Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
SpråkutviklingEN i Norge på 1800-tallet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
”Nynorskens far” Kilde: ”Fra Saga til CD”
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Fra urnordisk til 2010 Av: Ane Zimmermann Børresen
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Forskjeller på tale og skrift
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Norsk språk Kapittel 7 i grunnboken.
Norsk språkhistorie (komprimert)
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Signatur 3.
Språkutviklingen i Norge
Språkutviklingen i Norge
ROMANTIKKEN
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Riksmål/Bokmål/hovedmål & Landsmål/nynorsk/sidemål
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Oppfriskningskurs i norsk, : Nynorsk
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vekt sterke kjensler.
Kapittel 11 Språkhistoria frå 1900 til i dag. Mål Forklare korleis dei to skriftspråka våre har utvikla seg fram til i dag Gjere greie for kva politisk.
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
1800-tallet Del 2 Knud Knudsens – en språklig radikaler med et pedagogisk perspektiv.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Kapittel 11 Språkhistoria frå 1900 til i dag
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
NORSK SPRÅKHISTORIE.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
| Fleirspråklegheit.
Språkhistorie Drivkrefter bak språkendringer
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Lesskriv 4.
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

Norrønt og moderne norsk Språk har alltid vakt sterke følelser

Norrønt Språket som ble snakket i det norrøne området fra omkring 800 til 1350 Det norrøne området: De områdene vikingene hadde lagt under seg. Norge, Island, Færøyene, Shetland, Orknøyene, Grønland, Härjedalen, Jämtland, Bohuslän

Kilder til det norrøne språket Runeinnskrifter, kongesagaer, eddadikt, lovverk, religiøse skrifter, brev. Bøker og dokument ble skrevet på pergament, renset og tørket skinn fra kalv, sau eller geit. Skriveredskapet var fjærpenn

Forskjeller mellom moderne norsk og norrønt Þat er hræddr maðr sem ekki þorir at skjalfa 1. Norrønt har flere bokstaver enn moderne norsk 2. Norrønt har mange ulike former av samme ord 3. Norrønt har friere ordstilling 4. I norrønt står adjektivet ofte etter substantivet

Det norrøne skriftspråket forsvant Svartedauden reduserte folketallet fra til Overklassen, som var de skrivekyndige, ble sterkt redusert Svenske, danske og nordtyske adelsmenn tok over mye av makten Det ble ikke skrevet originallitteratur på norrønt Norge kom under dansk styre i 1380 Konfirmasjonsopplæring ble obligatorisk i Opplæringsspråket var dansk

Skrev noen på norsk? Petter Dass: Skrev dansk, men brukte særnorske ord og uttrykk. Ludvig Holberg: Skrev dansk, men noen norsk ord kom inn i tekstene hans. Norvagismer

Språksituasjonen rundt 1814

Dansk skrift, norsk tale Flere lærte å lese. Men lærebøker og grammatikker var på dansk De fleste snakket en norsk dialekt Embetsmennene brukte danske ord med norsk uttale og tonefall, en dannet dagligtale

Eget storting – egen grunnlov – eget språk Tre veivalg: 1.Holde på det danske skriftspråket. Embetsmennene. Johan Sebastian Welhaven 2.Bruke norske ord og uttrykk. Gradvis fornorsking. Henrik Wergeland 3.Ta utgangspunkt i en dialekt som ligger nær norrønt og skape et nytt norsk språk. P.A. Munch

Romantikken: Språket er nasjonens egenart og identitet Innsamling av eventyr: Asbørnsen og Moe. Dansk med særnorske ord og uttrykk Landstad: Norske Folkeviser. Telemarksdialekt

To svært viktige personer for utviklingen av norsk språk 1.Ivar Aasen 1813 – 1896 Ville skape et nasjonalt skriftspråk bygd på dialekter Reiste rundt og samlet dialektprøver. Besøkte over halvparten av landets kommuner og alle fylkene, bortsett fra Finnmark. Skrev ordbok, grammatikk og gav ut bok med dialektprøver av landsmålet.

