Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørg Arntsen Endret for 9 år siden
1
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver 12.1.2006
2
FORNYs hovedmål Økt verdiskaping ved å kommersialisere forskningsbaserte forretningsideer med stort markedspotensial
3
FORNYs delmål Bidra til at forskningsinstitusjoner etablerer profesjonelle system for kommersialisering av sine forskningsresultater. Bidra til kompetent kommersialiseringskompetanse. Bidra til forskningsbasert næringsutvikling i hele landet. Bidra til økt samspill og læring mellom forskningsmiljøer, gründere, investorer, næringsliv og offentlige myndigheter.
4
Status Siden oppstart i 1995: 350 kommersialiseringer, hvorav 125 lisensieringer. 174 av bedriftene er i live Total verdiskaping 1995 – 2004: 320 millioner kroner i perioden 1995-2004. I 2004: 210 mill. kroner i verdiskaping 520 ansatte 487 mill. kroner i samlet omsetning
5
FORNYs virkemidler Infrastrukturmidler Skal endre og utvikle institusjonenes adferd, holdninger og kompetanse mht kommersialisering. Kommersialiseringsmidler Skal tilføre kompetent kommersialiseringskompetanse til prosjektene Verifiseringsmidler Skal teste teknologier før man endelig bestemmer seg for å kommersialisere Kommersialiseringsstipend Skal tilføre prosjektene ressurser ved å kjøpe fri forskere som kan delta i den kommersielle utviklingen av prosjektet.
6
FORNY i 2006 - Vekstbudsjett gir rom for tydeligere prioriteringer Tre fokusområder Verifiseringsmidler – potten økes fra 15 til 30 millioner Kommersialiseringsmidler – potten økes fra 35 til 45 millioner Kommersialiseringsstipend for forskere – Potten settes til 8 millioner Budsjett 2006 (123 MNOK)
7
Høgskolesatsingen De samme søkerne som i fjor Alle er tildelt midler, men større variasjon i tildelingene Potten er økt fra 5 mill. til 6,2 mill. Viktige kriterier: Troverdige prosjekt og gode søknader Mange nye prosjektledere på høgskolene felles kontaktmøte på våren for å gå gjennom FORNYs arbeid
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.