Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF MEDIA FÅR GODT STOFF DU.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF MEDIA FÅR GODT STOFF DU."— Utskrift av presentasjonen:

1 MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF MEDIA FÅR GODT STOFF DU FÅR OPPMERSKOMHET DU FÅR OPPMERSKOMHET DU MÅ OFTE SUBSIDIERE MEDIENE ! DU MÅ OFTE SUBSIDIERE MEDIENE ! FINNE SAKENE FINNE SAKENE BEKOSTE TILRETTELEGGINGEN BEKOSTE TILRETTELEGGINGEN STILLE OPP NÅR MEDIA BER OM DET STILLE OPP NÅR MEDIA BER OM DET EN GOD SAK ER EN GOD SAK EN GOD SAK ER EN GOD SAK UANSETT HVEM SOM TIPSER UANSETT HVEM SOM TIPSER EKSKLUSIVE SAKER MEST VERDIFULLE EKSKLUSIVE SAKER MEST VERDIFULLE MEDIEKONTAKTEN MÅ VÆRE MÅLRETTET ! MEDIEKONTAKTEN MÅ VÆRE MÅLRETTET ! HVA VIL DERE MED INFORMASJONEN ? HVA VIL DERE MED INFORMASJONEN ? HVOR AKTIVT VIL DERE BRUKE MEDIENE ? HVOR AKTIVT VIL DERE BRUKE MEDIENE ?

2 Sigurd Allern TANGO FOR TO Forholdet mellom kilder og journalister likner på en dans. Kilder ønsker kontakt med journalister, journalister ønsker kontakt med kilder. Det trengs to til å danse tango - begge kan lede - men ofte leder kildene !

3 MEDIENE VIL FORFØRES ! MEDIENE VIL FORFØRES ! Jo mindre journalistene trenger å gjøre selv – desto større er sjansene for å få oppmerksomhet i tråd med dine intensjoner ! desto større er sjansene for å få oppmerksomhet i tråd med dine intensjoner !

4 MODERNE JOURNALISTIKK MODERNE JOURNALISTIKK OPPSØKENDE/UNDERSØKENDE OPPSØKENDE/UNDERSØKENDE 4. STATSMAKT - OFFENTLIGHETSLOVEN 4. STATSMAKT - OFFENTLIGHETSLOVEN HUSK: MEDIA HAR MANGE KILDER HUSK: MEDIA HAR MANGE KILDER MEDIA SØKER ÅRSAKER, ANSVARLIGE, MEDIA SØKER ÅRSAKER, ANSVARLIGE, KONSEKVENSER, KONKLUSJONER KONSEKVENSER, KONKLUSJONER PERSONVINKLING PERSONVINKLING LITE GLAD I PRESSETALSMENN/-KVINNER LITE GLAD I PRESSETALSMENN/-KVINNER

5 HVA ER “GODT STOFF” ? HVA ER “GODT STOFF” ? “INGEN DETALJ ER SÅ UBETYDELIG AT DEN IKKE KAN BLI EN STOR SAK” Øyvind Thorsen

6 HVA ER EN NYHET ? HVA ER EN NYHET ? A KTUELT V ESENTLIG I DENTIFIKASJON S ENSASJON

7 HUSKEREGEL HUSKEREGEL AVISAVIS

8 HVORDAN ER JOURNALISTER ? HVORDAN ER JOURNALISTER ?  MANGE HAR GOD UTDANNELSE  ALLROUNDERE – IKKE SPESIALISTER  VANT TIL RASKT Å SETTE SEG INN I PROBLEMSTILLINGER  TENKER KONKLUSJONER - IKKE DETALJER  VIL HELST VÆRE FØRST MED NYHETENE  SØKER INFORMASJON OVERALT  HAR MANGE KILDER  ER NOEN GANGER FRI FOR “FOLKESKIKK”  ELSKER FAKTA  LAR SEG PÅVIRKE !

