensning: rådgivers ansvar Forskrift til opplæringsloven § Eleven har rett til: - ”oppdatert informasjon om utdanningsvegar i Noreg og andre land” - ”oppdatert informasjon om yrkesområde og arbeids- marknaden lokalt, nasjonalt og Internasjonalt”

Oppdatert informasjon Mongolia med sine 2,7 mill innbyggere har 178 høyere undervisningsinstitusjoner, USA har En person har ikke mulighet til å ha oppdatert informasjon om alle studiemuligheter i utlandet. Vi skal her dele oppgavene inn i individ- og systemnivå for lettere å se hvordan en kan oppfylle kravene

Individ- og systemnivå Individnivå vil vi her definere som møtet med enkeltelever og grupper av elever Under systemnivå vil vi se på hvordan en kan støtte seg på eksterne aktører

Systemnivå Som rådgiver kan en fort føle seg like forvirret som elevene når en skal navigere i alle mulighetene Første steg: Få systematisert tjenestene; ”Hvem gjør hva i Norge?” Andre steg: Hvordan kan jeg integrere de enkelte i min veiledning? Tips: begynn enkelt. Utvid etter hvert.

Systemnivå Om å lage seg en oversikt over hvem som er hvem innen norsk internasjonalisering.

Videregående nivå Helgrad: Fylkesmannen i Vest-Agder (FIVAI):  Videregående i Frankrike, United World Colleges i 11 land. Utveksling: AFS og Youth for Understanding (YFU), EF education, STS, Rotary, Into Education, Explorius, Aspect, Speak Lånekassen, Fylkeskommunen, Lokale avtaler ANSA Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU)

Videregående nivå (forts.) Noen nettsteder:

Høyere utdanning ANSA Senter for Internasjonalisering av Utdanning (SIU) Kun Frankrike-programmet Private agenter som Kilroy Education, Sonor og Sonans Helgradsstudier: Private programtilbydere som Kulturstudier og Gateway College

Høyere utdanning ANSA Senter for Internasjonalisering av Utdanning (SIU) Internasjonale kontorer ved norske utdannings- institusjoner Delgradsstudier: Private programtilbydere som Kulturstudier og Gateway College Private agenter som Kilroy Education, Sonor, Bjørknes og Sonans

Rangeringslister Flertallet av rangeringslistene er produsert av avisredaksjoner Grunnlaget for rangeringene kontroversielt Valg av kategorier: Hvordan måle kvalitet? Vekting av de enkelte kategoriene

Rangeringslister Beginningcharacteristics Learning inputs- staffLearning inputs- resources Learningenvironment Learningoutputs Final outcomes Research Reputation Times higher education supplement Shanghai Jiao Tong University world rank Ranking Ibero- americano - pan hisp Guardian University guide UK

Rangeringslister Shanghai Jiao Tong University World Ranking Shanghai JiaoTong Universityworld ranking2006Shanghai JiaoTong Universityworld ranking2007Shanghai JiaoTong Universityworld ranking2008Shanghai JiaoTong Universityworld ranking2009 Universitetet i Oslo NTNU Universitetet i Bergen Universitetet i Tromsø

Rangeringslister Times Higher Education Supplement Times highereducationsupplement2006Times highereducationsupplement2007Times highereducationsupplement2008Times highereducationsupplement2009 Universitetet i Oslo Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø

Individnivå Intensjonen bak den nye forskriften til opplærings- loven er å gjøre elevene i stand til å ta bevisste utdanningsvalg......ogs å om studier i utlandet

Individnivå: Hjelp til selvhjelp De viktigste formelle kravene til veiledning om studier i utlandet er kravene til veiledning generelt. Studier i utlandet er ikke et fenomen, men en del av forberedelsene til et yrkesliv. Hva er det som gjør utenlandsstudier særegent i en veiledningssituasjon?

Særegenheter ved veiledning om studier i utlandet For å ta bevisste valg trenger eleven først og fremst hjelp til å navigere i muligheter Elevenes største utfordring er å navigere i en uendelige mengde av tilbud

Særegenheter ved veiledning om studier i utlandet Synlighet av tilbud er ikke basert på elevens beste Sammenheng mellom ønsket studie/studiested og yrkesforberedelse. Studier i utlandet kan virke skummelt: viktig å formidle foskjellige nivåer av trygghet vs utfordring

Særegenheter ved veiledning om studier i utlandet (forts.) Noen kompetanser er forbundet med studier i utlandet som fenomen: Språkkompetanse. Interkulturell kompetanse Endringskompetanse

Læringsutbyttet Å være i en fremmed kultur er å studere 24/7: Læring i de tre kompetansene vi har sett på foregår hele tiden

Reaktiv og proaktiv veiledning Reaktiv: Når eleven kommer med et ønske om å studere i utlandet. Proaktiv: Veiledning om studier i utlandet til de som ikke er klar over mulighetene.

