Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN."— Utskrift av presentasjonen:

1 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN

2 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 2 Motivasjon  Prosess som setter i gang, gir retning til, opprettholder og bestemmer intensitet i atferd

3 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 3 Egenmotivasjon  Den enkeltes mål, verdier, psykologi, livssituasjon, erfaringer m.m.

4 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 4 Hva gjør oss motivert? Forslag på flipp:

5 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 5 Hva gjør oss motivert?  Like arbeidsvilkår  Ros og ris  Lik lønn  Høy lønn  Rettferdig lønn  Humør  Miljø  God standard mht HMS  Motiverte ledere  Entusiasme!  Å bli satt pris på  Selvbestemmelse (autonomi)

6 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 6 Motivasjonsteori (Herzberg) Hygienefaktorer  Arbeidsbetingelser  Lønn og sikkerhet  Bedriftspolitikk  Ledelse  Mellommenneskelige relasjoner (Hygienefaktorer påvirker utilfredshetsnivå) Motivasjonsfaktorer  Prestasjoner  Anerkjennelse  Ansvar  Selve arbeidet  Personlig vekst (Motivasjonsfaktorer påvirker tilfredshetsnivå)

7 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 7 Indre og ytre motivasjon  Ytre motivasjon (belønning, bonus..osv. kilden til motivasjon ligger utenfor selve jobbutførelsen  Indre motivasjon (ansvar, kompetanse, jobbutførelse m.m. kilden ligger i selve jobbutførelsen.

8 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 8 Indre og ytre motivasjon

9 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 9 Hva skaper indre motivasjon?  Å bli sett! (tenk motsatt å overhodet ikke bli sett, dårlig selvtillit, forsvinner, dør)

10 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 10 Hva betyr dette konkret for våre lederoppgaver?  Ser at en kommer på morgenen, hilser  Oppsøke medarbeiderne ila av arbeidsdagen  Legge merke til den jobben arbeiderne gjør (ros, støtte, korreksjon)  Inviterer medarbeider inn i det sosiale fellesskapet (lunsj, kaffepause, diskusjon osv.)  Tar kontakt når en er syk

11 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 11 Alle er nødvendige ” Jeg er viktig, fordi jeg blir sett på som en nødvendig medarbeider for å få denne jobben gjort”

12 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 12 Forutsetninger for motivasjon på jobben  Behov for innhold i jobben (innhold, variasjon)  Behov for å kunne lære noe og fortsette læreprosessen  Eget ansvar og beslutningsdyktighet (autonomi)  Sosial støtte og anseelse på arbeidsplassen (anerkjennelse)  Behov for å se at jobben fører til resultater som (personlig vekst, utvikling, karriere).

13 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 13 Viktig å tenke på  Vi er i utgangspunktet motivert til å gjøre en god jobb!  Hvorfor? Fordi det øker vår tilfredshet. ”Unngå å punktere den motivasjonen som allerede finnes!”

14 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 14 Hva ”punkterer” motivasjonen?

15 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 15 Gruppeoppgave Hvordan bidrar du som leder til indre motivasjon hos dine medarbeidere? Hvordan blir de sett? Hvordan gir du anerkjennelse? Hvordan sørger du for tilhørighet Gi konkrete eksempler på hvordan du/dere løser oppgaven som leder i forhold til dette. Bruk gjerne Maslows behovspyramide som verktøy

16 VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 16 Behovspyrami de


Laste ned ppt "VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google