Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan vi jobber på Bestum skole.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan vi jobber på Bestum skole."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

2 Vi er to elever fra 7A, som skal fortelle om hvordan det er å jobbe etter mål.
Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

3 Hva vil si å jobbe etter mål?
Man får mål i alle fag. Man har flere muligheter å jobbe etter, fordi man kan jobbe hvordan man vil bare man når målene. Man må selv disponere tiden. Det er både ”kunnemål” og ”gjøremål”, det vil si at det er både noe vi må kunne og noe vi må gjøre. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

4 Hva er mål? Mål er hva du skal kunne i løpet av uken. Vi har en arbeidsbok som heter loggboka. I den klipper vi ut målene og limer inn og skriver hva vi kan og ikke kan. Senere kan vi gå tilbake å se hva vi ikke kan, så kan vi jobbe med det. Etter hvert skal vi ha logg på data. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

5 Arbeidsprogram & Arbeidsplan
Arbeidsprogram og Arbeidsplan er to forskjellige ting. Arbeidsplan er ofte med et bestemt tema og man må bruke forskjellige fag for å nå målet. Arbeidsprogrammet er delt inn i fag. Vi bruker arbeidsprogram, og trener på å jobbe etter mål. Arbeidsprogram Arbeidsplan Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

6 Mappevurdering Mappevurdering går ut på å vurdere arbeidet vårt.
Vi legger det vi er mest fornøyd med i skrytemappen vår. Vi legger resten av arbeidet vårt i en annen mappe. Vi viser fram skrytemappen på konferansetimene, det vil si at foreldrene kan se hva vi har jobbet med på skolen. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

7 Vurdering Vurdering er å tenke over og snakke om hvordan man har jobbet, og om man har nådd målene. Dette kan man gjøre alene, sammen med læreren og sammen med en av klassekameratene. Måtene vi vurderer oss på er å skrive i loggboka, ukesjekk, skrytemappen, elevsamtaler og prøver. Vi får hjelp og forslag av lærerne til hvordan vi kan bli bedre eller komme videre i arbeidet. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

8 Poenget med dette er Alle kan jobbe på forskjellige måter fordi vi har mål å jobbe etter. Hvordan vi vil nå målene, kan vi bestemme selv, og på den måten finner vi ut hvilken arbeidsmetode som passer oss best. Når vi har funnet ut hvilken arbeidsmetode som passer oss best, bruker vi denne til å arbeide med. Derfor kan vi jobbe mer effektivt og lære mer. Det er mye mer interessant og motiverende når vi selv får være med å bestemme. Det er veldig bra å vite hva vi skal kunne, for da er det lettere for oss selv å se om vi har lært det vi skal. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

9 Verktøy Verktøy er det som vi kan bruke for at arbeidet skal gå mer effektivt og for at vi lærer lettere. Det vil si at vi selv må finne ut hvilke verktøy som passer best for oss. Eksempler på verktøy Mappe Loggbok Tankekart Disposisjonskart VØSLE skjema Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

10 Hjelpemidler Når vi har bestemt oss for hva vi skal jobbe med, må vi velge de rette hjelpemidlene. Hvis man står fast er det bra å ha mange forskjellige hjelpemidler. Eksempler på hjelpemidler: Forslag til oppgaver på arbeidsprogrammet Internett Biblioteket Hverandre Lærer Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

11 Miljøet Miljøet på Bestum skole er veldig bra, fordi elevene selv kan være med på å bestemme hvordan skoledagen kan bli morsommere. Vi må også samarbeide mye for å nå målene, og da blir vi også tryggere på hverandre. Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen

12 Laget av Camilla & Marcus
Bestum skole Marcus Johansen og Camilla Hjorth Sørensen


Laste ned ppt "Hvordan vi jobber på Bestum skole."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google