Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

2 Hvordan få mer oppmerksomhet? Og samtidig styrke omdømmet? 2

3 Hva er omdømme? Det inntrykket omverdenen har av organisasjonen 3

4 Men: For å ha et omdømme må omverdenen vite hvem vi er! Stikkord: Oppmerksomhet… 4

5 Hvordan få vi oppmerksomhet? Hva gjør Diabetesforbundet? –To blader: Diabetes og Diabetesforum –En internavis: Forbundsnytt –Nettsider –Sosiale medier: Facebook, Twitter, YouTube og Instagram –Diabeteslinjen –Den mobile diabeteslinjen –Pressekontakt –Utarbeidelse og distribusjon av brosjyrer og annet materiell –Myndighetskontakt –Relasjonsbygging med andre organisasjoner 5

6 Hvordan kan dere få oppmerksomhet? 6

7 Aktiviteter 7

8 Målgruppe 1: Personer med diabetes •Temamøter: –Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner –Hvordan er det er å leve med diabetes? –Hvilke rettigheter har man? –Hvor kan man få hjelp? –Fordelene ved medlemskap –Motivasjonsgrupper 8

9 Målgruppe 2: Pårørende •Temamøter: –Informasjonen må tilpasses om det gjelder barn eller voksne –Informasjon om diabetes og senkomplikasjoner –Rettigheter –Hvor kan man få hjelp? 9

10 Målgruppe 3: Møter diabetes i yrket •Temamøter – oppsøkende? –Kunnskap om diabetes –Kunnskap om symptomer på lavt blodsukker –Hvordan kan man gi hjelp til personer med diabetes? 10

11 Eksempler •Lærere og førskolelærere •Ansatte i helse- og sosialsektoren •De som jobber i politi- og fengselsetaten •Ansatte i hotell- og restaurantnæringen •De som jobber i kollektivtransport og taxinæringen •Studenter av forskjellig slag 11

12 Målgruppe 4: Folk flest •Stand på steder med mye folk –Mange vet ikke at de har diabetes –God folkeopplysning –Symptomene 12

13 Mediekontakt 13

14 Mediekontakt •Ikke vanskelig å ha mediekontakt •Tør å ta kontakt – ikke mist motet! •Egen informasjonsansvarlig? •Et team (lokallag eller hele forbundet) – en stemme! 14

15 Gylden regel for all mediekontakt •Vær serviceinnstilt •Gjenspeile Diabetesforbundet sine verdier: Hjelpsom, modig og troverdig 15

16 Praktiske tips •Undersøk på forhånd: Hvem jobber med den type saker du henvender deg om •Du kan også kontakte redaktør eller redaksjonssjef •Send gjerne noe skriftlig først •Følg opp med en telefon •Pressemelding: Det viktigste først! 16

17 Når mediene tar kontakt •Tommelfingerregel: Lokallag snakker om lokale forhold •Sekretariatet uttaler seg om politiske og nasjonale saker •Snakke med en stemme. •Kommunikasjonsavdeling: kompetanse innen mediehåndtering •Behjelpelig med faktainformasjon 17

18 Tips •Spør om vinklingen på reportasjen •Hva dreier det seg om? •Skal du kommentere en sak, eller er det et intervju? •Fristen for artikkelen •Hva slags spørsmål kommer du til å stille? •Trenger du mer tid? Spør journalisten om du kan ringe opp igjen. •Møt journalisten hvis mulig •Alt du sier til journalisten er offisielt. 18

19 Godkjenning •Du kan be om å lese gjennom hele artikkelen •Men du har krav på å lese dine sitater og sjekke om du er korrekt sitert. •Gi rask tilbakemelding 19

20 Diabetesforbundet i sosiale medier 20

21 21

22 Hva er Diabetesforbundet på Facebook? •En åpen og vennlig organisasjon tilgjengelig for informasjonsutveksling/dialog •En mer uformell samtalepartner/rådgiver enn telefon/e- post •Omdømmebygger •Mytedreper •Fra vår strategi: Hjelpsom, modig og troverdig 22

23 Hvorfor er Diabetesforbundet på Facebook •Har valgt å delta i sosiale medier •Vekst og verving •Yte service •Markedsføring •Følge med i og delta i samtalen 23

24 Bruk av sosiale medier •Vi forteller hva vi gjør •Synligheten blir større hvis alle står sammen •Tipse oss gjerne om saker, vi blir glade for innspill! •Vi planlegger ofte innlegg, si i fra i god tid •Fortelle om egne arrangementer og aktiviteter – det er superbra! •NB: Er du misfornøyd med noe, ta det med oss direkte 24

25 Litt om ansvar på Facebook •Vi har redaktøransvar for hva som blir lagt ut på veggen på Facebook •I arbeidstiden svarer/kommenterer vi så raskt vi kan •To områder som krever reaksjon også utenfor arbeidstid: 1.Akutte problemer – vanskelig medisinsk eller mentalt 2.Feilaktige, ondsinnete eller sjikanøse utsagn om Diabetesforbundet eller andre 25

26 Tilbake til omdømme og oppmerksomhet 26

27 Vi er Diabetesforbundets omdømme •I våre møter med omverdenen •På stands og arrangementer •På telefon og e-post •På Facebook og i andre sosiale medier 27

28 Hva slags omdømme fortjener Diabetesforbundet? •Hva forventer vi av oss selv? •Hva forventer omverdenen av oss? •Forventninger har betydning for omdømmet 28

29 Vi kan ikke gjøre noe med alt, men litt med noe: •Akseptere at folk har forventninger •Håndtere positiv og negativ oppmerksomhet •Forsøk å oppklare misforståelser/feiloppfatninger 29

30 Tips: •Vær ærlig hvis det er et spørsmål du ikke kan svare på •Undersøk og kom tilbake, i stedet for å si noe du ikke er sikker på er riktig •Vær varsom med å bruke egne erfaringer i rådgivning til andre. 30

31 Husk •Det er viktig at vi i Diabetesforbundet bygger på vårt særpreg: Vi er hjelpsomme, modige og troverdige •Det er vi som er eksperter på diabetes og hvordan man lever med sykdommen 31

32 32


Laste ned ppt "Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google