Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag."— Utskrift av presentasjonen:

1 Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag på Andre relevante nettsider:

2 Medietrening

3 Sentrale spørsmål • Innledning / nyhetskriterier • Hvordan tenker lokaljournalister? • Hva skal til for å få en sak i media? • Hvordan bygger man mediesaker? Strategi

4 Nyhetskriterier Opprinnelig: VISAK Vesentlighet Identifikasjon Sensasjon Aktualitet Konflikt

5 Hva får en journalist til å ta saken? 1.Eksklusivt Alene om saken. Dette har aldri vært skrevet om før. Ny utvikling i kjent sak.

6 Hva får en journalist til å ta saken? 2. Flest mulig av nyhetskriteriene 3. Lett å forstå – lett å fortelle til leseren

7 Hva får en journalist til å ta saken? 4. Fakta. Tall og sammenlignbare størrelser Tall er makt! For eksempel: • Rekordmange rovdyr skutt • Ti rødlistearter truet av utbygging

8 Vinkling

9

10 Måte å se / fortelle saken på Hva som blir trukket fram som hovedpoeng i tittel og ingress Få journalisten til å fortelle historien fra din vinkel – din historie Vær tydelig i kommunikasjonen – velg ett hovedpoeng

11 Pressemelding De fleste pressemeldinger havner i papirkurven Ender ofte som notisstoff Ikke eksklusiv - skaper avstand mellom kilde og journalist

12 Pressemelding Passer best som kommentar til en hendelse. Valgresultat, statsbudsjett, ulykke o.l. Uansett: Må sendes ut raskt etter hendelsen

13 Mediestrategi Tenk langsiktig Kvalitet fremfor kvantitet.

14 Mediestrategi Bygg kontakter i forskjellige medier. Gi dem gode saker!

15 Mediestrategi Har du mange utspill? Spre dem på flere medier.

16 Gjør noe!

17 Spesielt i saker som er vanskelig å billedlegge

18 Fakta og følelser Naturvernforbundet - ofte faktapreget Følelser selger – spesielt fjernsyn

19

20 Eventyrskoger Begrep som har klart å forene fakta og følelser

21 Hardangermaster

22 Fergefri E39?

23 Råd ved henvendelser 1.Alt du sier kan bli brukt 2. Gjør klart premissene for intervjuet 3. Be om mer tid dersom du føler du bør forberede deg

24 Råd ved henvendelser 4. Om du ønsker å få lest opp uttalelsene før de trykkes, må dette avklares spesifikt 5. Vær positiv og imøtekommende Har du et positivt budskap: Vær entusiastisk

25 Råd ved henvendelser 6.Gjenta hovedpoengene flere ganger, hvert svar er en mulighet til å få frem budskapet 7.Du er ikke forpliktet til å svare på alt 8.Aldri si noe du ikke vil se på trykk, selv om du føler intervjuet er over

26 Råd ved henvendelser 9. Sjekk at journalisten har riktig navn og tittel osv 10. Aksepter å bli popularisert Du kan rette opp i faktafeil eller feilsiteringer

27 Oppsummering Ta kontakt! SAKEN vil alltid være viktigst

28 Oppsummering Det skader ikke å tenke bilder Gjør noe!

29 Se flere foredrag her:

30 Bli medlem - gjør en forskjell Send SMS NATUR til 2077


Laste ned ppt "Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google