Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordiske logistikkløsninger
Advertisements

Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
Hvordan berede grunnen for de gode………
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Diplomat Norge AS.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
BIT-Møbel.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Resultat 3. kvartal 2007.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
vil deltagerne lære blant annet:
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
I lys av John Strands 10 Megatrends Telenor, NetCom, Chess og Ventelo i lys av John Strands 10 Megatrends INF5905MA - Mobilt Arbeid.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Logistikkforeningen 15. april 2005 Eric Sandtrø Hva er Komplett ? Et av Europas største e-handelsselskaper innen salg av dataprodukter Eneste e-handelsselskap.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo
”Deres forretning – vår lidenskap”. Skill AS | | Opp fra bakken – inn i skya + Microsoft CRM 2011 Online SkillOpen 2011.
(0) Sammen redder vi liv.
Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Resultat 1. kvartal 2007.
Gruppe- og bedriftssalg
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
[Firmanavn] Forretningsplan.
Hvilke kjerneaktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Verdikjedeintegrasjon
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Presentasjon av forretningsplan
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Utskrift av presentasjonen:

Komplett ASA - gjennomgang av bedriftens verdikjede Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg

Komplett leverer PC’er, PC-komponenter og annet elektronisk utstyr til privatpersoner, bedrifter og offentlig sektor. Komplett’s fokus er netthandel. Vi kommuniserer med alle våre kunder via Internet. Vi er et av Europas største e-handelsselskaper innen salg av dataprodukter Omsetning i 2004: MNOK Årsresultat i 2004: 52 MNOK Har virksomhet innen direktesalg (Komplett) og forhandlersalg (Norek) Driver Internettbutikker i Norge, Sverige, Storbritannia, Irland og Nederland Ca 250 ansatte – Hovedkontor i Sandefjord – Kontor SE i Gøteborg – Kontor EU i Delft, Holland Hva er Komplett ?

Et fungerende konsept i et marked med knalltøff konkurranse Vekst i markedet drevet av: – Nye produkter – Ny teknologi – Bredere kundebase – Kundeaksept for netthandel Tilgjengelighet Logistikk Betaling Komplett’s forretningskonsept – Fokus på E-handel – Enkel og effektiv forretningsmodell – Voksende kundebase – God kundeservice – Balanse mellom vekst og lønnsomhet Lønnsom vekst

Innkjøp LogistikkKundestøtteSalg IT Økonomi / Adm. Marked Komplett’s verdikjede Hva er kritiske suksessfaktorer ? Hva må vi være best på ? Hva kan andre gjøre bedre og/eller mer effektivt ? Hvilke verdikjeder skal vi samarbeide med? Utviklingen har vært drevet av praktikere med stor entusiasme og kreativitet – lite innslag av teoretiske modeller.

Produsent Komplett Kunde Andel direktekjøp fra produsenter 73 % Målet er å være eneste ledd fra produsent til kunde 67 % Vi kutter ledd

Pressede marginer

Kunnskap om utvikling i teknologi og produkter Forstå hvor i livssyklusen produktet er Gode relasjoner og tett dialog med produsenter / markevareeiere God kunnskap om kunder og lokalt marked Teft og forretningsforståelse – tørre ta risiko – ”kremmer” Systemgenererte bestillingsforslag kun på basisprodukter med lang levetid Innkjøp

Markedsføring

- Eget lager i Sandefjord betjener Norge og Sverige - Outsourcet lager i Nederland fra september Betjener Storbritannia, Irland og Nederland Forsendelser med: - Posten og Tollpost i Norge - DPD / Posten SE i Sverige - TPG i Holland - Parcelforce og DHL i UK og Irland Salgs- og support kontor Lager Logistikk

Sandefjord – eget lager Bygget opp stegvis fra grunnen av Har egnede lokaler, systemer og utstyr Solid grunnbemanning – med mange års erfaring på prosessser og produkter Godt lagerstyringssytem tilpasset vår drift Drift 90 – 95 timer pr uke Skaper fleksibilitet med innleid hjelp Tilburg – 3PL lagerdrift Oppstart på relativt lavt volum Krever store ledelsesressurser å etablere eget Unngå høye investeringer – Lokal ledelse – Lokaler og utstyr – Utnytte eksisterende arbeidsrutiner og lagerstyringssystem Fleksibilitet i 3PL-løsning – Variabel bemanning fra dag til dag – Mulighet til rask vekst Hvorfor ulike driftsmodeller ?

IT-platform

Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Selgers organisasjon Kjøpers organisasjon Strategisk nivå Taktis k nivå Operativt nivå Frode’s foil Vertikal integrasjon

Ønsket integrasjon Produkt - leverandør Inng. transportTollBank Utgående transportKunder Strategisk Taktisk Operativt Elektronisk Transaksjonsvolum Hastighet

SMS / Tracking Velger produkt – legger inn ordre Ordrebekreftelse på Løpende statusoppdatering på kundekonto på web EDI-fil Ordre Allokering Statusoppdatering Plukkoppdrag Statusoppdatering Ordrebehandling

Vareflyt Bedifter Private

Bedifter Kort Private Pengeflyt

Papirløs lagerdrift

Lagerdrift ca. 90 timer pr uke sendinger i sendinger pr. dag Differensierte krav til ledetid Mange avgangstider daglig Sikre at vi holder det vi lover Løpende rapportering av servicenivå Leveringspresisjon

Vi produserer 80 – 120 PC’er pr dag Kundene tilbys stor fleksibilitet ved valg av konfigurasjon PC-bygger’n på WEB gir støtte til komponentvalg - inkl. løpende oppdatering av pris Produksjon og reparasjon i samme avdeling – kort feed-back-loop PC-produksjon

Web Support 2. linje Kundestøtte Eksperthjelp Raskt og effektivt Selvhjelp Redusere volum Bedre info på web – gjøre det lettere for kunder å løse problemet selv Styre kundene til leverandørenes supportapparat Styrke kompetanse Support - fokus på svartid Eskalere kompliserte saker til 2.linje Returårsaker Angrefrist Uavhenta pakker Transportskade Reklamasjoner Redusere kostnad og risiko Effektiv og rask behandling Omfattende testing og informasjonsbehandling Beholdning defekte varer – verdi og alder Utstående hos leverandør – verdi og alder Returfrekvens pr produktgruppe, leverandør og produktnr

Logistikkdirektør Pål Vindegg / e