Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern."— Utskrift av presentasjonen:

1 Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern

2 Såkalte medieforskere… ”..en generell surhet over virkeligheten, fremsatt med et overveldende sett fremmedord som er omvendt proporsjonalt med språkbruken i det mediet man kritiserer.” (Sissel B. Osvold om medieforskning ). ”Også bruker de fremmedord! Hva blir det neste – forskningsrapporter uten bilder?” (Professor Terje Rasmussen)

3 Prosentueringen ”75 prosent av det jeg har lest av norsk medieforskning er svada” (redaktør Harald Stanghelle til bransjebladet Dagspressen i 1994)

4 Skuffelsen ”Vi praktikere er blitt skuffet over at medieforskning ikke er journalistikkforskning, at medieforskning mest har handlet om antall barn foran fjernsynsskjermen og forsøke å forstå hvor stor skade de får av det.” (Nils Øy, 1995, leder for Institutt for Journalistikk) Forskningsavdeling på IJ fra 1995

5 Kravet ”Journalistikkforskere bør først og fremst rekrutteres blant journalistene selv” (Jo Bech-Karlsen til fagbladet Journalisten 1988) Men er det nødvendig å ha vært fugl for å bli ornitolog?

6 Betydningen Nyhetsmediene er den viktigste lenken mellom det som skjer i verden og de inntrykkene vi har i vår egen bevissthet av det som har hendt Den journalistiske institusjonens ekspansjon, medielogikkens ringvirkninger Det redigerte samfunnet

7 Ulike perspektiver Det indre institusjonsperspektivet: Normativt orientert, ønsket om fagutvikling, styrke ”den gode journalistikken” Utenfraperspektivet: Uavhengighet av nyhetsinstitusjonen, søkelys på journalist & mediemakten, kritisk-analytisk Demokratiperspektiv kan forene de to

8 Akademiseringen Hovedfag ved UiO /HiO etablert 2000, mastergrad Journalistikk som forskningsobjekt. Praktisk/teoretisk eller ’tradisjonell’ vitenskapelig studie Den vitenskapelige og journalistiske institusjonen

9 Makt & markedsrelasjoner Journalistikkens rammevilkår (staten & kapitalmarkedet) Journalistikken & reklamemarkedet Journalistikken & kildene Journalistikken & publikumsmarkedet Journalistikken som institusjon, felt & profesjon

10 Et maktkritisk perspektiv Nyhetsmediene som aktør i maktrelasjoner Nyhetsmediene som arena i maktrelasjoner Andre institusjoner av avhengig av mediene. ”Medierna själva er däremot knappast beroende av någon annan apparat. Debatten om massmedierna sker därför nästan alltid på mediernas egne villkor..” (Ekekrantz & Olsson 1992)


Laste ned ppt "Presse & journalistikk, et forskerperspektiv Sigurd Allern."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google