Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg
Komplett leverer PC’er, PC-komponenter og annet elektronisk utstyr til privatpersoner, bedrifter og offentlig sektor. Komplett’s fokus er netthandel. Vi kommuniserer med alle våre kunder via Internet. Vi er et av Europas største e-handelsselskaper innen salg av dataprodukter Omsetning i 2004: MNOK Årsresultat i 2004: 52 MNOK Har virksomhet innen direktesalg (Komplett) og forhandlersalg (Norek) Driver Internettbutikker i Norge, Sverige, Storbritannia, Irland og Nederland Ca 250 ansatte – Hovedkontor i Sandefjord – Kontor SE i Gøteborg – Kontor EU i Delft, Holland Hva er Komplett ?
Et fungerende konsept i et marked med knalltøff konkurranse Vekst i markedet drevet av: – Nye produkter – Ny teknologi – Bredere kundebase – Kundeaksept for netthandel Tilgjengelighet Logistikk Betaling Komplett’s forretningskonsept – Fokus på E-handel – Enkel og effektiv forretningsmodell – Voksende kundebase – God kundeservice – Balanse mellom vekst og lønnsomhet Lønnsom vekst
Innkjøp LogistikkKundestøtteSalg IT Økonomi / Adm. Marked Komplett’s verdikjede Hva er kritiske suksessfaktorer ? Hva må vi være best på ? Hva kan andre gjøre bedre og/eller mer effektivt ? Hvilke verdikjeder skal vi samarbeide med? Utviklingen har vært drevet av praktikere med stor entusiasme og kreativitet – lite innslag av teoretiske modeller.
Produsent Komplett Kunde Andel direktekjøp fra produsenter 73 % Målet er å være eneste ledd fra produsent til kunde 67 % Vi kutter ledd
Pressede marginer
Kunnskap om utvikling i teknologi og produkter Forstå hvor i livssyklusen produktet er Gode relasjoner og tett dialog med produsenter / markevareeiere God kunnskap om kunder og lokalt marked Teft og forretningsforståelse – tørre ta risiko – ”kremmer” Systemgenererte bestillingsforslag kun på basisprodukter med lang levetid Innkjøp
Markedsføring
- Eget lager i Sandefjord betjener Norge og Sverige - Outsourcet lager i Nederland fra september Betjener Storbritannia, Irland og Nederland Forsendelser med: - Posten og Tollpost i Norge - DPD / Posten SE i Sverige - TPG i Holland - Parcelforce og DHL i UK og Irland Salgs- og support kontor Lager Logistikk
Sandefjord – eget lager Bygget opp stegvis fra grunnen av Har egnede lokaler, systemer og utstyr Solid grunnbemanning – med mange års erfaring på prosessser og produkter Godt lagerstyringssytem tilpasset vår drift Drift 90 – 95 timer pr uke Skaper fleksibilitet med innleid hjelp Tilburg – 3PL lagerdrift Oppstart på relativt lavt volum Krever store ledelsesressurser å etablere eget Unngå høye investeringer – Lokal ledelse – Lokaler og utstyr – Utnytte eksisterende arbeidsrutiner og lagerstyringssystem Fleksibilitet i 3PL-løsning – Variabel bemanning fra dag til dag – Mulighet til rask vekst Hvorfor ulike driftsmodeller ?
IT-platform
Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Selgers organisasjon Kjøpers organisasjon Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Frode’s foil Vertikal integrasjon
Ønsket integrasjon Produkt - leverandør Inng. transportTollBank Utgående transportKunder Strategisk Taktisk Operativt Elektronisk Transaksjonsvolum Hastighet
SMS / Tracking Velger produkt – legger inn ordre Ordrebekreftelse på Løpende statusoppdatering på kundekonto på web EDI-fil Ordre Allokering Statusoppdatering Plukkoppdrag Statusoppdatering Ordrebehandling
Vareflyt Bedifter Private
Bedifter Kort Private Pengeflyt
Papirløs lagerdrift
Lagerdrift ca. 90 timer pr uke sendinger i sendinger pr. dag Differensierte krav til ledetid Mange avgangstider daglig Sikre at vi holder det vi lover Løpende rapportering av servicenivå Leveringspresisjon
Vi produserer 80 – 120 PC’er pr dag Kundene tilbys stor fleksibilitet ved valg av konfigurasjon PC-bygger’n på WEB gir støtte til komponentvalg - inkl. løpende oppdatering av pris Produksjon og reparasjon i samme avdeling – kort feed-back-loop PC-produksjon
Web Support 2. linje Kundestøtte Eksperthjelp Raskt og effektivt Selvhjelp Redusere volum Bedre info på web – gjøre det lettere for kunder å løse problemet selv Styre kundene til leverandørenes supportapparat Styrke kompetanse Support - fokus på svartid Eskalere kompliserte saker til 2.linje Returårsaker Angrefrist Uavhenta pakker Transportskade Reklamasjoner Redusere kostnad og risiko Effektiv og rask behandling Omfattende testing og informasjonsbehandling Beholdning defekte varer – verdi og alder Utstående hos leverandør – verdi og alder Returfrekvens pr produktgruppe, leverandør og produktnr
Logistikkdirektør Pål Vindegg / e