2. Knud Knudsen Lærer og språkkonsulent ved Det norske Theater i Kristiania Ville ha gradvis fornorsking av dansken – videreførte Wergelands arbeid Skriftspråket skulle bygge på dannet dagligtale Teaterspråket skulle ikke være dansk, men dannet dagligtale Foreslo blant annet harde konsonanter istedenfor «bløde». Kake – kage.

Aasen og Knudsen. Likheter og forskjeller Ivar Aasen fattig bondesønn fra Sunnmøre født i 1813 samlerferd rundt i landet selvlært bodde i Kristiania forsker og dikter, deltok ikke i samfunnsdebatten purist bort med dansk skriftspråk dialekter var grunnlaget danne nytt språk straks «nynorskens far» ikke tilnærming mellom de to formene for norsk språket er uttrykk for folkeånden Knud Knudsen husmannssønn fra Sørlandet født i 1812 brukte sin erfaring som lærer universitetsutdannet bodde i Kristiania forsker og ivrig debattant purist bort med dansk skriftspråk dannet dagligtale var grunnlaget gradvis fornorsking, ikke nytt språk «bokmålets far» tilnærming mellom de to formene for norsk skriftspråket et praktisk problem

Språksituasjonen mot slutten av 1800-talet Skriftspråket hadde utviklet seg i tre retninger: 1.Embetsmennene ville skrive tilnærmet dansk. 2.Knud Knudsen ville fornorske dansken. Norsk riksmål – bokmål 3.Aasen hadde utarbeidet en egen normal. Ble brukt i stadig flere sammenhenger. Landsmål – nynorsk.

Viktige språkvedtak på slutten av 1800-talet 1878: Talemålsvedtaket. Lærerne skal undervise på barnas talemål 1885: Jamstillingsvedtaket. Landsmålet og «det almindelige Bogsprog2 skal være likestilt i skole og administrasjon 1892: Målparagrafen. Skolestyrene i kommunene kan avgjøre om elevene skal ha undervisning og bøker på landsmålet eller «det almindelige Bogsprog».

Nordahl Rolfsens lesebok Nordahl Rolfsen ga ut ei lesebok som ble brukt i over femti år. Fulgte mange av Knud Knudsens tanker og brukte hjemlige ord og vendinger. Ville gjøre språket nasjonalt og tilgjengelig. Mange spesielle former som elevene tok etter. «Rolfsen feil».

Språkreformer som leier fram til dagens språkform 1907: Riksmålet. Harde konsonanter erstatter de «bløde». 1917: Endringer for riksmål og landsmål. Tilnærmingstanken blir viktig. 1929: Landsmål får navnet nynorsk. Riksmål får navnet bokmål. 1938: Forenkle rettskrivingen. Tilnærming. Fellesformer blir brukt i lærebøker. 1952: Norsk språknemd. Tilnærming. Samnorsk. Protester i Oslo 1959 : Ny rettskriving. Læreboknormal. Både nynorsk og bokmål 1981: Bokmålsreform. Tilnærmingstanken lagt på is. 2005: Ny rettskrivingsreform. Bokmål. Litt endring i nynorsk. 2012: Nynorskreform. Mål: Enkel og stabil form. Alle former sidestilte.

Oppsummering Ikke samnorsk. Men det har skjedd en tilnærming mellom bokmål og nynorsk. Stor utvikling fra dansk til moderne norsk Skriftspråket er blitt enklere.

Norsk eller engelsk? Norsk er et lite språk. Blir lett påvirket. Mange nye ord opp gjennom tidene. 3 måter å ta inn nye ord i norsk: 1. Ord fra andre språk blir en del av norsk uten endringer. Eks: healer 2. Ord får norske alternativer. Eks: guide – omviser. 3. Ord blir fornorsket. Eks sørvis.

Viktige begreper når vi diskuterer språk Parallellspråklighet: Når to språk brukes parallelt på et område, foretrekkes morsmålet når det ikke er nødvendig å bruke fremmedspråket Domenetap: Et språk erstatter et annet på et helt område. Domenetap er et skritt mot et språk i oppløsning. Framtidens Norge er mangespråklig?