Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Media håndtering og kommunikasjon Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Media håndtering og kommunikasjon Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe."— Utskrift av presentasjonen:

1 Media håndtering og kommunikasjon Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe

2 Hvordan lykkes med kommunikasjon? • Fokusert og konkret budskap • Tydelig, klar og troverdig • Forankret i egne rekker • Ambassadør for budskap • Medieomtale • Flere kommunikasjonskanaler • Troverdighet over tid

3 Form & innhold • Form og innhold henger sammen • Alt som uttales til media – en info.strategi – Hva er saken – Hvem skal vite om det – Hvem skal formidle det – Hvordan formidle det, og – Hvor skal vi formidle det

4 Mediekontakt • Alltid serviceinnstilt og rask reaksjon • Alltid tilgjengelig og åpne • Alltid grip mulighetene til å presentere eget budskap i intervjuer, debatter, leserinnlegg etc • Alltid besvare alle henvendelser • Alltid forberede seg godt.

5 Journalisten ringer! • Svar aldri uforberedt på spørsmål • Kjøp tid – be om noen minutter • Klargjør premissene for intervjuet – Hvorfor er journalist interessert? – Hvilken sak er det? (type) – Skal andre intervjues? (hva har de sagt) – Når skal intervju evt trykkes/sendes – Noter fakta: navn, medie, problemstilling etc • Avklar om du/dere skal intervjues • Avklar om du er den rette • Avklar budskap/vinkling

6 Rettigheter! • Du har rett til: – Å få vite premissene for intervjuet – Samtidig imøtegåelse – Tilsvar • Du har ikke rett til: – Å trekke tilbake intervju/utsagn i et intervju – Å bestemme vinkling eller hvem journalist skal snakke med • Du bør sikre deg retten til: – Å godkjenne egne sitater

7 Intervju: Forberedelse • Finn ut hva du ønsker å si og oppnå • Bestem hvem du vil snakke til (via mediet) • Utvikle en kort historie – To linjer – Tre hovedpunkter

8 Intervjusituasjon – ta kontroll • Sikre dine rettigheter – før intervjuet • Avklar premissene for intervjuet • Gå rett p åhovedbudskap • Bygg bro – og gjenta hovedbudskap • Ikke snakk det ut på viddene – fokuser NB: Vær bevisst hvordan fotograf fremstiller deg

9 Intervjusituasjon – vær på vakt • Ikke spekulere • Ikke la deg lede av ledende spørsmål • Bruk enkelt språk • Ikke gjenta negative eller provoserende ord • Unngå ”på-vei-ut” uttalelser NB: Stor forskjell på VG og lokalavisen

10 Vær ”appellerende” • Korte formuleringer • Enkelt budskap • Krever noe av mottak – publikum smigret (tatt på alvor) Hvorfor? • Enkelt å huske • Gjengis i media

11 Vær konkret! Hvordan du sier det er ofte like viktig som hva du faktisk sier!

12 Case 1: Media håndtering Du er leder for lokalpartiet og blir ringt opp av NRKs fylkeskontor. Planer fra helseregionens langtidsplan er lekket ut. Helsedirektøren vil legge ned lokalsykehuset ditt.  10 min individuelt: Hva gjør du? Punkter  10 min grupper: lag fellesstrategi. Punkter. Skrives på flippover  25 min: Presentasjon i plenum - diskusjon


Laste ned ppt "Media håndtering og kommunikasjon Tarjei Skirbekk Informasjonsrådgiver, Arbeiderpartiets stortingsgruppe."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google