9 GODE RÅD TIL UERFARNE INTERVJUOBJEKTER BESTEM DEG FOR NOEN FÅ PRIORITERTE POENGER SOM DET ER VIKTIG FOR DEG Å FÅ FRAM I INTERVJUET BESTEM DEG FOR NOEN FÅ PRIORITERTE POENGER SOM DET ER VIKTIG FOR DEG Å FÅ FRAM I INTERVJUET

10 GODE RÅD GODE RÅD GI DITT EGET SVAR PÅ JOURNALISTENS SPØRSMÅL, MEN TENK PÅ HVA PUBLIKUM - FOLK FLEST - HELST ØNSKER Å VITE OM SAKEN GI DITT EGET SVAR PÅ JOURNALISTENS SPØRSMÅL, MEN TENK PÅ HVA PUBLIKUM - FOLK FLEST - HELST ØNSKER Å VITE OM SAKEN OLSEN I KNØSESMAUET

11 FLERE GODE RÅD FLERE GODE RÅD UNNGÅ VANSKELIGE TEKNISKE TERMER OG FREMMEDORD UNNGÅ VANSKELIGE TEKNISKE TERMER OG FREMMEDORD SVAR POSITIVT, FULLSTENDIG OG AVSLUTTET SVAR POSITIVT, FULLSTENDIG OG AVSLUTTET KOM MED KONKLUSJONENE FØRST - DE UTDYPENDE FORKLARINGENE ETTERPÅ KOM MED KONKLUSJONENE FØRST - DE UTDYPENDE FORKLARINGENE ETTERPÅ

12 ENDA FLEREGODE RÅD ENDA FLEREGODE RÅD VÆR FORSIKTIG MED SITATER ELLER HENVISNINGER DU IKKE ER HELT SIKKER PÅ VÆR FORSIKTIG MED SITATER ELLER HENVISNINGER DU IKKE ER HELT SIKKER PÅ SETT GJERNE TING “ PÅ SPISSEN “ - MEN IKKE OVERDRIV FAKTA. SNAKK ALLTID SANT, OG DERSOM DU VET SVARET - SÅ SI DET ! SETT GJERNE TING “ PÅ SPISSEN “ - MEN IKKE OVERDRIV FAKTA. SNAKK ALLTID SANT, OG DERSOM DU VET SVARET - SÅ SI DET !

13 TO NYE RÅD TO NYE RÅD IKKE GJENTA NEGATIVE ORD OG UTTRYKK SOM JOURNALISTEN BENYTTER IKKE GJENTA NEGATIVE ORD OG UTTRYKK SOM JOURNALISTEN BENYTTER VÆR BLID - BRUK GJERNE SMÅ MORSOMME HISTORIER - MEN BARE NÅR DETTE ER MULIG OG NATURLIG VÆR BLID - BRUK GJERNE SMÅ MORSOMME HISTORIER - MEN BARE NÅR DETTE ER MULIG OG NATURLIG

14 GODE RÅD GODE RÅD SI KLART IFRA DERSOM DU IKKE FORSTÅR SPØRSMÅLET SI KLART IFRA DERSOM DU IKKE FORSTÅR SPØRSMÅLET IKKE NOE AV DET DU SIER BØR VÆRE “OFF THE RECORD” IKKE NOE AV DET DU SIER BØR VÆRE “OFF THE RECORD”

15 FLERE GODE RÅD FLERE GODE RÅD UNNGÅ KRANGLING MED INTERVJUEREN UNNGÅ KRANGLING MED INTERVJUEREN IKKE PARÈR ET SPØRSMÅL MED ET MOTSPØRSMÅL IKKE PARÈR ET SPØRSMÅL MED ET MOTSPØRSMÅL

16 HUSK NÅR MEDIA KOMMER: HUSK NÅR MEDIA KOMMER: SOM INTERVJUOBJEKT HAR DU RETTIGHETER - MEN LANGT FLERE MULIGHETER TIL Å NÅ MÅLENE DINE ! SOM INTERVJUOBJEKT HAR DU RETTIGHETER - MEN LANGT FLERE MULIGHETER TIL Å NÅ MÅLENE DINE !

