Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorild Farstad Endret for 9 år siden
1
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo
2
LITT OM MIN BAKGRUNN
3
•Radio Sotra
4
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente
5
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen
6
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen
7
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen
8
LITT OM MIN BAKGRUNN •Radio Sotra •Juvente •Studentradioen i Bergen •Bergens Tidende og Bergensavisen •Gudbrandsdølen Dagningen •Nå: Kanalsjef for GD’s radiovirksomhet
9
7 MÅTER Å KOMME I MEDIA PÅ • Annonser • Det skjer-spalter • Leserbrev • Nettdebatter • Medieutspill/pressemeldinger • En journalist ringer • En journalist kommer på besøk
10
ANNONSER
11
•Politisk •Arrangement •Generelt IOGT •Hva kanal skal man velge? •Avis •Radio •Tv
12
DET SKJER •Gratis •Når mange •Kort og konsist •Sjekk også lokalradioen Dans Seniordans på Menighetssenteret i Molev fredag klokken 11.00 – 13.00
13
LESERBREV
14
•Tittel
15
LESERBREV •Tittel •Første setning
16
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen
17
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig
18
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser
19
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint
20
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt
21
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom
22
LESERBREV •Tittel •Første setning •Hold deg til én sak av gangen •Vær saklig •Unngå religiøse referanser •Skriv kort – 1.000 – 1.200 tegn holder helt fint •Skriv godt •La noen lese gjennom •Budskapet er viktig
23
NETTDEBATTER
24
•Mye skrik og lite ull •Her er det få mennesker å overbevise.
25
MEDIEUTSPILL
26
•Telefonkontakt •Pressemeldinger
27
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt –Velg journalist med omhu •Pressemeldinger
28
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk
29
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus
30
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel
31
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel
32
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress
33
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat
34
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info
35
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel »Tittel »Ingress »Sitat »Info »Sitat
36
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn
37
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn –Kontaktinformasjon
38
MEDIEUTSPILL •Telefonkontakt •Pressemeldinger –Elektronisk –Tittel og sitater i fokus –Skriv som en artikkel –Skriv kort: maksimalt 1.500 tegn –Kontaktinformasjon –Bilde
39
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK
40
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
41
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
42
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen Hvem er det vi prøver å overbevise ?
43
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
44
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
45
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
46
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK Alkoholliberalistene Avholdsbevegelsen
47
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK
48
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK •Ikke være for ekstreme •Innse at alkohol er noe som har kommet for å bli i samfunnet •Unngå å skape et “vi” som ikke drikker og “de” som drikker. •Prøve å spille på lag med folk flest
49
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 4 punkter
50
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk
51
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person
52
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
53
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG SAK 1.Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
54
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM
55
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis
56
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis
57
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis
58
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio
59
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV
60
MEDIEUTSPILL FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN VELGE RIKTIG MEDIUM •Lokalavis •Regionavis •Riksavis •Radio •TV •Og husk: Byline betyr noe
61
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1. Vær vennlig og imøtekommende
62
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye
63
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk? Har du noe fornuftig å si? Hvis ikke: -Takk for at du ringte, men vi ønsker ikke uttale oss i denne saken -Ingen kommentar
65
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT
66
Er dette en god sak for oss? Tiltrekker vi eller frastøter vi oss folk?
67
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene
68
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk
69
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1. Fokus på unge folk
70
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person
71
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person
72
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser
73
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser
74
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
75
– Skuffende at han ikke lenger er en rollemodell, sier IOGT De fire punktene 1.Fokus på unge folk 2.3. person 3. Økonomiske konsekvenser 4. Samfunnets totalkostnader
77
- Jeg har aldri hørt maken, sier Jan Tore Evensen. Han er organisasjonssekretær i IOGT Norge, som er en av de største avholdsorganisasjonene i landet. Evensen har aldri tidligere hørt om andre som har måttet betale en høyere pris for selskapslokalene fordi man ønsket at selskapet skal være alkoholfritt. Også han mener dette er klar diskriminering.
78
1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
79
1. Fokus på unge folk 2. Snakk om 3. person 3. Økonomiske konsekvenser
80
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye
81
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt
82
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken
83
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid
84
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk
85
NÅR EN JOURNALIST RINGER FOR Å VINNE OPINIONEN MÅ MAN UTTALE SEG RIKTIG 1.Vær vennlig og imøtekommende 2.Vurder saken nøye 3.Forbered deg godt 4.Hold deg til saken 5.Alltid alltid alltid alltid – be om sitatsjekk – alltid!
86
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK
87
•Besøk krever også forberedelse
88
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på
89
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der
90
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig
91
EN JOURNALIST KOMMER PÅ BESØK •Besøk krever også forberedelse •Tenk over hva du vil at journalisten skal vinkle saken på •Sørg for at de andre som er tilstede vet at det er en journalist der •Oppfør deg vanlig •Vær oppmerksom på journalistens kroppsspråk
92
LYKKE TIL
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.