Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Observasjon ?. Store øyne og store ører Modul 3 2.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Observasjon ?. Store øyne og store ører Modul 3 2."— Utskrift av presentasjonen:

1 Observasjon ?

2 Store øyne og store ører Modul 3 2

3 ”Buddha har tre øyne..” FortidStandardisering Nåtid Kontinuerlig forbedring Nåtid Kontinuerlig forbedring FramtidBreakthroughGjennombrudd

4 Fortid Innføre den beste metoden, teknologien som er tilgjengelig

5 Nåtid Forbedringer vi må gjennomføre i neste fase (Nøkkelområder inne kvalitet, kostnad, leveranse og HMS)

6 Framtid Nyskaping: Gå fra bissniss A til B

7 Framtid ?

8 Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

9 Observasjon Virkning Årsak Eksisterer Eksisterer ikke Usynlig

10 Observasjon periferiskyggersymboler Hva mangler? Sammenligning Dypere forståelse Ny hypotese

11 Produkter basert på observasjon

12 Proaktiv og reaktiv forbedring Føl eller an problemet Velg et område som skal forbedres Planlegg løsningen Standardiser løsning Proaktiv Reaktiv Styring Abstrakt konkret

13 5 trinns oppdagelsesprosess TrinnSpørsmål 1. Observervasjon – bruk alle sanser og bruk intuisjon post-It: - Hva er det vi ser eller oppfatter? 2. Gå ned abstraksonsstigen trinn for trinn ned til fakta Beskriv hva som er fakta. Ned til ” ku” -Hva er det egentlig vi ser? Hva observerer vi og hva er vurder vi? (Vekk med vurderingen1) - 4 H + 1 N 3. Gå opp og grupper fakta i abstrakte modeller (trinn for trinn) Intuisjon: Hva viser faktaene. Bilder og fenomener? Grupper og gå opp. 4. Lag en konseptuell modell- Hvordan kan observasjonene modelleres logisk. Bruk figurer og piler. 5. Hypotese- Hva tolker vi ut av modellen? Hvor er styrken og hvor må man gjøre endringer i forhold til hypotesen? Pro-aktiv forbedringsprosess for å lære seg å ”se de usynlige” for å være i forkant av utviklingen og kunne gjøre endringer i form av • Ny teknologi eller anvendelser • Nye kunder og markeder • Ny leverandørkjede

14 Five Step Discovery TQM Center Norway Abstrakt tenkning Konkret virkelighet 1.Observer eller iaktta et fenomen 2. Kontretisèr hva som er fakta Fakta 3. Lag en syntese ved hjelp av 4. Lag en modell med en hypotese 5. Forsøk å se framtida ved hjelp av modellen

15 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta Konkretisere ved hjelp av faktaspråk

16 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta Abstrahere fakta ved å finne skjult informasjon

17 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta intuisjon logikk logikk intuisjon Hypotese om framtida

18 Fem Trinns oppdagelsesprosess TQM Center Norway Fakta intuisjon logikk logikk intuisjon Logikk og intuisjon

19 Prosessen Synliggjøre og konkretisere kundebehov Produkt design Produkt og Prosess utvikling Produksjon (Daglig drift) Definere kundens stemme Trinn 1. Utvikle forståelse for behov og kundemiljø Usynlige behov Trinn 2. Oversette forståelse til spesifikasjoner Trinn 3. Lage kravspesifikasjon for design

20 Prosess Kundens stemme Observasjon av bruk Kontekst Trekke ut det viktigste Oversette til krav Sjekk kunde krav mot stemme og bilde

21 Helikopterblikk TQM Center Norway Kundens stemme Kundens stemme Produkt/ tjeneste design Produkt/ tjeneste design Prosess design Prosess design Produksjon og drift Produksjon og drift Kvalitetsstrategi Se inn i framtida Kundens stemme Samfunnets stemme Vårt segment


Laste ned ppt "Observasjon ?. Store øyne og store ører Modul 3 2."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google