Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElin Iversen Endret for 8 år siden
1
Kritisk drøftning av tradisjonell bruk av pålitelighets og risikoanalyse Av Atle Bjordal Brann Helge Nesse Brann Tore Kristensen HMS Heine Børgesen HMS
2
Pålitelighets- og risikoanalyse Risikoanalyse Risikoanalyse Sikkerhetsstyring Sikkerhetsstyring Systempålitelighet Systempålitelighet Tilgjengelighet Tilgjengelighet Reparerbarhet Reparerbarhet Nytte/kost analyse Nytte/kost analyse Tredjepartsvurdering Tredjepartsvurdering
3
Risikoanalyse Begrepet risikoanalyse beskriver prosessen fra klargjøring av faktagrunnlaget, myndighetshåndteringen, og til informasjonsutvekslingen mellom de ulike aktører i prosessen Begrepet risikoanalyse beskriver prosessen fra klargjøring av faktagrunnlaget, myndighetshåndteringen, og til informasjonsutvekslingen mellom de ulike aktører i prosessen De tre del elementene er: De tre del elementene er: I. Risikovurdering II. Risikohåndtering III. Risikokommunikasjon Risikohåndteringen derimot, er en avveining mellom ulike tiltak (f.eks. forskrifter, grenseverdier, forbud etc., for å redusere eller minimalisere den risiko som måtte fremkomme ved en risikovurdering), og iverksetting av aktuelle tiltak. Risikohåndteringen derimot, er en avveining mellom ulike tiltak (f.eks. forskrifter, grenseverdier, forbud etc., for å redusere eller minimalisere den risiko som måtte fremkomme ved en risikovurdering), og iverksetting av aktuelle tiltak.
4
Tradisjonell bruk av pålitelighets- og risikoanalyser på bilbelter innebærer: Innhenting av statistikk Innhenting av statistikk Tolkning av data Tolkning av data Lage Handlingsplan for utbedringer Lage Handlingsplan for utbedringer Måle resultatene av utbedringene Måle resultatene av utbedringene
5
Bilbelte statestik
6
Bilbelter og airbag Mye statistikk Mye statistikk Lang levetid Lang levetid Lite statistikk Lite statistikk 1 gangs komponent 1 gangs komponent
7
Feilaktig bruk av airbag Barnesete skal ikke bli plasser der det er airbag med mindre den er deaktivert Barnesete skal ikke bli plasser der det er airbag med mindre den er deaktivert En person som er under 13 år skal ikke sitte der det er airbag En person som er under 13 år skal ikke sitte der det er airbag
8
Airbag Krefter
9
Hvem skal bestemme Risikoen Den som søker risikoen ? Den som søker risikoen ? Samfunnet ? Samfunnet ? Næringslivet ? Næringslivet ? De som ufrivillig deltar i risikoen ? De som ufrivillig deltar i risikoen ? Hvordan skal man sette grenser ? Hvordan skal man sette grenser ?
10
Risiko søking
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.