17 GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER INGEN EGEN PRESSELOV I NORGE INGEN EGEN PRESSELOV I NORGE VÆR VARSOM-PLAKATEN - MEDIAS SELVPÅLAGTE ETISKE REGLER VÆR VARSOM-PLAKATEN - MEDIAS SELVPÅLAGTE ETISKE REGLER IKKE VÆR VRANG OG VANSKELIG ! IKKE VÆR VRANG OG VANSKELIG ! DET ER DITT VALG OM DU VIL STILLE OPP I ET INTERVJU ! DET ER DITT VALG OM DU VIL STILLE OPP I ET INTERVJU ! IKKE START INTERVJUET FØR DU ER KLAR IKKE START INTERVJUET FØR DU ER KLAR BE OM PREMISSENE FOR INTERVJUET BE OM PREMISSENE FOR INTERVJUET RETTEN TIL EGET BILDE RETTEN TIL EGET BILDE RETTEN TIL PRIVATLIVETS FRED RETTEN TIL PRIVATLIVETS FRED

18 GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER AVTAL RETTIGHETER PÅ FORHÅND AVTAL RETTIGHETER PÅ FORHÅND GJØR AVTALE MED JOURNALISTEN OM: - TEMA - VINKLING - NYTT OPPTAK - LESE INTERVJUET - HØRE/SE BÅNDET - AVKLAR SAMMENHENG OG PROBLEMSTILLINGER GJØR AVTALE MED JOURNALISTEN OM: - TEMA - VINKLING - NYTT OPPTAK - LESE INTERVJUET - HØRE/SE BÅNDET - AVKLAR SAMMENHENG OG PROBLEMSTILLINGER KORRIGERING AV EGNE UTTALELSER KORRIGERING AV EGNE UTTALELSER RETTELSE AV FAKTISKE FEIL RETTELSE AV FAKTISKE FEIL HUSK: INTERVJUET ER EN GI-OG-TA- SITUASJON HUSK: INTERVJUET ER EN GI-OG-TA- SITUASJON RETTEN TIL Å VÆRE ANONYM RETTEN TIL Å VÆRE ANONYM

19 RADIO- OG TV-INTERVJUET FØR INTERVJUET RADIO- OG TV-INTERVJUET FØR INTERVJUET KLARGJØR SAMMENHENGEN KLARGJØR SAMMENHENGEN HUSK TIDSRAMMEN (10-40 sek) HUSK TIDSRAMMEN (10-40 sek) LAG DEG SLÅENDE BUDSKAP LAG DEG SLÅENDE BUDSKAP LAG INFO-BEREDSKAP LAG INFO-BEREDSKAP PRØVEINTERVJU KAN VÆRE NYTTIG PRØVEINTERVJU KAN VÆRE NYTTIG DIREKTESENDING GIR BEDRE KONTROLL DIREKTESENDING GIR BEDRE KONTROLL PÅVIRK OPPTAKSSTEDET PÅVIRK OPPTAKSSTEDET BE OM RETT TIL GJENNOMSYN/LYTTING ETTERPÅ BE OM RETT TIL GJENNOMSYN/LYTTING ETTERPÅ

