Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skoleavis Journalistikk i skolen. Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skoleavis Journalistikk i skolen. Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skoleavis Journalistikk i skolen

2 Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.

3 Hvorfor lage skoleavis? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.

4 Redaksjonelt stoff Innhold og utvalg er bestemt av redaksjonen Artikkelen nyhet reportasje feature intervju referat notis enquete Kritikk / anmeldelse Kultur-aktiviteter Bøker Film Konsert Osv. Kommentarstoff Leder Kronikk Leserbrev Petit Annonser En kunde har kjøpt plass i avisen for å selge en vare eller en tjeneste. Rubrikkannonser Salgsannonser Kunngjøringer Hva inneholder en avis?

5 Kriterier for godt avisstoff.  Aktuelt  Vesentlig  Identifikasjon  Sensasjon Hendelse som nylig har skjedd. Saken har betydning for folk flest. Den angår den mange. Nyttig eller nødvendig informasjon. Leseren kan kjenne seg igjen i saken eller problemet. Berører leserens eget liv. Oppsiktsvekkende. Uvanlig.

6 Kan vi skrive hva vi vil?

7 Vær varsom  Vær Varsom plakaten  Redaktøransvar

8 Journalistikk

9 Journalistikk er å velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?

10 Arbeidsprosessen Idé oppgave Samle informasjon Sortere Presentere Snakke sammen om arbeidet … NB! Redaksjonsmøte hver dag. Hva har vi gjort? Hva skal vi gjøre videre Avtaler (Hvem gjør hva når..?)

11 Journalistens seks hjelperne  Hva  Hvem  Hvor  Når  Hvorfor  Hvordan

12 Intervjuet Journalistens viktigste arbeidsmåte:  Portrettintervju  Saksintervju

13 Intervjuet. Tips. Gå gjerne sammen tre personer: En stiller spørsmålene En noterer En lytter, hjelper spørreren, tar bilder Forberedelse: - Hva vet dere fra før? - Hva vil dere vite mer om? Gjennomføring: Prøv å få til en god samtale. Etterarbeid: Hva nytt fikk dere vite? Hva vil dere bruke? Kom det frem en god tittel?

14 Vær kritisk til kildene Vær særlig på vakt overfor  Kilder som du ikke kan sjekke, for eksempel på Internett.  Kilder som du har felles interesser med.  Kilder som du personlig liker godt.  Kilder som vil være anonyme.


Laste ned ppt "Skoleavis Journalistikk i skolen. Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google