Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Finstad skole Visjon: Sammen om læring. Resultat Elevkonferansen 2015 Tema: Læring.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Finstad skole Visjon: Sammen om læring. Resultat Elevkonferansen 2015 Tema: Læring."— Utskrift av presentasjonen:

1 Finstad skole Visjon: Sammen om læring

2 Resultat Elevkonferansen 2015 Tema: Læring

3 Om elevkonferansene 2015 Grunnlag for valg av tema til elevkonferansen: Resultatene av - elevundersøkelsen - lærerundersøkelsen - foreldreundersøkelsen Skolens ledelse la fram resultatet for personalet, FAU og elevrådet. Resultat: Vi jobber videre med det vi trenger å jobbe med: Læring og renhold.

4 Generelle betraktninger... fra elevene: Elevene trives. Elevene lærer. Elevene ønsker å lære mer, men må få mer informasjon om hvordan. (Vurdering for læring.) … fra foreldrene: Foreldrene er fornøyde med elevenes læringsmiljø, opplæringen som gis og elevenes resultater. Foreldrene ønsker generelt mer konkret informasjon om hvordan foreldre kan følge opp skolearbeidet. Foreldrene opplever at vurderingsarbeidet er et utviklingsområde. SFO: Foreldrene opplever at barna trives, men at informasjon, aktivitetstilbud, leksehjelp og mat kan bli bedre. … fra lærerne: Lærerne er fornøyde med elevenes resultater, med eget arbeid, med egen arbeidsplass og med oppfølging fra ledelsen, men ser at skolen bør arbeide bedre med elevenes evne til å uttrykke seg muntlig.

5 5 Elevundersøkelsen Indekser

6 Fokusområder: Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø Finstad skoles fokusområder er i tråd med nasjonale og lokale føringer, og forankret i Ski kommunes handlingsplan for barnehage, skole og SFO Mål : «Barn og elever skal ha et godt læringsmiljø, som bidrar til at de får realisert sitt potensial for læring og utvikling og tilegner seg grunnleggende ferdigheter i tråd med disse.» Elev- foreldre- og lærerundersøkelsen er verktøy for å vurdere i hvilken grad skolen lykkes i å nå målet.

7

8 Hvordan kan de voksne hjemme best legge til rette for at jeg lærer? Målet med opplæringen er at jeg skal bli den beste utgaven av meg selv Følgende er resultatet av elevenes arbeid i forbindelse med elevkonferansen i mars Vær tålmodig med meg. Vær interessert i hva jeg jobber med nå. Vis meg hvordan jeg kan finne svaret hvis jeg trenger hjelp. Ikke gi meg svaret. Da lærer jeg ingenting. Motivere meg! Oppmuntre og rose meg! Øv gloser sammen med meg. Snakk engelsk med meg med utgangspunkt i glosene mine. Sjekk leksene mine – se at jeg har gjort det jeg skal. Snakk med meg om leksearbeid. Vil jeg ha foreldrene ved siden av meg mens jeg gjør lekser? Holder det at de er tilgjengelige? Legg til rette hjemme slik at jeg får hjelp hvis jeg trenger hjelp. Lytte til meg mer enn å snakke til meg. Ikke hjelp meg før jeg har prøvd selv. Prøv å forstå det jeg synes er vanskelig. Jeg ønsker å lære. Fortell meg om de metodene du brukte da du var barn. Hvis voksne ikke forstår: Sende e-post til læreren, slik at læreren kan hjelpe så raskt som mulig. Så kan jeg fortelle deg hva jeg lærte når jeg kommer hjem igjen. Vær hjemme med barna når barna er hjemme. Snakk med meg om ukemålene på ukeplanen / læringsmålene. La meg delta med matlagingen, og fortell meg om måling og vekt. Gi meg tid til å gjøre lekser. Gi meg ro til å jobbe. Støtt meg gjennom det som er vanskelig. Gi meg ros, men krev at jeg gjør mitt beste. Vær engasjert i det som foregår på skolen.