20 RADIO- OG TV-INTERVJUET UNDER INTERVJUET RADIO- OG TV-INTERVJUET UNDER INTERVJUET TA INITIATIVET – SI DET DU HAR PÅ HJERTET TA INITIATIVET – SI DET DU HAR PÅ HJERTET HUSK: KONKLUSJONENE FØRST HUSK: KONKLUSJONENE FØRST VÆR KORTFATTET OG FOLKELIG VÆR KORTFATTET OG FOLKELIG BRUK VERBALE BROER BRUK VERBALE BROER IKKE SNAKK FOR FORT IKKE SNAKK FOR FORT UNNGÅ FYLLORD UNNGÅ FYLLORD BRUK POSITIVE ORD OG VENDINGER BRUK POSITIVE ORD OG VENDINGER SI ALDRI ”INGEN KOMMENTAR” SI ALDRI ”INGEN KOMMENTAR”

21 PRESSEMELDING FRA BRANNVESENET STED OG DATO TITTEL INNHOLDSRIK OVERSKRIFT INGRESS SAMMENDRAG AV DET VIKTIGSTE NYE BRØDTEKST UTDYPENDE TEKST

22 PRESSEMELDING SIDE 2 MELLOMTITTEL TITTEL PÅ NESTE AVSNITT BRØDTEKST MER VANLIG TEKST ……. KONTAKTPERSON: NILS NILSEN TLF

23 HVORDAN HÅNDTERE EN KRISESITUASJON ? ALLE BRANNVESEN MÅ UTARBEIDE KRISE-REGLER ALLE BRANNVESEN MÅ UTARBEIDE KRISE-REGLER Delegering/toppledelse Delegering/toppledelse Mediastrategien må gjøres kjent ! Mediastrategien må gjøres kjent ! EN PERSON HAR ANSVAR FOR ALL INFO OM KRISEN EN PERSON HAR ANSVAR FOR ALL INFO OM KRISEN Etatssjefen har ansvaret Etatssjefen har ansvaret Ansvaret kan delegeres Ansvaret kan delegeres Husk å informere om hva som er sagt til hvilke medier Husk å informere om hva som er sagt til hvilke medier ALLE SOM UTTALER SEG I UNIFORM SNAKKER PÅ VEGNE AV ETATEN ALLE SOM UTTALER SEG I UNIFORM SNAKKER PÅ VEGNE AV ETATEN BENYTT EN KRISE-PRESSEKONFERANSE VED STORE KRISER BENYTT EN KRISE-PRESSEKONFERANSE VED STORE KRISER KOM RASKT I DIALOG MED MEDIA KOM RASKT I DIALOG MED MEDIA IKKE AVVIS JOURNALISTENE – DE KAN VÆRE GODE MEDHJELPERE IKKE AVVIS JOURNALISTENE – DE KAN VÆRE GODE MEDHJELPERE VED BRANNER OG ULYKKER UTTALER POLITIET SEG OM ÅRSAK OG SKYLD ! VED BRANNER OG ULYKKER UTTALER POLITIET SEG OM ÅRSAK OG SKYLD !

24 PRESSEKONFERANSENs A - N PRESSEKONFERANSENs A - N  ALLER FØRST MÅ DU SPØRRE DEG SELV: ER PRESSEKONFERANSEN EGENTLIG NØDVENDIG ?  BESTEM RIKTIG TID OG STED FOR KONFERANSEN.  CEND INNKALLING TIL KONFERANSEN I GOD TID.

25 PRESSEKONFERANSENs A - N PRESSEKONFERANSENs A - N  DU MÅ ALDRI RØPE NYHETENE PÅ FORHÅND !  EN TIMEPLAN FOR KONFERANSEN ER VIKTIG.  FORTELL I STARTEN HVEM SOM SITTER I PANELET.  GI INFORMASJONEN ETTER FALLENDE VIKTIGHET.

26 PRESSEKONFERANSENs A - N PRESSEKONFERANSENs A - N  HUSK Å VÆRE KORT – HELST IKKE OVER 60 MIN.  IKKE DISK OPP MED ANNET ENN ENKEL SERVERING.  JOURNALISTENES SPØRSMÅL MÅ STYRES !  KORT PAUSE FOR FOTOGRAFERING ER SMART.

