Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalitet X Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse..

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalitet X Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalitet X Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.

2 Kvalitet: Kunde og samfunnskommunikasjon Modul 3. Kvalitetsledelse kapittel 3.1i læreboken 2

3 Buddha har tre øyne.. Gjennombrudd og innovasjon Oppdag nye muligheter i teknologi, verdikjeder eller lokalisering Standardisering og sikring Etabler kontroll og forutsigbarhet. Kontinuerlig forbedring Systematisk forbedring av produkter og tjenester for å tilfredsstille kundebehov

4 Helikopterblikk TQM Center Norway Kundens stemme Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Produkt/ tjeneste design Prosess design Prosess design Produksjon og drift Produksjon og drift Kvalitetsstrategi Se inn i framtida Kundens stemme Samfunnets stemme Vårt segment

5 Oppdage usynlige behov TQM Center Norway Konkretisere kundens stemme Konkretisere kundens stemme Produkt/ tjeneste design Produkt/ tjeneste design Prosess design Prosess design Produksjon og drift Produksjon og drift Usynlige behov Hvordan oppdage De ”usynlige” behovene Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design

6 Ulike undersøkelser TQM Center Norway Høy samhandling med kundene Lav samhandling med kundene Stor avstandNære Deltagende observasjon Atferds labEtnografi telefonintervju kundebesøk med ledelse kundebesøk med brukerne åpen undersøkelse prosessobservasjon besøk til vikar

7 Fra ord og bilder til sammenheng Kundens stemme (ord) Observasjon av bruk Kontekst Trekke ut det viktigste Oversette til krav Verifisering

8 Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

9 Produkter basert på observasjon

10 Mr. Tagahashi Deming prize winner Pre Vice President in.Toyota Motor Corporation CEO in Denso Group

11 Ledelse og lederskap Lederskap for fornying Gjennombrudd endrings ledelse Observere tegn på forandring Fornyingsprosessgjennombrudd Utvikle framtids konsept

12 Visjonær ledelse Visjonærledelse Identifisere endringsbehov Starte Endrings- prosessen Innføre ny prosess

13 Proaktiv forbedring Hva du kan og høre Skjult informasjon

14 Proaktiv og reaktiv forbedring Føl eller an problemet Velg et område som skal forbedres Planlegg løsningen Standardiser løsning Proaktiv Reaktiv Styring Abstrakt nivå Konkret virkelighet Fakta

15 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 1.Observer eller iaktta et fenomen 2. Kontretisèr hva som er fakta Fakta 3. Lag en syntese ved hjelp av 4. Lag en modell med en hypotese 5. Forsøk å se framtida ved hjelp av modellen

16 5 trinns oppdagelsesprosess TrinnSpørsmål 1. Observervasjon – bruk alle sanser og bruk intuisjon post-It: - Hva er det vi ser eller oppfatter? 2. Gå ned abstraksonsstigen trinn for trinn ned til fakta Beskriv hva som er fakta. Ned til ” ku” -Hva er det egentlig vi ser? Hva observerer vi og hva er vurder vi? (Vekk med vurderingen1) - 4 H + 1 N 3. Gå opp og grupper fakta i abstrakte modeller (trinn for trinn) Intuisjon: Hva viser faktaene. Bilder og fenomener? Grupper og gå opp. 4. Lag en konseptuell modell- Hvordan kan observasjonene modelleres logisk. Bruk figurer og piler. 5. Hypotese- Hva tolker vi ut av modellen? Hvor er styrken og hvor må man gjøre endringer i forhold til hypotesen? Pro-aktiv forbedringsprosess for å lære seg å ”se de usynlige” for å være i forkant av utviklingen og kunne gjøre endringer i form av Ny teknologi eller anvendelser Nye kunder og markeder Ny leverandørkjede

17 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta Konkretisere ved hjelp av faktaspråk

18 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta Abstrahere fakta ved å finne skjult informasjon

19 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta intuisjon logikk logikk intuisjon Hypotese om framtida

20 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta intuisjon logikk logikk intuisjon Logikk og intuisjon


Laste ned ppt "Kvalitet X Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google