Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonssjef Christian Fossen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonssjef Christian Fossen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonssjef Christian Fossen
Møte med pressen DMF, 2. juni 2009 Informasjonssjef Christian Fossen Christian Fossen, Informasjonsavdelingen, NTNU.

2 Ulik tilnærming – samme sak
Journalisten Forskeren

3 Pressens oppgave ”Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.” Vær varsomplakaten 1.5

4 Den gode historie – journalistiske kriterier for valg av stoff
Det er nytt Det er uventet Det er nært i tid og rom Det angår redaksjonens lesere, lyttere eller seere Det angår mange og store konsekvenser Det gir ny innsikt og kunnskap Det er eksklusivt Det er konfliktfylt

5 Den dramaturgiske trekant
”offer” ekspert ”skurk” ”helt”

6 Gode helsenyheter Helseopplysning – ”news for use”
Diagnostikk og behandling Nye behandlingsformer og ny teknologi Mirakelhistorier Legen og pleieren som ofrer seg for pasienten Statistikk, undersøkelser og forskning

7 Dårlige helsenyheter Feil og mangler Alvorlige klager Profesjonskamp
Interne konflikter Pengesluk og overskridelser

8 Alt du noen gang vil bli spurt om
Hva? Hvem? Hvor? Når? Hvordan? Hvorfor?

9 Nyttig lenke for medieovervåking:

10 Intervjuforberedelser
Målgruppe Ønsket effekt Budskap/ hovedpoeng Fakta (tall, statistikk, undersøkelser, sitater, henvisninger…) Erfaringer, eksempler, historier Spørsmålene jeg helst ikke vil svare på Illustrasjoner

11 Oppgave: Med utgangspunkt i ditt eget doktorgradsarbeid – fyll ut skjemaet for intervjuforberedelse. Alle punktene skal fylles ut. Begynn med målgruppe og ønsket effekt. Vær forberedt på at nettopp din sak skal presenteres i plenum. Forberedelsestid: 10 minutter.

12 Før intervjuet Betrakt enhver samtale med en journalist som et intervju. Se på ethvert intervju som en mulighet til å profilere NTNU og din forskning. Finn ut hva journalisten skal lage stoff om og eventuelt hvilken innfallsvinkel han vil bruke. Skaff deg tenkepause. Det er krevende å ta intervju på sparket. Forbered deg på svar knyttet til spørsmålene – hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Vurder om du trenger å sjekke fakta. Bestem deg på forhånd for hva som skal være ditt hovedpoeng. Vil du forbeholde deg retten til å godkjenne intervjuet, avtal det FØR dere begynner.

13 Under intervjuet Bruk første og beste anledning under intervjuet til å få fram ditt hovedpoeng. Bygg bro. Snakk rolig og tydelig. Svar kort og enkelt. ”Rediger” deg selv. Bruk eksempler og historier – de er lettest å huske. Fremmedord blir ikke forstått. Vis menneskelighet og engasjement. Intervjuet er ikke slutt før journalisten er ute av døra.

14 Slik bygger du bro ? eget hovedpoeng kort svar

15 Jo mer du sier, desto mindre husker mottakeren!

16 Øvelse: Gå sammen to og to. Dere skal nå intervjue hverandre. Ta utgangspunkt i arket for intervju-forberedelser og journalistens seks hjelpere: hva, hvem, hvor, når, hvordan, hvorfor. Bytt på å være journalist og intervjuobjekt. Maks 10 minutter pr. pers.

17 Hvordan få en redaksjon interessert i saken din?
Ta initiativ. Planlegg utspillet nøye. Finn en nyhetsknagg Lag medieplan. Husk at gode bilder og illustrasjoner øker sjansen for å nå gjennom. Personlig henvendelse til redaksjonen på telefon er best, gjerne kombinert med skriftlig materiale per e-post. Vær engasjert. Vis entusiasme. Det smitter.

18 Medieplan Lokal, regional, nasjonal, internasjonal?
Avis, radio, fjernsyn, nett, fagpresse? Nyheter, helse, økonomi, kultur...? Hvilken journalist?

19 Du ringer redaksjonen Få riktig person i tale. Gå rett på sak.
Vær kortfattet. Vær engasjert. Vær forberedt på å bli intervjuet med en gang. Unngå gjetteleker og journalistiske vurderinger. La journalisten vurdere om det faktisk er en sak. Sørg for å få en klar avtale. Mislykket forsøk? Prøv igjen!

20 Øvelse: Selg inn din sak

21 Vær varsom-plakaten Pressen har sine egne, etiske retningslinjer nedfelt i ”Vær varsom-plakaten. Plakaten finner du under denne lenken:

22 Det som ikke er kommunisert, finnes ikke!


Laste ned ppt "Informasjonssjef Christian Fossen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google