27 PRESSEKONFERANSENs A - N PRESSEKONFERANSENs A - N  LAG GJERNE EN PRESSEMAPPE MED VIKTIG INFORMASJON.  MANGE JOURNALISTER ØNSKER INTERVJUER ETTERPÅ.  NÅR INTERESSEN AVTAR – AVSLUTT KONFERANSEN !

28 AVIS-INTERVJUET FØR INTERVJUET AVIS-INTERVJUET FØR INTERVJUET BE OM SAMMENHENGEN BE OM SAMMENHENGEN PERSONLIG MØTE BEDRE ENN TELEFON PERSONLIG MØTE BEDRE ENN TELEFON KJØP DEG TID TIL INFO-BEREDSKAP KJØP DEG TID TIL INFO-BEREDSKAP FORMULER DINE EGNE BUDSKAP FORMULER DINE EGNE BUDSKAP SPISSFORMULERINGER KAN GI DE OPPSLAGENE DU ØNSKER SPISSFORMULERINGER KAN GI DE OPPSLAGENE DU ØNSKER SKAFF DEG VIKTIGE FAKTA SKAFF DEG VIKTIGE FAKTA ILLUSTRASJONER VIKTIG ! ILLUSTRASJONER VIKTIG ! BE OM RETTIGHETER NÅR DU MÅ BE OM RETTIGHETER NÅR DU MÅ

29 AVIS-INTERVJUET UNDER INTERVJUET AVIS-INTERVJUET UNDER INTERVJUET HA STIKKORDSLISTE MED DEG HA STIKKORDSLISTE MED DEG HJELP JOURNALISTEN MED INGRESSPOENG HJELP JOURNALISTEN MED INGRESSPOENG BRUK VERBALE BROER I INTERVJUET BRUK VERBALE BROER I INTERVJUET IKKE GI FOR MYE INFORMASJON IKKE GI FOR MYE INFORMASJON VÆR KORTFATTET OG ENKEL VÆR KORTFATTET OG ENKEL HUSK: KONKLUSJONENE FØRST ! HUSK: KONKLUSJONENE FØRST ! SJEKK AT DU BLIR FORSTÅTT SJEKK AT DU BLIR FORSTÅTT IMØTEGÅ DET DU ER UENIG I IMØTEGÅ DET DU ER UENIG I UNNGÅ INGEN KOMMENTAR UNNGÅ INGEN KOMMENTAR

30 KORRIGERING AV NEGATIVE MEDIA-OPPSLAG KORRIGERING AV NEGATIVE MEDIA-OPPSLAG  STILL DEG FØRST SPØRSMÅLET: HVA KAN VÆRE ÅRSAK TIL KRITIKKEN ?  TA KONTAKT MED REDAKSJONEN OG BE OM EN FORKLARING.  GI JOURNALISTEN DIN VERSJON OG DE KORREKTE FAKTA.

31 DEMENTIET DEMENTIET  DERSOM REDAKSJONEN ER ENIG I AT DET ER BEGÅTT EN FEIL, BE DEM RETTE OPP MISFORSTÅELSENE.  NEKTER REDAKSJONEN: VURDER Å SKRIVE DITT EGET DEMENTI !  VÆR RASK ! EN IMØTEGÅELSE BØR SKJE HURTIGST MULIG !  SKRIV KORT OG GJØR STOFFET KLART OG ENKELT.

32 DEMENTIET DEMENTIET  HUSK AT IKKE ALLE KJENNER BAKGRUNNEN FOR SAKEN.  SØRG FOR Å FORKLARE HVORFOR DU FØLER DU MÅ DEMENTERE - OG GI SVARET DITT ET BUDSKAP !  UNNGÅ STILLINGSKRIG I MEDIA - DET KAN LETT GJØRE SKADEN FOR DEG OG ETATEN DIN ENDA STØRRE !


Laste ned ppt "MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF MEDIA FÅR GODT STOFF DU."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google