9 Hvordan kan skolen / læreren best legge til rette for at jeg lærer? Målet med opplæringen er at jeg skal bli den beste utgaven av meg selv. Følgende er resultatet av elevenes arbeid i forbindelse med elevkonferansen i mars Gi meg konkrete tilbakemeldinger. Hva skal jeg gjøre for å bli bedre? Vi må jobbe mer med egenvurdering. Forslag: Tilpassing etter en prøve: «Her er det oppgaver for pluss, minus, ganging og deling – sett deg ved det bordet du trenger å sitte ved – med utgangspunkt i resultatet på prøva.» Praktiske oppgaver. Vi må jobbe mer med egenvurdering: Velge selv om vi skal jobbe mer eller kan det godt nok: Forslag: Ha arbeidstimer der elevene jobber med det de selv trenger å jobbe med – noen regning, noen skriving. Konkrete forslag til gode måter å lære mer på: – Mattestafett og annen praktisk matte. – Brøk med kaker og andre ting (konkreter). – En må ut-oppgaver - refleksjonsoppgaver. – Quiz på ukemålene – i grupper. – Gi oss mulighet til å presentere ting vi jobber med (powerpoint, men også annen muntlig presentasjon) – Gi fysiske oppgaver, praktiske oppgaver = morsom undervisning. – Vi kan gjerne jobbe mer / lese mer utendørs i godt vær. Gi gruppeoppgaver og individuelle oppgaver med ulike nivåer. Vi må øve på å velge riktig nivå både på skolen og på ukeplanoppgavene. Gi meg positive kommentarer på det jeg mestrer. Gi ris og ros i passe mengde. Motivere! Vis fremgangsmetode. Vise smarte måter å jobbe på, ulike måter å løse oppgaver på for å nå målet Linje på prøva: Hvordan har jeg forberedt meg, og hvordan gikk det? Smilefjes? Felt for egenvurdering. Forslag til ukeplanen: – Underskrift på ukeplanen: Vi har gjennomgått ukeplanmålene sammen med eleven. – At både mål, skolearbeid og hjemmearbeid står på ukeplanen – da kan vi vite hva vi skal gjøre hvis vi er borte fra skolen eller når det er vikar.

10 Resultat fra elevkonferansen 2015 – om renhold Hva skal elevene / ansatte gjøre for at det skal være rent på skolen? Følg PALS-forventningene for - toaletter - fellesområder - uteområder Ta ansvar for renhold Være ærlig hvis du har rotet / sølt Si fra hvis uorden. Si fra hvis noe mangler (såpe, papir). Tenk at de som kommer etter deg skal finne rommet rent / ryddig Rydd etter andre også! Minne andre om å rydde Skylle vekk såpe osv i dusjen hvis noen har sølt Bruk utesko ute, innesko inne. Tørke opp etter seg hvis man søler. Rydde opp det man har brukt. Rydde klasserom hvis de er skitne. Trekke ned i do Søppel kastes i søppelkasse Rydde i garderoben Henge opp vått tøy på knaggene De ansatte må være gode forbilder. Vaske hendene for å holde oss friske Vi rydder ute og inne – tar ansvar for mine ting, og minner andre om å rydde sine ting. Flere søppelkasser ved ballbingen? Behov for nye PALS-plakater: PALS-TEAMET LAGER ET UTKAST TIL PALSPLAKATER FOR GYMGARDEROBENE. SAK TIL ELEVRÅDET. MÅL: SØRGE FOR RYDDING I GARDEROBEOMRÅDET. GJENGLEMTKASSE? Praktisk / Undersøke: Kommer insekter inn gjennom lufteventilene? Sette svaber i garderobene. Garderobedør guttegarderoben er løs / vanskelig å ta opp? Sjekk dørene i garderobene. Oppgave for eiendomsavdelingen.


Laste ned ppt "Finstad skole Visjon: Sammen om læring. Resultat Elevkonferansen 2015 Tema: Læring."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google