Veiledning av elever (reaktiv) Gjør det klart at du ikke har alle svarene Bruk av ”hjemmelekser”: elevaktivitet Det er mange aktører som kan hjelpe, men det er viktig å ha en person som et fast punkt Viktigste bidraget er spørsmålene som gir vidsyn: Diskuter ”særegenheter ved studier i utlandet”

Veiledning av elever (reaktiv) Kunsten å stille alle de kritiske spørsmålene uten å ta livet av drømmen Vektlegge opplevelsene Veiledningsteknikker som når bak intellektualiserte holdninger, og rører ved den indre motivasjonen

Proaktiv veiledning Er det en plan ved skolen for hvordan dette gjøres? Rådgiveren som prosjektleder

Proaktiv veiledning Muliggjør langsiktige forberedelser: utdanningsplan Elevene bør ta et bevisst valg om de ønsker studier i utlandet på et tidlig tidspunkt. Refleksjon og bevisstgjøring rundt hvorfor studier i utlandet er en viktig del av utdannelsen.

Proaktiv veiledning (forts.) Generelle presentasjoner av typen ”det er så mange muligheter” kan virke mot sin hensikt. Formidle at det er mange forskjellige måter å studere utenlands på. Vis mangfoldet, men på en måte som angår dem: elevaktivitet

Grunner til utenlandsstudier Det finnes mange gode grunner til å ønske seg utenlands: Møte gode fagmiljøer Lære språk Se sitt eget land utenfra Kunne utfolde en hobby mens en studerer; Et sceneskifte fra lange studier i Norge uten å miste tid. + Mange andre. eks studere i Japan for å kunne drive Aikido på høyt nivå, studere i Canada fordi en er en villmarksentusiast, studere på Cuba for å lære seg salsa og spansk

Sør Afrika Et praksisopphold i Sør Afrika: Å jobbe med barn som har mistet foreldrene pga Aids gir inntrykk for livet

Frankrike En bachelorgrad i Frankrike: Å virkelig lære seg fransk samtidig som en oppdager Provence, Slottene, kulturen, og alle de små kafeene.

Oppsummering Systemnivå: Rådgiverens utfordring er å vite hvem som er hvem og hvordan disse kan integreres i veiledningen. Individnivå: Hjelpe elevene å navigere i de mange mulighetene og gi de som ikke har oppdaget dem tilgang.

Avslutningsvis Sett sammen alle meningskomponentene til et balansert hele.

Spørsmål? Kaffepause...

Utvekslingsstudier

Utenlandsstudentene Ca helgradsstudenter (studieåret ) Ca delgradsstudenter (studieåret ) Det er norske studenter i over 90 land ANSA har 500 tillitsvalgte og er representert ved 1200 læresteder i hele verden + Ca 1500 delgradselever i vgs, 3/4 i USA eller UK

Utveksling på Videregående

Utveksling i høyere utdanning Hva er delgradsstudier? En del av en høyere utdanning som tas utenlands Inkluderer praksisopphold, erasmusutveksling, utveksling mellom avtaleinstitusjoner, free movers,kortere og lengre utenlandsopphold.

Flere nivåer av trygghet vs eventyr Refleksjon rundt delgradsstudier Tre nivåer: – Programmer: begrensede valgmuligheter men trygt – Gøre alt selv: hele verden som lekegrind, men kan kreve en del forberedelser – Samarbeidsuniversiteter: større valgmuligheter, men krever litt mer initiativ

Rådgivers rolle: Kort tid for studenter til å forberede seg på utenlandsopphold Derfor er det avgjørende viktig at rådgiverne forbereder elevene på muligheten for studier i utlandet: Bruk av Utdanningsmappe Slik forberedelse kan være positivt for arbeids- innsatsen på videregående skole

Argentina Et år i Argentina: Når en eks-diktator sitter i husarrest et kvartal unna og en opposisjonsforfatter bor et kvartal andre veien blir historien og litteraturen levende.

Canada Et halvår i Canada hvor naturopplevelsene står i kø samtidig som en kan jobbe med verdens fremste pedagoger innen ADHD.

Veiledning om delgrad Internasjonale kontorer ved institusjonene ordner som regel all veiledning. Agenter kan i noen tilfeller være effektive ANSA har en beredskapsplan som dekker hele verden og rådgivere som kan hjelpe studenter i vansker.

Spørsmål eller kommentarer?