Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505

2 fakta om fagblader og fagtidsskrifter Fag- og spesialblader… •75% av befolkningen leser minst et fagblad eller fagtidsskrift i løpet av en måned •Hovedandelen av lesingen foregår i arbeidstiden – altså en mediekanal man prioriterer å bruke tid på •Fagblader er viktige informasjonskilder i forhold til å orientere seg om nye produkter og tjenester, samt gir nyttig innsikt •Blant beslutningstakere er fagblader klart viktigste kilde i forhold til å følge med i hva som skjer i bransjen •Fagblader brukes i stor grad alene, uten konkurranse fra andre mediekanaler. Dette gir både redaksjonelt innhold og reklame større oppmerksomhet fra leser. •Fagblad er den kanalen som opplever minst grad av negativitet i forhold til reklamen -> annonsørene møter lesere med et åpent sinn. •Fagblader er en viktig kanal for opinionsledere som søker kontinuerlig oppdatering.

3 fakta om fagblader og fagtidsskrifter 3 av 4 leser minst ett fagblad i løpet av en måned - Hovedandel av lesing foregår i arbeidstiden Når på dagen leses fagblad og fagtidsskrift? Kilde: Synovate MGI 2009.1

4 fakta om fagblader og fagtidsskrifter Fagblader og spesialmagasiner er viktige informasjonskilder både for befolkningen totalt … Kilde: Synovate 2008 (bransje mat&drikke) % %

5 fakta om fagblader og fagtidsskrifter … og blant beslutningstakere % Fagpresse er en god kilde for… (%-andel enig) Kilde: PPA / The Essential Medium 2002

6 fakta om fagblader og fagtidsskrifter Mindre samtidig bruk gir større oppmerksomhet om det redaksjonelle og reklame % Når du leser, bruker eller ser…, hvor ofte bruker du aktivt andre medier samtidig? Kilde: Synovate 2007

7 fakta om fagblader og fagtidsskrifter Lav andel negative til reklame i kanalen gir muligheter for annonsør % Andel med negativ innstilling til ulike typer reklame Kilde: Synovate 2008

8 fakta om fagblader og fagtidsskrifter Gjennom fagblader treffer man opinionsledere •Vareprat har alltid vært et viktig element når oppfatning av en merkevare eller tjeneste dannes, uavhengig av kategori. •Dagens marked med stadig større utvalg og kompleksitet gjør det enda viktigere med tolkningshjelp, og opinionsledere har kanskje forsterket sin posisjon. •Opinionsledere er innflytelsesrike menneskene, ved at de gir og blir spurt til råds, anbefaler, kritiserer og opplyser. •For å holde seg oppdatert trenger opinionsledere informasjon innenfor sitt spesialfelt, og det er særlig gjennom spesialmagasiner, fagblader og internett de oppdaterer seg.

9 fakta om fagblader og fagtidsskrifter I nær sagt alle fag- eller spesialblader finner man en høy konsentrasjon av opinionsledere innenfor det interessefeltet bladet henvender seg til Kilde: Synovate MGI 2009.1 % %


Laste ned ppt "Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google